Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er en medarbeiderundersøkelse?
Advertisements

1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
ARKs teoretiske bakteppe
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Teknologi og samfunn Mestring og trivsel blant hjelpepleiere i norske kommuner Analyser basert på informasjon fra nesten hjelpepleiere SINTEF Teknologi.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
LAMU – 17. desember 2015 ARK-undersøkelsen. ARK i 5 faser 1) Forberedelse og forankring 2) Kartlegging 3) Tiltaksutvikling 4) Implementering av tiltak.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
1 Sjekkliste for formøte på enheten Deltakere: leder og verneombud (lokale støttespillere som nestleder, kontorsjef). Evnt. lederstøtte fra ressursperson.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Brukerundersøkelsen
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Hvordan lese rapportene
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Samarbeid og medbestemmelse
Evaluering av [prosjektnavn]
Velkommen til August 2017.
Hvorfor gjennomfører vi arbeidsmiljøundersøkelsen?
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
1. Kompetansebygging - organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø
Sjekkliste – formøte med verneombud
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tre råd til leder før informasjonsmøtet på enheten:
Valgfag innsats for andre
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Læring på ungdomstrinnet
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Velkommen til foreldremøte
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Velkommen til foreldremøte
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse av videre arbeid

Database Gjennomføring av ARK i en U&H-institusjon Deling av erfaringer mellom U&H-institusjonene Forskning Ny kunnskap Læring Forbedring Helheten i ARK:

Kontinuerlig forbedring: Forberedelse og forankring Kartlegging Utvikling av tiltak Implementering av tiltak Oppfølging og evaluering

Psykososialt arbeidsmiljø Samspillet mellom arbeidsoppgaver og person Samspillet mellom personer Samspillet mellom person og strukturelle forhold på arbeidsplassen

Kravene kjenner vi som det som tynger og belaster Dårlig ledelse Tidspress Konflikter Rollekonflikt Ressursene er det som gjør jobben positiv og givende. Mening i jobben Sosial støtte Tydelig ledelse Muligheter til utvikling

Jobb- krav Jobb- krav Jobb- ressurser Positive opplevelser Negative opplevelser Positive og negative konsekvenser Utviklet for ARK fra Jobbkrav-ressursmodellen (JD-R) Bakker & Demerouti 2007

Jobb- krav Jobb- krav Jobb- ressurser Positive opplevelser Negative opplevelser Positive og negative konsekvenser Arbeidsoppgaver: ­autonomi ­selvstendighet ­myndiggjørende ledelse ­anerkjennelse ­støtte fra leder ­kompetanse- utvikling ­urettferdige arbeidsoppgaver ­tidspress Organisasjon – ­rettferdig ledelse ­Ledelse og tillit ­Ledelse og pålitelighet ­målklarhet ­forbedringskultur ­ressurser ­rollekonflikt Kolleger: ­samarbeid ­fellesskap ­sosialt klima ­romslighet ­dysfunksjonell støtte ­konflikter Engasjement Arbeid – hjem konflikt Arbeid – hjem fasilitering Mening i jobben Arbeidsavhengighet Tilknytning

Hva er viktigste ressurser og krav hos oss?

Spørreskjemaundersøkelse: 2953 ansatte fikk e-post med lenke til web-skjema Registrerte svar: 1869, dvs 63,3 % av utsendte skjema Svarprosenter: – Kjønn: kvinner 64,7 %, menn 61,6 % – Stillingskategorier: vitenskapelige: 58,2 %, teknisk/administrative: 69,7%, Stipendiater: 51,4 % – Stillingsstørrelser: 50-99% stilling: 54,5%, 100% stilling: 64,4% Antall svar:Svarprosent:

Ressurser – den enkeltes oppgaveutførelse:

Ressurser – i kollegafellesskapet:

Sosialt klima «Hvordan er klimaet på din arbeidsenhet ?»

Ressurser – i den organisatoriske enheten:

Støtte – til forskning og undervisning:

Jobbkrav – i den enkeltes arbeidssituasjon:

Tilknytning til jobben

Oppsummering: 23: Mening i jobben 24: Jobbengasjement 25: Arbeid - hjem fasilitering 26: Fravær arbeid-hjem konflikt 27: Tilknytning 28: Fravær arbeidsavhengighet 1: Autonomi 2: Selvstendighet 3: Myndiggjørende ledelse 4: Anerkjennelse 5: Støtte nærmeste leder 6: Krav til kompetanseutvikling 7: Samarbeid kolleger 8: Fellesskap kolleger 9: Romslighet/sosialt ansvar 10: Sosialt klima 11: Målklarhet 12: Forbedringskultur 13: Støtte forskn./undervisn. 14: Rettferdig nærmeste leder 15: Ledelse/tillit, egen enhet 16: Ledelse/pålitelighet, egen enh. 17: Led/pålitelighet, overl enh. 18: Fravær illegitime arb.oppg. 19: Fravær dysfunksjonell støtte 20: Fravær personkonflikter 21: Fravær rollekonflikter 22: Fravær tidspress

Sammenligning 2012/14: 23: Mening i jobben 24: Jobbengasjement 25: Arbeid - hjem fasilitering 26: Fravær arbeid-hjem konflikt 27: Tilknytning 28: Fravær arbeidsavhengighet 1: Autonomi 2: Selvstendighet 3: Myndiggjørende ledelse 4: Anerkjennelse 5: Støtte nærmeste leder 6: Krav til kompetanseutvikling 7: Samarbeid kolleger 8: Fellesskap kolleger 9: Romslighet/sosialt ansvar 10: Sosialt klima 11: Målklarhet 12: Forbedringskultur 13: Støtte forskn./undervisn. 14: Rettferdig nærmeste leder 15: Ledelse/tillit, egen enhet 16: Ledelse/pålitelighet, egen enh. 17: Led/pålitelighet, overl enh. 18: Fravær illegitime arb.oppg. 19: Fravær dysfunksjonell støtte 20: Fravær personkonflikter 21: Fravær rollekonflikter 22: Fravær tidspress

Hvor mange timer ut over avtalt arbeidstid arbeider du vanligvis pr uke?

Medarbeidersamtale Har du hatt medarbeidersamtale i løpet av de siste 24 månedene ? Prosent som har svart «ja» Gjennomsnittlig opplevelse av medarbeidersamtalens nytteverdi

Gjennomsnittlig opplevelse av hvordan jobben påvirker helsa

Gruppeoppgave: Hva la du merke til i gjennomgangen (positive og negative forhold)? - individuell refleksjon - diskusjon i gruppe Trekk frem tre punkt som er positive og viktige å videreføre. Trekk frem tre områder som dere ønsker å forbedre

Utvikling av tiltak Iverksetting av tiltak Evaluering og rapportering Videre arbeid: