Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Asker Kommune Helse og omsorg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Asker Kommune Helse og omsorg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Asker Kommune Helse og omsorg
Status Brukerråd Asker Kommune Helse og omsorg

2 Brukerrådsordningen Brukerdialog på flere nivå:

3 Askers formelle brukerdialog
Asker dialogen Bruker- og innbyggerundersøkelser Brukerundersøkelse i helse og omsorg Brukerrådsordningen Brukerråd; rådgivende organ for virksomhetene Dialogmøter; politikernes dialog med brukerrådene om utvikling av tjenester

4 Retningslinjer for brukerrådene.
Asker kommunes visjon, verdier og policy Gjennom dialog og samarbeid med innbyggere, brukere og partnere, forplikter Asker kommune seg til å kontinuerlig arbeide for å forbedre tjenestene Brukerrådene skal tas med på råd når det gjelder: Utarbeidelse av virksomhetsplan Utvikling av tjenestetilbud i virksomheten Oppfølging av brukerundersøkelsen Brukerrådene kan tas med på råd når det gjelder: Interne disponeringer Budsjett Temaplaner Høringer

5 Tidligere evalueringer
Dialogmøter, 2005, tilbakemelding var at brukerrådene opplevde det som nyttig Hele brukerrådsordningen, 2008: Stor tilfredshet med ordningen Svakest var hvordan dialogmøter ble fulgt opp med endring av tilbudene

6 Tidligere evalueringer
Bør brukerrådsordningen videreføres? Alle respondenter Ansatt-representantene Bruker-representant Brukerråds-ledere Sekretærer (RE-ledere) Ja 88,50 % 89 % 93 % 77 % 81 % Nei 2,50 % 2 % 4,50 % 4 % Vet ikke 9 % Bør brukerrådsordningen videreføres? Helse og omsorg Barnehage Skole Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Ja 100 % 94 % 80,50 % 90 % 83,50 % Nei 5,50 % Vet ikke

7 Vedtatte retningslinjer ligger til grunn for undersøkelsen
 Brukerråd Antall representanter Solgården & Søndre Borgen 8 brukere 2 ansatte 2000; Hadde først beboerråd, ble formalisert til Brukerråd ved oppstart Samfunnshelse & integrering, nei Ikke Brukerråd i 2016, har hatt tidligere. Men brukere har stilt på dialogmøter Rus og Psykisk helse 6 brukere Sammensatt fra flere grupper Omsorgsboliger 4 brukere 3 ansatte Gullhella bo og aktivitetssenter 5 brukere Nytt i år før det Tjenester for nedsatt funksjonsevne Arbeid-fritid avlastning 1 ansatt 3 brukere 2 råd Hjemmesykepleie Har hatt tidligere. Men brukere har stilt på dialogmøter Brukertorg Skal etablere mulig sammen med hjemmesykepleie NAV Ja Statlig regi, både lokalt og på fylkesnivå. Ikke innhentet erfaringer fra dette da de har andre retningslinjer Vedtatte retningslinjer ligger til grunn for undersøkelsen Virksomhetsledere Hva : - Sammensetning og rekruttering - Fungerer de som rådgivende organ - Erfaringer

8 Status brukerråd - oppgaver
Gjennomgår virksomhetsplan Konstruktive innspill til temaplaner, høringer o.l. Forslag til endringer i tjenestetilbud Eks: tidspunkt middagsservering Med i arb.grupper om Nesbru/KAD o.l. Resultat at av brukerundersøkelsen gjennomgås Utviklet spørsmål Forslag til forbedringer

9 Andre saker/temaer: Etablere uformelle møtearenaer for pårørende
Det arrangeres fester, vår og høst Cafe på Solgården drevet av pårørende Dugnader Utbedring av uteareal Hvordan sikre informasjon til alle pårørende om arbeidet i brukerrådet Med på utforming av interiør Forslag til hverdagsaktiviteter «Åpen agenda» møter har vært vellykket Workshops; utformet spørsmål i brukerundersøkelsen - gjennomgått Stortingsmeldinger

10 Status brukerråd - Representanter Møtedeltagelse Rekruttering
Beboere trekker seg store somatiske eller kognitiv svekkelse Pårørende deltar Møtedeltagelse Enkelte opplever mye forfall til møter Noen steder lite kontinuitet Rekruttering Stor utskifting av representanter opptil 4 g.pr år Aktuelle pårørende forespørres Kortvarige tjenester vanskelig

11 Erfaringer Brukerrådene fremmer god dialog mellom virksomheten og brukere og pårørende Brukerrådene er aktive i dialog med gode konstruktive innspill til forbedringer om tjenestetilbudet Brukerrådene bidrar til åpenhet og takhøyde for diskusjoner Brukerrådene er med å etablere aktiviteter og utvikle samarbeid mellom virksomhet og brukere/pårørende


Laste ned ppt "Asker Kommune Helse og omsorg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google