Teater som forskningsformidling Forskningsdagene i Stavanger 2006 Ingeborg Dirdal
Ibsens etikk En ideell oppgave! –Begge temaområdene til Forskningsdagene –Tema med bred apell og sterkt fokus –Engasjerte initiativtakere og samarbeidspartnere
Formidlingsteater Ulike definisjoner –Vår forståelse av oppgaven: Normative etiske teorier presentert gjennom forelesning, konkretisert med bildeteater av situasjoner fra Ibsens samtidsdramaer. Essensielt stikkord: Publikumsinvolvering Formidlingsteater på andre arenaer (en rask googling): –Barn –Reiseliv –Bibliotektjeneste
Formidlingsteater
Erfaringer Engasjerte partnere på tvers av miljø –Dramastudenter ved UiS –Elever fra Lundehaugen VGS –Lærere/instruktører fra begge miljø –Etikkekspert fra Kirkens Bymisjon –Ibsenekspert fra Rogaland Teater Publikum
Erfaringer Metode: –Bildeteater –Diskusjon –Forelesning –Forumteater
Erfaringer Vår utfordring –Metode (drama) og innhold (drama) ga egentlig et metauttrykk. Ulemper –Både metode og innhold kom for dårlig fram Vil teater/drama fungere bedre som formidlingsmetode hvis tema/innhold er noe annet?
Hedvig stakkars… Vekket engasjement og sterke følelser Intense diskusjoner, forskjellige arrangerte bilder og innspill gjorde dette til en helaften, og vel så det. Definitiv suksess og noe vi gjerne gjør igjen!