VK16/UDIR, Gardermoen 30.05.16. Marit C. Synnevåg, mcs:consult.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Hva er Fretex ?.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Nordisk tilsynskonferanse
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
2B: Nåværende empirisk analyse
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Skrivestien.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Definere og velge hovedmål og delmål
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Regional planstrategi
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Krefter og motkrefter i utviklingsarbeidet
Skolebasert kompetanseutvikling
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Få frem felles innsatsområder
hvordan kan det gjennomføres?
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Profesjonelle læringsfellesskap
Internkontroll Pilotnettverk
Valgfag innsats for andre
Samarbeid og medbestemmelse
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Om veiledning av team i læringsnettverk
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Målsetninger som fungerer
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

VK16/UDIR, Gardermoen Marit C. Synnevåg, mcs:consult

mcs:consult

 Strukturkvalitet i utviklingsarbeidet  VK 16 - bygger utviklings- og endringskapasitet  Synet på endring og utvikling  Utviklingsplaner – fordeler og fallgruver  Tips om planverktøy  Gruppeoppgaver 3mcs:consult

4 Men først………….

5mcs:consult

6

7 Kilde: Ukeavisen Ledelse

Ref. Thomas Nordahl mcs:consult

9 INITIERE/PLANLEGGE GJENNOMFØRE INSTITUSJONALISERE Avslutte mcs:consult

10 INITIERE/PLANLEGGE Modning/Forankring Utforme mandat og plan Avslutte mcs:consult Videreutvikle Ny prosess GJENNOMFØRE INSTITUSJONALISERE SKAPE EN FELLES AKSEPT FOR AT ENDRINGENE ER «VIKTIG og RIKTIG»

11 Initieringsfasen Gjennomførings - /Implementeringsfasen Institusjonaliseringsfasen Vår 2016-høst 2016 ANALYSERE & PLANLEGGE GJENNOMFØRE, FØLGE OPP & EVALUERE 2017 Vår 2018 BÆREKRAFT & VARIGE SPOR? Fra søknad til veiledning Bruke utviklingsplanenDe gode grepene Ståstedsanalyse Finstille/justere valgte satsingsområder Forankringen fortsetter Ekstern skolevurdering Prioritere tiltakEndring i praksis SWOT-analyse og IGP- prosess VeiledningsrunderSluttevaluering/rapport Innledende møter, politisk forankring, skoleforankring, forventningsavklaringer GJORT- LÆRT-LURT og IKKE-SÅ LURT. Midtveisvurdering fra veisøker og veilederteam Videre utviklingsarbeid – kan dere bruke erfaringer fra VK i andre satsinger? Utforme utviklingsplan Bruk av ulike verktøy fra verktøykassen Rapportering

mcs:consult Kilde: Henriette S.Scharning & Jonas Aakre, Prosjekthåndboka 2.0 ( 2013),

mcs:consult “the inevitable bumpiness and difficulties encountered as people learn new behaviors and beliefs.” Fullan, 2001

mcs:consult Ledelse & Plan Tilrettelegge, strukturere, skape rammer og mål, navigere Kunnskap & Kompetanse ”Knowing that” og ”knowing how” Prosesser Arenaer Dialog Samspill Rolleforståelse Ansvarsdeling Hvem gjør hva?

15 Kunnskap & Kompetanse Rolleforståelse Kompetanseutvikling Eksplisitt kunnskap Taus kunnskap Praksiskunnskap Brukerkunnskap Hvem er med? Hvem gjør hva? Ansvarsdeling Makt og konflikt mcs:consult

16 Ledelse & Plan Ledelse & Plan Prosesser&Arenaer Samspill i team og i korps Improvisasjon og jamming Læringsøkter Prøving og feiling Kunnskapsdeling- lærende møter Dialog & kommunikasjon Relasjonsbygging Evaluering & læring Oppdraget/bestilling og Utviklingsplan/prosjektpl an Hva er status? Begrunnelse/analyser Hva skal vi oppnå? MÅL Hvordan gjør vi det? Velge innsatsområder & tiltak Hvem gjør hva… og når? mcs:consult

1. Hvilke fordeler kan bruk av planer i utviklingsarbeidet ha for skoleeiere og skoleledere? 2. Hvilke utfordringer kan dere møte i dette planarbeidet? mcs:consult

 Rammeverk for forbedring  Styrende  Bevisstgjørende  Navigasjon i det komplekse  Forenkler  Reduserer usikkerhet  Rydder og strukturerer  Gir retning  Kan skape koherens  Prioriterer  Kommuniserer  Gir milepæler og frister  Reduserer ”dips”  Kilde til evaluering og læring  Hva har vi gjort?  Hvordan har vi gjort det? mcs:consult ”Et mål uten en plan er kun et ønske” Antoine de Saint -Exupéry

 Utviklingsplan tilnærming  Narrativ tilnærming: ”Drømmebildet” og veien fram dit  Prosjekttilnærming: Den ”klassiske” prosjektplanen  Årshjultilnærming: Planlegging etter årets ulike milepæler mcs:consult

mcs:consult

Prosjektdefinisjon: En unik og ofte kompleks oppgave som har klare mål og tidsrammer. Innebærer som regel tverrfaglighet, involvering, samarbeid og ofte koordinering, både internt i en organisasjon og eksternt. Passer denne på VK 16s utviklingsarbeid? Er dette nyttig? mcs:consult

mcs:consult Bakgrunn 2. Formål – hvorfor? 3. Overordnet mål – hva skal vi oppnå? 4. Konkrete mål - resultatmål 5. Satsingsområder- utviklingsområder 6. Organisering og roller – hvordan jobber vi? samhandling, og hvem gjør hva? 7. Ressurser/økonomi 8. Framdriftsplan/tiltaksplan – hva skjer når, hvem gjøt hva? 9. Evaluering og læring ( ”GLL og ISL”)

 Å finne drømmebildet – fremtidsbildet: tenk dere fram i tid, hvor vil dere være? mcs:consult

Jan-Feb- Mars April-Mai- Juni Juli- August- Sept Okt-Nov- Des mcs:consult HVA skjer NÅR, HVORDAN, og med HVEM?

”SMARTE mål”– en god huskeregel Spesifikt - Er det tydelig hva som skal oppnås? Målbart - Hvordan vet vi om målet er nådd? Akseptert - Er målet akseptert av dem som skal nå det? Realistisk - Er målet realistisk og utfordrende? Tidsavgrenset - Er det satt frister? Engasjerende - Skaper målet energi og engasjement? ”SMARTE mål”– en god huskeregel Spesifikt - Er det tydelig hva som skal oppnås? Målbart - Hvordan vet vi om målet er nådd? Akseptert - Er målet akseptert av dem som skal nå det? Realistisk - Er målet realistisk og utfordrende? Tidsavgrenset - Er det satt frister? Engasjerende - Skaper målet energi og engasjement? 25mcs:consult

For detaljert og for lite fleksibel For instrumentell, ”Programmeringsfellen” Reduserer kreativiteten Virkeligheten endrer seg, utdatert plan Manglende forpliktelse Manglende involvering – ”kun plangruppen eier planen” Ledelsens fokus skifter 26 mcs:consult

Et viktig startpunkt vi ofte glemmer ? mcs:consult Alt handler om kultur. Det hjelper ikke med vedtak, plandokumenter og formelle strukturer, om ikke innholdet er nedfelt i hverdagsvirkeligheten. Hennestad, Magma 8/2012

mcs:consult OPPGAVE: Hvilke planer har dere pt? Hvordan er de utformet? Hvordan bruker dere disse? Hvilke forbedringsbehov ser dere? Vi legger inn noen korte plenumsinnspill underveis om vi rekker det.

Kontaktinfo.: Tlf mcs:consult