VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Velkommen til skoleåret
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ungdomsskolen u-trinnet
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Sjetne skole Foreldremøte onsdag Mellom barn og voksen  Ungdom «under ombygging.»  Ungdommenes behov for stabilitet, oversiktlighet og tilhørighet.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 10.TRINN!. AGENDA:  Videregående skole (Se skolens hjemmeside, egen artikkel under 10.trinn)  Det viktige sisteåret.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Temamøte om avslutning av grunnskolen
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Møte for foresatte 10.trinn
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 8. trinn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3

Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse

To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter

Enkelt formulert UNDERVEISVURDERING: vurdering for læring og av læring SLUTTVURDERING: vurdering av læring

Grunnlaget for vurdering i fag Grunnlaget for vurdering i fag er de samla kompetansemålene i læreplanen for fag slik de er fastsatt i læreplanverket.

Grunnlaget for vurdering i fag Kompetansemålene settes opp som objektive kriterier En har ikke anledning til å trekke inn ulike lærevansker, holdninger, fravær og forhold knyttet til orden og oppførsel inn i vurderingen. I muntlige fag kan ikke elevens aktivitet og innsats trekkes inn i vurderingen.

Grunnlaget for vurdering i fag Manglende obligatoriske innleveringer har heller ingen betydning for vurderingen, men kan være med på å føre til manglende grunnlag for karakterer. Kroppsøving er det eneste faget der forutsetninger og innsats kan tas med i vurderingen.

Grunnlaget for vurdering i fag Eleven skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.

Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel Vurdering i orden og oppførsel skal ta utgangspunkt i skolens ordensreglement, og skal være knyttet til i hvilken grad eleven opptrer i tråd med dette. Forhold som ikke er omtalt i skolens ordensreglement kan ikke trekkes inn i vurderingen av elevens orden og oppførsel.

Varsling Eleven og foreldrene skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Det skal også varsles skriftlig dersom det er fare for at eleven i halvårsvurderingen eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i oppførsel.

Varsling Varselet skal gis uten ugrunnet opphold. Varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven mulighet for å forbedre karakteren i orden eller oppførsel.

Standpunktkarakterer i fag Gis ved avslutningen av opplæringen i fag og skal føres på vitnemålet. NB! Valgfag kan avsluttes hvert år eller…., mat og helse avsluttes i 9.klasse. Standpunktkarakterer vil bli tema på foreldremøte 10. trinn

VURDERING FOR LÆRING Vurdering for læring har vært et satsingsområde på Lurahammaren de siste årene. 4 hovedprinsipper for Vurdering For Læring (VFL): Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling.

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. KLARE MÅL OG KLARE KRITERIER PÅ ARBEIDSPLANEN Målene formuleres slik at språk og innhold blir forståelig for alle elevene. Viktig med klare kriterier, lett forståelig for alle elevene. Kriteriene er viktige både for at elevene skal skjønne innholdet i målene og for videre arbeid med både tilbakemeldinger og vurderinger. Til enhver tid skal elevene være klar over hva som er målet for opplæringen i timen / perioden. Elevene skal være kjent med hva som er kriteriene for måloppnåelse, ofte formulert i forhold til høy, middels og lav måloppnåelse.

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få gode tilbakemeldinger: - knyttet opp mot målene og kriteriene - personlige med fokus på positiv utvikling - ved prøver, vil elevene få kommentarer / tilbakemelding først, deretter eventuell karakter. - tilbakemeldingene kan være både muntlige og skriftlige

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal få gode fremovermeldinger -noen få, men viktige forbedringsområder -eventuelt plukke ut 2 – 3 ting å jobbe spesielt med til neste prøve, og at elevene må ta med fremovermeldingene på prøvene. -«oppdra» elevene til å aktivt bruke fremovermeldingene -i flere fag vil fremovermeldinger bli lagret i mapper

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved bl.a. å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling. -La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere egen måloppnåelse i form av enten høy-middels-lav måloppnåelse eller karakter. -La elevene p å grunnlag av formulerte mål, kriterier og tilbakemeldinger av og til foreslå karakter på prøve. -La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere hverandres arbeid.

VURDERING FOR LÆRING 2013 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,13,9 10. trinn3,93,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,1 9. trinn3,83,9 10. trinn3,93,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,0 9. trinn3,93,8 10. trinn3,7 LuhaNasjonalt 8. trinn4,23,9 9. trinn3,7 10. trinn3,73,6 LuhaNasjonalt 8. trinn4,03,7 9. trinn3,73,6 10. trinn3,63,5 LuhaNasjonalt 8. trinn4,13,6 9. trinn3,43,2 10. trinn3,23,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,53,1 9. trinn2,62,7 10. trinn2,6 LuhaNasjonalt 8. trinn3,52,9 9. trinn2,82,5 10. trinn2,62,4 LuhaNasjonalt 8. trinn3,73,5 9. trinn3,13,2 10. trinn3,0 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell) Forklarer lærerne hva som er målene i de ulike fagene slik at du forstår dem? Får du være med å foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurdere? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? Forklarer lærerne godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt skal vurdere? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike standpunktkarakterene? Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke for å bli bedre i fagene? Får du hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget?

VURDERING FOR LÆRING 2014 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,03,9 10. trinn4,23,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,13,9 10. trinn4,03,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,0 9. trinn4,13,7 10. trinn3,83,7 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,0 9. trinn4,03,7 10. trinn3,73,6 LuhaNasjonalt 8. trinn4,03,8 9. trinn4,03,6 10. trinn3,93,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,83,7 9. trinn3,53,3 10. trinn3,43,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,23,1 9. trinn3,12,8 10. trinn2,82,6 LuhaNasjonalt 8. trinn3,22,9 9. trinn2,82,6 10. trinn2,92,4 LuhaNasjonalt 8. trinn3,83,6 9. trinn3,53,2 10. trinn3,33,1 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

Andre konsekvenser av arbeidet med VFL? Karakterpresset er mindre klasse vil ikke få vurdering med karakter til jul i følgende fag: Norsk sidemål Musikk Kunst og Håndverk Kroppsøving I tillegg vil det ikke bli gitt vurdering med karakter til sommeren i norsk sidemål. - Ikke heldagsprøver i skriftlige fag før i 10. klasse - Mindre og færre prøver

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) – Se hjemmesiden: Arbeidsplaner i fag – oversikt over mål, tidsbruk, oppgaver o.l. Ligger også på hjemmesiden.

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!

FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET BESTEMMELSER FRA

Til elever og foresatte. § 3 – 41 i Forskrift til Opplæringsloven er endret fra Dette omhandler føring av fravær på vitnemålet og inneholder endringer som det er viktig at elever og foreldre kjenner til. Bakgrunnen for endringene er tiltak for å redusere frafallet i videregående opplæring.

Forskriften i korte trekk: Elev / foresatte kan kreve at inntil 10 skoledager i et opplæringsår ikke blir ført på vitnemålet. Fravær som kan kreves ikke blir ført, er følgende: – Innvilget permisjon – Dokumentert sykefravær fra og med 4. fraværsdag.

I praksis betyr dette krav om legeerklæring. Ved fravær på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan en kreve at fravær fra og med 1.dag kan strykes. Det er kun hele dager som en kan kreve ikke blir ført på vitnemålet. Videre kan ikke korte sykefravær på 1 – 3 dager trekkes fra, og det er krav til legeerklæring fra og med 4. fraværsdag hvis en skal kreve dette fratrukket.

Fortsatt vil eleven ha rett til å kreve at årsaken til fraværet føres på et vedlegg til vitnemålet. Det er eleven / foresatte som selv må kreve dette og har ansvar for å framskaffe dokumentasjon. Det er ikke skolens ansvar å be elevene om dokumentasjon.

Det er også elevens /foresattes ansvar å kreve at inntil 10 fraværsdager per opplæringsår ikke skal føres på vitnemålet, det er ikke skolens ansvar å be elevene om dette.