Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
På kryss og tvers i historien
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Signatur 3.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
TIDSLINJER 1.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Signatur 3.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Fortelling Novelle Roman
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Norskfaget i 1. klasse.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Samfunnsfag.
På Hvitveis har vi dette barnehageåret fokus på «hvordan få boken inn i leken». I vårt arbeid med dette har vi vagt å ha ukas lesehest og hjertebarn. Hvert.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Foreldremøte 3 trinn
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
Antikkens filosofer 8. trinn
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Biblioteksjefmøtet, Tromsø, mandag 16. april 2018
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Alle lærere er leselærere. Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Presentasjon av Høringsdokumentene
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Revidert læreplan – revisjon av lærebøker

Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer fordypning, færre emner Høringsutkastet: Mest omfattende for HiFi1: Fra 41 til 31 læreplanmål Flest endringer i antikken (romerretten, retorikken, filosofien, historieskrivingen) Middelalderen (halvparten ut: Bysants, islam, Norge, store fortellinger, periodisering) Renessansen: Ut med Weber HiFi2: Mest forenklinger og språklige justeringer Kap.2: Ut med historie som vitenskap og paradigmeskifter) Tekster: Fra ”hovedsynspunkter i korte tekster” til ”presentere og reflektere over tre tekster”

Revisjon av lærebøkene De eksisterende lærebøkene ”for omfattende” Prøver å dekke alle læreplanmålene Lærebøkene siden starten: Først lagt ut på nett. Faget helt nytt Innspill fra lærere og elever Hva funker godt og dårlig? Små korreksjoner av bøkene i nye opplag (HF1: 5. HF2:3) Noen kapitler ”for vanskelige, rotete eller for omfattende” for elevene HF1: 1 Oldtiden. 3 Middelalderen. HF2: 1. Mennesket i moderne tid. 2. Kunnskap og sannhetssøken. Lærebøkene derfor modne for revisjon av flere grunner

Endringer i de nye bøkene Ny slankere læreplan -> Ny slankere bok Hvert kapittel kuttes ¼ (½) Hf1: Fra 470 til ca 370 s Hf2: Fra 517 til ca 400 s Færre temaer - mer i dybden Filosofisk samtale mer fram: - førlesningen - underveis Modell for vurdering, lesing og skriving av filosofiske tekster (oppslag jr. Alle tiders historie) Korte introer også i HF2 Korte oppsummeringer i slutten av kapitlene

Hvor kommer endringene? HF1: Helt nye kapitler 1-3: Oldtiden, antikken, middelalderen Revisjon av kapittel 4-6: Renessansen, opplysningstiden, nyere tid HF2: Helt nye kapitler 1-2: 1 Mennesket i moderne tid (fra 80 til ca 40 sider. Mer spisset: Det moderne og det postmoderne) 2 Kunnskap og sannhetssøken Revisjon av resten Innspill fra salen? Konkrete ønsker?