Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Advertisements

INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Forstå bruk og datainnsamling
Software Requirements Elicitation
Identifisere behov – og etablere krav
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Testing, måling og forskningsdesign.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Forstå bruk og datainnsamling INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 29 august 2011.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Veileder for gevinstrapportering
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Identifisere behov – og etablere krav
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Kapittel 11 Læringsteori.
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
1. Innledende påstander om organisasjoner
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
RFID på Deichmanske bibliotek
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Systematisk arbeid med motivasjon
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oppsummering fra forrige gang
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014

Behov “with UI, we are faced with counterintuitive interaction methods that are tailored to the needs of a computer.” – Cooper Journal (August )

Krav og behov, kapittel 10 Behov Krav Måter å etablere krav Måter å representere krav

Behov og krav Behov – Noe som ikke er koplet til spesifikke teknologier eller andre mennesker – Behov for trygghet, forflytning, samhørighet, integritet, næring….. Krav (requirements) – Noe som er koplet til strategier/løsninger/teknologier/platformer Ønsker/forventninger/ambisjoner? – Noe vi alle vet hva er?

Startpunkt.. Videreutvikle løsning Erstatte løsning med noe helt nytt Lage et produkt Være både den som etablerer kravene – og den som har kravene

Hvorfor, hvordan, hva? Hvorfor? Forstå så mye som mulig om brukerne, oppgaver, situasjoner, mål, behov Etablere stabile krav – som kan brukes under utviklingen Hvordan? Data innsamling Data analyse Utrykke, beskrive, artikulere krav En iterativ prosess – med brukere/aktørerne

Etablere krav Hva ønsker brukerne? Hva har de behov for? – Hva er ønsker? – Hva er behov? – For hvilken aktør/brukergruppe? – Hva er krav? I forhold til oppgaver? Aktiviteter? Mål? Hvorfor ”etablere”? – Krav oppstår ved å forstå brukernes behov i sammenheng – Krav, sett i lys av de data som er samlet inn

Typer krav Funksjonelle krav – Hva systemet skal gjøre? – Funksjoner Ikke funksjonelle krav – Fx. Respons tid Omgivelse – Lys, fuktighet, risting Sosiale krav – Kommunikasjon, deling, gruppe Organisatoriske

Hvem er brukerne? Aktører (stakeholders) – Sluttbruker – Kunder – Innkjøper – De som drifter systemet – De som vedlikeholder – De som reparerer – De som videreutvikler – Andre aktører?

Hvem er brukeren? Brukeren – Karakteristika, bakgrunn, holdninger til datamaskiner – Novise – Ekspert – Hvilke sanser – sterke/svake – Frekvens Daglig, ukentlig, en gang i året, en gang i livet?

Personas Gripe brukerkarakteristikker Ikke reelle personer, men skapt fra reelle brukere Ikke ideelle Gi liv – ved å gi navn, mål, bakgrunn; være konkret Utvikle flere personas

Oppgave Lag en persona! Vis til sidemannen 5 minutter.

Datainnsamling for etablering av krav Intervju – Med props – Eksplorerende Fokus grupper – Gruppe intervju – For å oppnå konsensus – eller å fremprovosere konflikter – Individer kan dominere…

Datainnsamling for å etablere krav Spørreskjema – Ofte i bruk sammen med andre teknikker – Kan gi både kvalitative og kvantitative data – Bra for å finne ut av spesifikke spørsmål fra en stor populasjon Innsamle data fra ”liknende” tjenester/produkter/applikasjoner – Bra for å sammenligne – få opp krav

Datainnsamling for å etablere krav Direkte observasjon – Aktørenes faktiske oppgaver – Bra for å forstå brukerens situasjon Indirekte observasjon – Bra for å få bilde av eksisterende oppgaver

Datainnsamling for å etablere krav Studere dokumentasjon – Prosedyrer og regler er ofte nedtegnet i manualer – Bra for å forstå stegene som gjennomgås – Bra for å forstå lovgiving og bakgrunnsinformasjon – Tar ikke opp tid blant aktørene (brukere, kunder) – Brukes sammen med andre måter å samle inn data

”Contextual Inquery” En mye brukt metode – oversikt over aktiviteter i praksis Brukeren er ekspert Utvikler er novise Fire hovedprinspipper – Context: Se ”arbeidsplassen” og hva som skjer – Partner: Bruker og utvikler – Tolkning: Observasjoner tolkes av både utvikler og bruker – Fokus: Formulere fokusområder

Utfordringer ved datainnsamling 1 Identifisere aktører – Brukere, ledere, støttepersonell… Engasjere aktørene – Intervjuer, verksted (workshop) Reelle brukere vs andre (ledere, representanter)

Utfordringer ved datainnsamling 2 Håndtering av krav, versjonskontroll, behandling av nye krav, eierskap Kommunikasjon mellom partnere – Innen utviklingsteam – Mellom utvikler og brukere – Mellom brukere Domene kunnskap – Hvordan fører du et regnskap? Hvordan sykler du? Tilgjengelighet til brukere og nøkkelpersoner

Utfordringer ved datainnsamling 3 Politisk innen organisasjonen/gruppen Dominans av ulike aktører Økonomiske endringer Teknologiske endringer Balansere funksjonelle krav og brukbarhetskrav

Retningslinjer 1 Fokusere på aktørenes behov Involvere alle aktører Involvere mer enn en person fra hver gruppe Bruke flere teknikker for datainnsamling

Retningslinjer 2 Støtt aktiviteten med props – prototyper og oppgavebeskrivelser Kjør pilot undersøkelser Hvordan analysere dataene som kommer inn Vurder nøye hvordan data tas opp og lagres, format etc.

Tolkning og analyse av data Start rett etter innsamling Initial analyse før ”dypere” analyse Ulike teknikker – Klasse diagrammer for objekt orienterte systemer – Entitet relasjoner for data intensive systemer

Oppgave beskrivelser Scenario – En uformell fortellende historie, spesifikk for en bruker, ikke generaliser Use cases – Forutsetter interaksjon med et system – Forutsetter detaljert forståelse av interaksjon

Oppgave analyse Oppgavebeskrivelse brukes for å se for seg nye systemer/tjenester Oppgaveanalyse gjøres for å undersøke eksisterende oppgaver – for å informere ”nye” Fokusere på viktige aktiviteter – Hva ønsker brukeren å oppnå? – Hvorfor gjør de det? – Hva gjør de for å få det til? Hierarkisk oppgaveanalyse er den viktigste teknikken (HTA)

Hierarkisk Oppgave Analyse (HTA) Hierarkisk oppgaveanalyse – Bryte ned helhet i deloppgaver Fokuserer på fysiske og observerbare aktiviteter Også de aktiviteten som ikke direkte angår ”datamaskinen” Starte med brukerens mål – og de oppgaven som gjøres for å komme dit

Øvelse Oppgavebeskrivelse av ”skriv melding på mobiltelefonen”? Oppgaveanalyse? Hva betyr brukerens situasjon for oppgaven? 5 minutter

I et nøtteskall

Oppsummering Krav – sentralt!! Behov – sentralt!! Forskjellige typer krav Datainnsamling for krav – Spørreskjema, observasjon, fokus grupper, direkte observasjon, studere dokumentasjon, studere tilsvarende tjenester/produkter Scenarier, ”use cases” kan bruke for å artikulere eksisterende og nye/tenkte arbeidspraksiser Oppgave analyse – viktig for å undersøke eksisterende systemer og praksiser