Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Kari Opheim Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten
2
Hovedpunkter Bakgrunn Hvordan jobber vi ? Status på tjenester
Bruk av fellestjenester Veiledete byggesøknadstjenester. Pilot på metodikken. Forespørsel Tid til spørsmål
3
Program for elektroniske tjenester i Oslo
Pilotprosjekt på plan- bygningstjenester Startet i 2013 Tjenester som er tilgjengelig bygger på det elektroniske arkivet, saksinnsyn og fagsystemene Langsiktig satsing på nye veiledete dialoger for byggesøknadsprosessen
4
Hvordan jobber vi ? Statuskartlegging og brukerundersøkelser
Gevinstkartlegging Brukerreisekartlegging nå drømmereisen Prototyping må med, skulle vært med, bør med Stegvis gjennomføring Klarspråkfokus Brukertesting Pilotering og evaluering 4
5
Prinsipper Starter med eiendommen
Publiser offentlig informasjon men oppgi kilder og vurder kvalitet Gjenbruk/arv av data både for søker/innsender og for saksbehandling Stegvis spørsmål/veiledning og hjelp Nivåbasert veiledning Skjul kompleksiteten for brukeren der det er mulig
6
Elektroniske tjenester
tilgjengelig «Hva gjelder for eiendommen», Planinnsyn og Saksinnsyn Må jeg søke ? – forespørsel om fasadeendring Selvbetjent nabovarsling Abonnement Send inn nye dokumenter Automatiske meldinger Min Side under utvikling Rammesøknad for enebolig IG - enebolig Forhåndskonferanse – fasadeendring
7
Gjennomføringsstrategi - byggesøknadsprosessen
9
Orienterings- og veiledningsfasen Pilot : Fasadeendring – må jeg søke ?
10
Fasadeendring – må jeg søke ?
Pilot Forespørsel
11
Nettsiden. Listevisning
14
Steg 1 – hva gjelder for eiendommen
15
Kobling til Saksinnsyn
16
Kobling til relevant reguleringsinformasjon
17
Utfyllende informasjon i nivåer
18
Link til reguleringsplanen
19
Neste steg
20
Steg 2 - hva skal du gjøre
21
Steg 3- foreløpig vurdering
23
Neste steg krever at bruker er identifisert
Informasjonen i dialogen lagres
24
Informasjon og veiledning i nivåer
25
Stegvis og obligatorisk opplasting av vedlegg
26
Standardisering på vedleggstittel
Beholder også innsenders navning av filen
27
Send inn forespørsel med korrekt innsender
28
Kobling til ID-porten og kontaktinformasjonen
29
Min Side – utkast lagres
30
Utkastet. Fortsette redigering
31
Evaluering Forespørsler mottatt de første tre månedene
Mottatt via ny løsning : 8 % er mangelfull Mottatt direkte på e-post : 26 % er mangelfull Har ikke statistikk på antall som har fått svar på om de må søke eller ikke Økning i fasadeforespørsler Begrepsforvirring hos brukerne gjør også at de velger «feil» tiltak, og dermed sender inn en unødvendig forespørsel. Med noen enkle kontrollspørsmål kan vi luke ut flere av de som må søke før de sender inn en forespørsel Semi-automatisert import til sak/arkiv systemet kan videreutvikles
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.