Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Kari Opheim Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten

2 Hovedpunkter Bakgrunn Hvordan jobber vi ? Status på tjenester
Bruk av fellestjenester Veiledete byggesøknadstjenester. Pilot på metodikken. Forespørsel Tid til spørsmål

3 Program for elektroniske tjenester i Oslo
Pilotprosjekt på plan- bygningstjenester Startet i 2013 Tjenester som er tilgjengelig bygger på det elektroniske arkivet, saksinnsyn og fagsystemene Langsiktig satsing på nye veiledete dialoger for byggesøknadsprosessen

4 Hvordan jobber vi ? Statuskartlegging og brukerundersøkelser
Gevinstkartlegging Brukerreisekartlegging nå drømmereisen Prototyping  må med, skulle vært med, bør med Stegvis gjennomføring Klarspråkfokus Brukertesting Pilotering og evaluering 4

5 Prinsipper Starter med eiendommen
Publiser offentlig informasjon men oppgi kilder og vurder kvalitet Gjenbruk/arv av data både for søker/innsender og for saksbehandling Stegvis spørsmål/veiledning og hjelp Nivåbasert veiledning Skjul kompleksiteten for brukeren der det er mulig

6 Elektroniske tjenester
tilgjengelig «Hva gjelder for eiendommen», Planinnsyn og Saksinnsyn Må jeg søke ? – forespørsel om fasadeendring Selvbetjent nabovarsling Abonnement Send inn nye dokumenter Automatiske meldinger Min Side under utvikling Rammesøknad for enebolig IG - enebolig Forhåndskonferanse – fasadeendring

7 Gjennomføringsstrategi - byggesøknadsprosessen

8

9 Orienterings- og veiledningsfasen Pilot : Fasadeendring – må jeg søke ?

10 Fasadeendring – må jeg søke ?
Pilot Forespørsel

11 Nettsiden. Listevisning

12

13

14 Steg 1 – hva gjelder for eiendommen

15 Kobling til Saksinnsyn

16 Kobling til relevant reguleringsinformasjon

17 Utfyllende informasjon i nivåer

18 Link til reguleringsplanen

19 Neste steg

20 Steg 2 - hva skal du gjøre

21 Steg 3- foreløpig vurdering

22

23 Neste steg krever at bruker er identifisert
Informasjonen i dialogen lagres

24 Informasjon og veiledning i nivåer

25 Stegvis og obligatorisk opplasting av vedlegg

26 Standardisering på vedleggstittel
Beholder også innsenders navning av filen

27 Send inn forespørsel med korrekt innsender

28 Kobling til ID-porten og kontaktinformasjonen

29 Min Side – utkast lagres

30 Utkastet. Fortsette redigering

31 Evaluering Forespørsler mottatt de første tre månedene
Mottatt via ny løsning : 8 % er mangelfull Mottatt direkte på e-post : 26 % er mangelfull Har ikke statistikk på antall som har fått svar på om de må søke eller ikke Økning i fasadeforespørsler Begrepsforvirring hos brukerne gjør også at de velger «feil» tiltak, og dermed sender inn en unødvendig forespørsel. Med noen enkle kontrollspørsmål kan vi luke ut flere av de som må søke før de sender inn en forespørsel Semi-automatisert import til sak/arkiv systemet kan videreutvikles


Laste ned ppt "Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google