BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Advertisements

© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Skien kommune. Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Barneverntjenesten i Åmot
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Rapport Komité for helse og omsorg 22. mars 2017 Ingvild Becke
KONGSVINGER KOMMUNE.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Rapport Eldrerådet 15. mars 2017 Ingvild Becke
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Komité for teknikk, kultur og fritid
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Brukerundersøkelsen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Utvalg År Besvarte / Inviterte Prikket Sist oppdatert
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Stor-Elvdal kommune Administrativ organisering
Asker Kommune Helse og omsorg
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Rapport Komité oppvekst mars 2017
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
1 Egenomsorg og helse.
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
NAV i tall og fakta 2016.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Kandidatundersøkelsen 2018
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene våre. For flere av tjenestene er det pårørende som svarer på vegne av brukerne, og da får vi bare svar på det som de pårørende opplever sett utenifra. Mange velger å la være å fylle ut skjemaet fordi de tenker at de ikke kjenner tjenesten godt nok til å kunne svare på vegne av brukeren. Der svarprosenten er forholdsvis lav, vet vi heller ikke nok om hvem det er som har svart, om det er en overvekt av de som er mest fornøyd, eller en overvekt av de som er mest misfornøyd. Derfor må hver enhet vurdere resultatene på brukerundersøkelsene opp i mot all annen informasjon som er tilgjengelig gjennom brukerråd, direktemøter og andre typer tilbakemeldinger, statistikk og målinger som gjennomføres.

Fakta 30 undersøkelser er gjennomført – 27 eksterne og 3 interne Nærmere svar er kommet inn Svarprosenten variere fra 18 % - 95 % Lav svarprosent er ok når antall svar allikevel er høyt, som for eksempel i kulturskolen og IKT Lav svarprosent og lavt antall svar, gjør tallene mer usikre, som for eksempel Brukertorget og Servicetorget Der hvor pårørende svarer på vegne av brukerne, er også svarene mer usikre, for eksempel på sykehjemmene.

Fakta Nok svar er viktig, men det er ikke alltid nødvendig at alle svarer eller blir spurt. Det er helt vanlig at man gjør et utvalg. I 2013 ble 150 spurt i hjemmesykepleien og vi fikk inn 55 svar, svarprosent 36,7 %. Min vurdering var at det var nok svar, men Budstikka skapte stor uro rundt dette i måten de slo det opp på. Bare 7 % svar var deres oppslag. (55 svar av 750 som kunne ha vært spurt = 7 %) I 2015 ble alle, ca 780 spurt, vi fikk inn 301 svar, svarprosent 39 %. Resultatet ble forholdsvis likt begge årene. (Og også i 2012 da vi hadde 122 svar)

Utviklingsavdelingen Service- torget Dokument- senter IKT Antall svar: Innhold og kvalitet 5,2 4,84,6 2. Brukermedvirkning 4,34,64,84,74,6 3. Service og tilgjengelighet 5,45,25,14,94,74,6 4. Fysisk miljø Ikke målt 5,3 Ikke målt Ikke målt Ikke målt 6. Brukertilfredshet 5,45,34,9 4,7

Oppvekst Komm. Barne- hager Private Barne- hager Helse- stasjo ner 0-1 år Voksen opp- læring Antall svar: ,1 % % ,4 % % 151 ukjent 101 ukjent 53 94,6 % 58 92% 1. Innhold og kvalitet5,15,05,25,15,3 4,9 2. Brukermedvirkning4,94,85,04,95,54,74,64,2 3. Service og tilgjengelighet 5,1 5,2 5,65,55,35,1 4. Fysisk miljø4,5 4,84,75,4 4,84,6 5. Helhet i tjenestetilbudet 4,9 5,0 4,6 Ikke målt Ikke målt 6. Brukertilfredshet5,1 5,2 5,65,55,25,1

Oppvekst Grunn- skole Skole- helse- tjenesten PPT Barne- vern- tjenesten Antall svar: Svarprosent: ,9 % % 362 ukjent 420 ukjent 251 ukjent 259 ukjent 27 ukjent 43 ukjent 1. Innhold og kvalitet 4,7 4,8 4,6 4,4 4,1 4,5 2. Brukermedvirkning 4,7 4,6 Ikke Målt Ikke Målt 4,9 4,8 3,9 4,5 3. Service og tilgjengelighet 4,4 5,3 5,0 5,1 4,1 5,0 4. Fysisk miljø Ikke målt Ikke Målt Ikke Målt Ikke Målt Ikke Målt Ikke Målt Ikke Målt 5. Helhet i tjenestetilbudet 4,6 4,4 4,9 4,7 4,3 4,8 6. Brukertilfredshet 4,8 4,9 4,8 4,6 4,1 4,6

Helse og omsorg Boliger for utvh. Boliger for utvh. Arbeid fritid, avlast- ning Arbeid fritid, avlast- ning Modus Ergo/ fysio Ergo/ fysio Senior sentre Senior sentre Psykisk helse Helse- avd. Antall svar % % 49 53,8% % % % % % % % % Innhold og kvalitet 4,74,54,8 5,15,05,3 4,74,6 Ikke spurt 2. Brukermed- virkning 4,34,24,64,45,35,55,25,44,94,75,95,8 3. Service og tilgjengelighet 4,54,65,15,05,15,05,55,65,45,35,6 Tilfredshet med informasjon 4,0 4,54,7 4,85,4 5,15,05,3 4. Fysisk miljø 5,1 4,5 Ikke spurt 5,24,95,3 Ikke spurt 5. Helhet i tjenesten 4,04,34,54,35,04,8 Ikke spurt 5,2 Ikke spurt 6. Brukertilfredshet 4,74,55,15,05,4 5,55,65,45,25,8

Helse og omsorg Bruker torget Vedtaks kontor Hjemme syke pleie Hjemme syke pleie Omsorgs boliger Omsorgs boliger Syke- hjem Komm. Syke- hjem Komm. Syke- hjem Private Syke- hjem Private Dag- senter Antall svar Svarprosent % % % % % % % % % % % % 1. Innhold og kvalitet 5,0 4,6 5,1 5,0 4,9 5,2 4,8 4,75,15,2 2. Brukermedvirkning 4,5 3,9 4,7 4,6 5,0 5,3 3,9 4,9 5,05,45,6 3. Service og tilgjengelighet 4,6 4,7 4,8 5,2 4,9 4,85,65,7 Tilfredshet med informasjon 4,5 3,8 4,5 4,8 5,1 4,3 4,2 4,15,15,5 4. Fysisk miljø Ikke spurt 5,2 4,8 4,4 4,9 5,15,55,6 5. Helhet i tjenesten 4,6 4,3 5,0 4,9 Ikke spurt 6. Brukertilfredshet 5,1 4,6 5,2 5,1 5,3 5,5 5,2 5,1 4,95,55,6

Kultur, frivillighet og fritid Biblioteket Kultur- huset Kultur- skolen Antall svar: 130 Ukjent 101 Ukjent 154 Ukjent 43 Ukjent % Innhold og kvalitet5,1 4,74,54,84,7 2. Brukermedvirkning4,74,8Ikke spurt3,65,04,7 3. Service og tilgjengelighet5,35,14,94,54,94,7 4. Fysisk miljø4,95,04,84,34,74,6 6. Brukertilfredshet5,4 4,94,65,04,9

Frivillighet Antall svar: (På en skala fra 1-6 der 6 er svært fornøyd) Kategori 1: Kvalitet og innhold: I hvor stor grad er du fornøyd med:Snitt Kommunens egne tilskuddsordninger for å drive DIN frivillige virksomhet.3,4 Kommunens egne tilskuddsordninger for å drive din organisasjons virksomhet.3,63,7 Snitt3,6 Føler du at din frivillige aktivitet eller organisasjon får dekket sitt behov for samlingslokale eller øvingslokaler? 4,24,4 Føles det enkelt å reservere lokaler?4,34,9 Er du fornøyd med måten du reserverer lokaler på?4,45,0 Snitt4,34,7 Kategori 2: Brukermedvirkning: I hvor stor grad er du fornøyd med:Snitt Føler dere at det har vært god dialog i forbindelse med samarbeidsprosjekter med kommunen?4,24,0 Blir du hørt hvis du har noe å klage på i forhold til kommunen?4,03,8 Snitt4,14,0 I hvor stor grad har din frivillige organisasjon blitt godt mottatt ved:Snitt skole4,64,3 sykehjem5,34,6 barnehage4,84,67 idrettshaller4,54,2 kulturhus4,84,4 Snitt4,84,4 I hvor stor grad er du fornøyd med:Snitt Kjenner du til Tilskuddsportalen – den nasjonale? 3,8 Bruker du Tilskuddsportalne, den nasjonale, til å søke tilskudd utenfor kommunen? 2,5 Er du fornøyd med Tilskuddsportalen – den nasjonale? 3,83,4 Kategori 6: GenereltSnitt I hvor stor grad opplever du at Asker kommune totalt tilrettelegger for frivillighet?4,54,2

Teknikk og miljø Plan og bygg Antall svar: Svarprosent: ,6 % ,5 % 1. Innhold og kvalitet3,84,3 2. Brukermedvirkning3,43,9 3. Service og tilgjengelighet4,04,6 6. Brukertilfredshet3,64,3

Eiendom Praktisk bistand Praktisk bistand Antall svar: Innhold og kvalitet5,15,2 2. Brukermedvirkning4,74,6 3. Service og tilgjengelighet5,15,0 6. Brukertilfredshet5,1

Eiendom - interne Eiendoms- forvaltning Renhold Antall svar: Innhold og kvalitet4,1 4,4 2. Brukermedvirkning4,2 4,9 3. Service og tilgjengelighet4,84,65,1 6. Brukertilfredshet4,2 4,6

Utfordringer 6. gang vi gjennomfører i 2016 Hvor stor er nytteverdien for direktørene? Hvor stor er nytteverdien for virksomhetslederne? Skal vi vurdere hyppigheten? Hva med hvert 2. år?