Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
- Hovedrolle eller birolle
Elevråds Styre Teamråd Stab K-Gruppe IB ST MDD MK EL BA
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Vurdering for læring på Linderud skole
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Hovedtrekk. Presentasjon 2006 Strategisk endring Hvorfor programmet? Hvordan skape endring? Hva slags endring?
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Borre ungdomsskole
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Velkommen til Lokalt fagnettverk om psykiske lidelser og utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning v Kjersti Eide, Rådgiver med koordinerende.
Internasjopnalisering
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Velkommen til Lokalt fagnettverk om psykiske lidelser og utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning v Kjersti Eide, Rådgiver med koordinerende.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Telemark Kan ledere lære?
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Velkommen til Apalløkka
Evaluering av fire interkommunale fagnettverk i Vest-Agder
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Den gode overgangen A – Forarbeid
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
«Alle med» Skåredalen skole
IA skole Omsorgstjenesten.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen

To nettverksnivåer Det store nettverket – alle prosjektgruppene – Prosjektsamlinger Praktisk tilrettelegging: oppdragsgivers prosjektleder Små nettverk – 3 stykker – Nettverkssamlinger for prosjektgruppene i hvert av nettverkene Skolebesøk – Eksempelundervisning i nettverket for alle lærere Praktisk tilrettelegging: en vertsskole Har behov for en leder i hvert av nettverkene!

Hvorfor nettverk? - 1 Nye ideer – inspirasjon Utvide erfaringsområde – spesielt mindre skoler Få del i andres løsninger og dermed ideer til egne løsninger Sammen kan vi se løsninger vi ikke ser alene Synergi: «flere hoder tenker bedre enn ett» Flere ideer Inspirere hverandre til å holde ut Inspirere hverandre til å prøve ut nye handlinger (Etter Tore Skandsen, IMTEC)

Hvorfor nettverk? - 2 Praktisk hjelp En gruppe har mer erfaring enn en enkelt person Kan få praktisk og konkret hjelp Støtte og tilbakemelding på egne løsninger fra kolleger som arbeider med samme oppgaver og utviklingsområder (Etter Tore Skandsen, IMTEC) Får besøke nærliggende skoler

Hvorfor nettverk? 3 Støtte Oppmuntring og inspirasjon på eget arbeid Blir mindre alene Får videreutvikle sin egen rolle (Etter Tore Skandsen, IMTEC)

Hvordan arbeide i nettverk? I regi av NSMO Felles forberedelse på skolen Sende representanter fra skolen Erfaringsutveksling i etterkant På eget initiativ Fysisk møte prosjektgrupper eller –ledere Elektronisk kontakt Møte mellom faggrupper Aktuelt tema: overgang barnetrinn / ungdomstrinn

Praktisk i dag 1.Bestemme vertsskoler for eksempelundervisning – oktober BRØK og mars MÅLING (aktuelt for regning i fag) 2.Bestemme vertsskole for nettverkssamling i november 3.Hvor mange lærere regner skolene med at de klarer å sende på kursdager (max 3 x 40 deltakere) og eksempelundervisning (max 6 x 15 deltakere) 4.Lufte behov/ønske/mulighet for nettverksamarbeid utenom det som allerede er lagt inn i programmet Levere liste – en per nettverk – med vertsskoler og antatt antall deltakere på kursdager og eksempelundervisning

Kommunefordeling kurs per dag? Kommune ca antall elever Antall skoler Antall på kurs? Lesja: = Dovre: = Sel: = Vågå: = Lom: = Skjåk: =

Spørsmål så langt? Kjør debatt!

Praktisk dette skoleåret – 2 Etablere etterutdanningsprosjektet i skolemiljøet – Visuell representasjon på sentralt sted Få Dropbox opp og gå Avklare roller og forventninger – administrasjonen, prosjektgruppa, prosjektlederen – lærere som deltar i prosjektet Sørge for at oppdrag til nettverkssamling, skolebesøk og prosjektsamling blir utført Sørge for at erfaringer fra samlinger blir formidlet til kollegiet – Salhus skole: matematikkmorgen hver fredag

Oppdrag til nettverkssamling 11., 12. og 13. november Kort presentasjon – max 5 min – hvordan dere har organisert arbeidet med Mattelyst på skolen – hva dere er gode på – hvor dere har et forbedringspotensial Presentasjon av skolens utviklingsprosjekt – Prosess med arbeidet – Repeter bakgrunn: gode på – forbedringspotensial – Mål, delmål, eventuelt tiltak

Lykke til med oppturer nedturer diskusjoner krangler oppmuntringer tunge tak … Det er ikke lett!

Rom ble ikke bygget på en dag! Vi har tre år på oss til å komme godt i gang … … og etter det skal det bare fortsette