1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B 06.10.2008 Buddhisme,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hinduismen og Buddhismen
Advertisements

Religioner og livssyn i dag
Etiske modeller - hva er det?
Buddhismen - En oversikt.
KRL Av Karina Schjølberg
Etikk.
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
Hentet Av Johann Grip Hentet Barn har en egen måte Å bruke språket på.
Ikke-teistisk Utbredt i Asia Fredelig
Etikk i pedagogisk arbeid
Undring Tro Viten.
Hinduismen.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Buddhisme.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Hinduisme. Livets regler: gjenfødelse og frelse  Hinduer-tro på gjenfødelse.  Riktig levesett-god gjenfødelse.  Flere veier til frelse.  Tilbedelse.
Foreleser: Petter Hagen Mandag: Rammeplanen Under punkt 3.5 Etikk, religion og filosofi står det: ”(…) Barnehagen skal reflektere og respektere.
Humanetikk. Foreleser: Petter Hagen Dato:
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B Buddhisme,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.
Livssynshumanismen.
Barnesyn og barns medvirkning
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Stoisismen og kristendommen
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Informasjonsmøte november 2016
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Bjørnsgård barnehage.
Buddhisme og kristen tro
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Salige er de fattige i ånden
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Alternativbevegelsen
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Klar ferdig gå….part two!
Historie og filosofi 1 Side
Profesjonsgruppe B2 Elmira, Tarik, Jardar
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Klar ferdig gå….part three!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Montessori og teknologi
Religion og Identitet Lisa Stornes
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Critical Literacies and Awareness in Education
Utskrift av presentasjonen:

1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B Buddhisme, humanetikk, ekskursjon

2 Dagens forelesning Ekskursjonen Buddhisme Case-oppgave (pause i tilknytning til denne – disponer tida) Humanetikk Om neste forelesning

3 Ekskursjonen Buddhisme Islam Den norsk kirke

4 Buddhisme Bakgrunn – historisk (ev. retninger) Religiøs lære og praksis Høytider BHp-U (Klipp om norsk buddhist i Kristiansand) BHp-U

5 Den østlige religionsfamilien Variert gudsforståelse Tro på gjenfødelse Troen på at tiden går i sirkel (syklisk historieforståelse)

6 Tilflukten i de tre juvelene Jeg tar min tilflukt til Buddha Jeg tar min tilflukt til dharma Jeg tar min tilflukt til sangha

7 Siddharta Gautama Mirakuløs fødsel Beskyttet oppvekst De fire tegnene – alt er lidelse Hvordan finne veien ut av lidelse? Oppvåkningen: → blir en buddha Forkynnervirksomhet: → setter lærens hjul i gang

8 Ingen åpenbaringsreligion Erkjennelsen går fra det immanente til det transcendente: Gjennom meditasjon kan mennesket skue inn i det immanente.

9 Buddhas ideal Lykke Harmoni Fravær av alt vondt

10 Dharma - læren Samsara – gjenfødelse Karma – handlingenes lov Nirvana – frelsestilstand der man er befridd fra samsara Mennesket eksiterer ikke som sjel: Det som blir gjenfødt, er en opphopning av karma (filosofisk vanskelig, ikke folkelig)

11 Livshjulet Hane, grisen og slangen i midten; driver hjulet rundt: uvitenheten, grådigheten og hatet

12 Karma

13 Nirvana

14

15 De fire edle sannhetene DiagnoseLidelse og utilfredshet ÅrsakBegjær, nytelseslyst, uvitenhet Hvordan fjerne årsakenSlokke begjæret Midler for å fjerne årsaken Den åttedelte veien

16 Den åttedelte veien Visdom 1. Rett erkjennelse 2. Rett intensjon Etikk 3. Rett tale 4. Rett handling 5. Rett yrke Meditasjon 6. Rett anstrengelse 7. Rett oppmerksomhet 8. Rett konsentrasjon

17 Den åttedelte veien De åtte leddene påvirker hverandre – et hjul med åtte eiker – den gylne middelvei

18 De fem levereglene Ikke drepe eller skade noe levende vesen Ikke stjele Ikke tilegne seg urette seksuell sansenytelser Ikke lyve Ikke beruse seg med noe rusmiddel

19 Religiøs praksis – alter hjemme Høytider - Vesak – Buddhas fødsel fullmånedag i mai - Vulan – minnedagen for de døde (aug.-sept.)

20 Ulike retninger Theravada Mahayana Vajrayana

21 Case-oppgave Reservasjonsrett for personalet? Tillegg: Forberede spørsmål til ekskursjonen.

22 Humanetikk HEF stiftet 1956 Seremonier Religionspolitisk Menneskerettighetene

23 Historie Sokrates - argumentasjon - dialog Protagoras - ”mennesket er alle tings målestokk” Lucrets - religionskritikk

24 Renessansen (1500-tallet) Innenfor den katolske kirkens rammer: Idealer fra gresk filosofi og kultur Kristent menneskebilde Positivt menneskesyn: - selvrealisering - Menneskelig livsutfoldelse Reaksjon mot kirkelig dominans → skille mellom det religiøse og verdslige

25 Opplysningstida (1700-tallet) Voltaire – opplysningsfilosof - kritikk mot kirke og presteskap - for full trosfrihet - deisme: en tilbaketrukket skapergud

26 Charles Darwin ( ) - Artenes opprinnelse → utfordret skapertroen Karl Marx ( ) - religion – en trøst i uverdige forhold - politisk ideologi - verdslig livssyn 1800-tallet

tallet Sigmund Freud ( ) - religion som kollektiv tvangsnevrose Jean-Paul Sartre ( ) - ateisme og fri vilje → mennesket er fullstendig fritt og fullstendig ansvarlig Andrei Sakharov ( ) - ikke-religiøst livssyn - mot sovjetisk marxisme

28 Virkelighetsoppfatning Eidhamar s. 41

29 Virkelighetsoppfatning Agnostisisme - ikke-kunnskap Ateisme - ikke gud Praktisk ateisme

30 Menneskesyn Naturalistisk perspektiv: mennesket er en del av naturen Humanistisk perspektiv: mennesket står over naturen - evne til selvrefleksjon - evne til vitenskaplig tenkning - menneskets egenverd og likeverd som aksiomatiske sannheter

31 ”Din tanke er fri” – men har mennesket fri vilje? Determinisme (naturalistisk) Fri vilje (humanistisk) – Lamont: - arv - miljø - tilfeldigheter - fri vilje Jf. S. 47 hos Eidhamar Humanismen: Grunnleggende positivt menneskesyn

32 Etikk Verdslig og rasjonelt begrunnet – uten at guddommelig åpenbaring legges til grunn: begrunnes ut fra immanensen Skepsis til autoritær begrunnelse Alle etiske normer er relative og subjektive

33 Etikk Kritisk analyse av standpunkter: - konsekvenser - situasjon Normer grunnlagt på indre autoritet: Fornuft Samvittighet

34 Etikk To overordnede allmenngyldige, universelle prinsipper: Menneskeverdet Gjensidighetsprinsippet

35 FNs erklæring om menneskerettighetene av 1948 Grunnleggende, allmenngyldige prinsipper - må konkretiseres og utformes, tilpasses nye tider og erkjennelser

36 Neste forelesning Mandag , M142 Relatert til den individuelle oppgaven

37 Hentet Barn har en egen måte å bruke språket på. I barnehagen der sønnen min går, blir de for eksempel "henta". Sunniva, du er henta! roper de, når for eksempel Sunniva blir hentet, og Sunniva slipper det hun har i hendene løper hvinende nedover skråningen rett i armene på den som står ved porten og er kommet for å hente. Når også jeg en gang får øye på at noen står i porten og skal hente meg da håper jeg at det vil skje nøyaktig slik. Johann Grip Fra Enkle dikt, Cappelen Damm 2003 Diktet "Hentet" ble kåret til Årets dikt av P2 lytterne.

38 Faget KRL i det tverrfaglige Fra ”Studiets mål”, 1. semester: Studenten skal ved semesterets slutt ha kunnskaper om barnehagens verdigrunnlag og oppgaver ha kunnskap om hovedtrekk i noen aktuelle religioner og livssyn med vekt på høytider ha innsikt i utfordringer det religiøse og kulturelle mangfoldet representere for barnehagen og førskolelæreren

39 Kilder Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker – stort mangfold. Religioner og livssyn i barnehagen. Høyskoleforlaget. Sødal, Helje Kringlebotn (2006): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Høyskoleforlaget Afdal, Geir m.fl. (1997): Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk. Tano Aschehoug. Holhjem, Bodil Hov og Jangaard, Anne-Ruth (2000): - Hai er buddhist - Unnveig er humanetiker - Ressursbok (Bøker i serien På samme jord – en bokserie om religioner og livssyn for barn.) Læremiddelforlaget – Skagerrak Forlag. Jacobsen, Knut A. og Notto R. Thelle (1999): Hinduismen og buddhismen. Høyskoleforlaget. Heiene, Gunnar m.fl. (2008): Tro og tanke. Religion og etikk for den videregående skolen. Aschehoug.