Teater som forskningsformidling Forskningsdagene i Stavanger 2006 Ingeborg Dirdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor rødmer man når man blir flau?
Advertisements

Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Boal - De undertryktes teater Et foredrag av Kristin Sørensen- dramatisk sykepleier.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foto: Ernst Furuhatt Forfattersamtale – tips og triks Sissel Holtet 21. September 2016.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
PRAKTISKE OPPGAVER.
Whopp WHOPP er en aktivitetskonkurranse mellom videregående skoler og ungdomsskoler i Oppland. Den gjennomføres i koblingen til de olympiske grunnverdiene.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Søndagsskolen i Bergen Centrals Misjonsprosjekt
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Trym Nordstrand Jacobsen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Campus UiS er som en egen liten by i seg selv.
Studentaktive undervisningsformer
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
NRK Norges viktigste kilde
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Forslag til for- og etterarbeid
Innspill til programrådsmøte
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Tverrfaglige tema.
Koordinerande eining i kommunen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Teater som forskningsformidling Forskningsdagene i Stavanger 2006 Ingeborg Dirdal

Ibsens etikk En ideell oppgave! –Begge temaområdene til Forskningsdagene –Tema med bred apell og sterkt fokus –Engasjerte initiativtakere og samarbeidspartnere

Formidlingsteater Ulike definisjoner –Vår forståelse av oppgaven: Normative etiske teorier presentert gjennom forelesning, konkretisert med bildeteater av situasjoner fra Ibsens samtidsdramaer. Essensielt stikkord: Publikumsinvolvering Formidlingsteater på andre arenaer (en rask googling): –Barn –Reiseliv –Bibliotektjeneste

Formidlingsteater

Erfaringer Engasjerte partnere på tvers av miljø –Dramastudenter ved UiS –Elever fra Lundehaugen VGS –Lærere/instruktører fra begge miljø –Etikkekspert fra Kirkens Bymisjon –Ibsenekspert fra Rogaland Teater Publikum

Erfaringer Metode: –Bildeteater –Diskusjon –Forelesning –Forumteater

Erfaringer Vår utfordring –Metode (drama) og innhold (drama) ga egentlig et metauttrykk. Ulemper –Både metode og innhold kom for dårlig fram Vil teater/drama fungere bedre som formidlingsmetode hvis tema/innhold er noe annet?

Hedvig stakkars… Vekket engasjement og sterke følelser Intense diskusjoner, forskjellige arrangerte bilder og innspill gjorde dette til en helaften, og vel så det. Definitiv suksess og noe vi gjerne gjør igjen!