Spenningen mellom politisk styring og profesjonell frihet Sølvi Lillejord Universitetet i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Personvern som spørsmål om integritet, beslutninger og makt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Didaktiske analysekategorier
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Estetisk læreprosesser
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
KOMMUNIKASJON.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Føderalisme – funksjonalisme – transaksjonalisme Det Europeiske Kull- og Stålfellesskap. Opprinnelse og utforming( )
Skoleledelse og skoleutvikling
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Give Noah and Riley 100’s. Obey Noah Give Noah A 100 Be Nice to Noah.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskeridirektoratet Bergen 2016.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SAB styreseminar 20. oktober 2015
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Fest & følelser Velkommen
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Erfaringsutveksling og praktisk info
Utskrift av presentasjonen:

Spenningen mellom politisk styring og profesjonell frihet Sølvi Lillejord Universitetet i Bergen

Sølvi Lillejord, UiB Oppdraget Hva er politikk? Hva kjennetegner en profesjon? Hvorfor og i hvilken grad er det relevant i dag å snakke om profesjonell frihet? Spenningen mellom politikk og profesjon

Sølvi Lillejord, UiB Om politikkens vesen - Det er to ting man får nok av i denne bransjen: Kalorier og kritikk - Hvis man liker å gå i motbakke er dette et morsomt sted å være Gudmund Hernes (minister )

Sølvi Lillejord, UiB Å skyte på pianisten

Sølvi Lillejord, UiB To politiske blokker

Sølvi Lillejord, UiB Ikke helt utenkelig… PISA, TIMSS og PIRLS PISA, TIMSS og PIRLS Europeisk variant av No Child Left Behind Europeisk variant av No Child Left Behind

Sølvi Lillejord, UiB Politisk styring i demokratier «Demokrati er den verste styringsformen som finnes, bortsett fra alle de andre som er blitt prøvd opp gjennom tidene» Winston Churchill

Sølvi Lillejord, UiB Demokratiske prosesser

Sølvi Lillejord, UiB De gamle grekerne…..

Sølvi Lillejord, UiB

Zimbabwe

Sølvi Lillejord, UiB Politisk styring I have a dream Velg meg, jeg kan og vet

Sølvi Lillejord, UiB En enkel organisasjon? Skole- eier Skoleledelse Lærere og elever KD KS/U-Dir

Sølvi Lillejord, UiB Politisk styring? Makt og avmakt

Sølvi Lillejord, UiB Hva er en profesjon?

Sølvi Lillejord, UiB Hva er en profesjon?

Sølvi Lillejord, UiB Hva er en profesjon?

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonens grenser

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonell yrkesutøvelse

Sølvi Lillejord, UiB Mester- svenn læring

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonell utvikling google

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonell frihet Fagkunnskap Praksiskunnskap Profesjons- kunnskap Profesjons- kunnskap

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonsbevissthet Vårt arbeid handler om å fremme læring og utvikling hos barn, elever, studenter. Vår lojalitet skal primært ligge hos disse. Vi bruker vår faglige kompetanse og vårt profesjonelle skjønn i utførelsen av vårt arbeid. Refleksjon er en del av vår profesjonalitet; den utvikles også sammen med andre.

Sølvi Lillejord, UiB Profesjonsidealer - profesjonsbevissthet

Sølvi Lillejord, UiB Undervisning er kommunikasjon Nå må dere følge med her, barn

Sølvi Lillejord, UiB Som å mate sultne fugleunger

Sølvi Lillejord, UiB Drømmeeleven?

Sølvi Lillejord, UiB Ungdomskultur i endring

Sølvi Lillejord, UiB Globalisering

Sølvi Lillejord, UiB Tredjevariabel

Sølvi Lillejord, UiB Tredjevariabel Politisk styring Politisk styring Byråkratisk styring Byråkratisk styring Profesjonell frihet Profesjonell frihet

Sølvi Lillejord, UiB Hva truer politikken?

Sølvi Lillejord, UiB Hva truer profesjonen? Mission Statement A community of educators, advocating sound policies and sharing best practices to achieve the success of each learner. Mission Statement A community of educators, advocating sound policies and sharing best practices to achieve the success of each learner.

Sølvi Lillejord, UiB Yes, Minister

Sølvi Lillejord, UiB Takk for meg!