VK16/UDIR, Gardermoen Marit C. Synnevåg, mcs:consult
mcs:consult
Strukturkvalitet i utviklingsarbeidet VK 16 - bygger utviklings- og endringskapasitet Synet på endring og utvikling Utviklingsplaner – fordeler og fallgruver Tips om planverktøy Gruppeoppgaver 3mcs:consult
4 Men først………….
5mcs:consult
6
7 Kilde: Ukeavisen Ledelse
Ref. Thomas Nordahl mcs:consult
9 INITIERE/PLANLEGGE GJENNOMFØRE INSTITUSJONALISERE Avslutte mcs:consult
10 INITIERE/PLANLEGGE Modning/Forankring Utforme mandat og plan Avslutte mcs:consult Videreutvikle Ny prosess GJENNOMFØRE INSTITUSJONALISERE SKAPE EN FELLES AKSEPT FOR AT ENDRINGENE ER «VIKTIG og RIKTIG»
11 Initieringsfasen Gjennomførings - /Implementeringsfasen Institusjonaliseringsfasen Vår 2016-høst 2016 ANALYSERE & PLANLEGGE GJENNOMFØRE, FØLGE OPP & EVALUERE 2017 Vår 2018 BÆREKRAFT & VARIGE SPOR? Fra søknad til veiledning Bruke utviklingsplanenDe gode grepene Ståstedsanalyse Finstille/justere valgte satsingsområder Forankringen fortsetter Ekstern skolevurdering Prioritere tiltakEndring i praksis SWOT-analyse og IGP- prosess VeiledningsrunderSluttevaluering/rapport Innledende møter, politisk forankring, skoleforankring, forventningsavklaringer GJORT- LÆRT-LURT og IKKE-SÅ LURT. Midtveisvurdering fra veisøker og veilederteam Videre utviklingsarbeid – kan dere bruke erfaringer fra VK i andre satsinger? Utforme utviklingsplan Bruk av ulike verktøy fra verktøykassen Rapportering
mcs:consult Kilde: Henriette S.Scharning & Jonas Aakre, Prosjekthåndboka 2.0 ( 2013),
mcs:consult “the inevitable bumpiness and difficulties encountered as people learn new behaviors and beliefs.” Fullan, 2001
mcs:consult Ledelse & Plan Tilrettelegge, strukturere, skape rammer og mål, navigere Kunnskap & Kompetanse ”Knowing that” og ”knowing how” Prosesser Arenaer Dialog Samspill Rolleforståelse Ansvarsdeling Hvem gjør hva?
15 Kunnskap & Kompetanse Rolleforståelse Kompetanseutvikling Eksplisitt kunnskap Taus kunnskap Praksiskunnskap Brukerkunnskap Hvem er med? Hvem gjør hva? Ansvarsdeling Makt og konflikt mcs:consult
16 Ledelse & Plan Ledelse & Plan Prosesser&Arenaer Samspill i team og i korps Improvisasjon og jamming Læringsøkter Prøving og feiling Kunnskapsdeling- lærende møter Dialog & kommunikasjon Relasjonsbygging Evaluering & læring Oppdraget/bestilling og Utviklingsplan/prosjektpl an Hva er status? Begrunnelse/analyser Hva skal vi oppnå? MÅL Hvordan gjør vi det? Velge innsatsområder & tiltak Hvem gjør hva… og når? mcs:consult
1. Hvilke fordeler kan bruk av planer i utviklingsarbeidet ha for skoleeiere og skoleledere? 2. Hvilke utfordringer kan dere møte i dette planarbeidet? mcs:consult
Rammeverk for forbedring Styrende Bevisstgjørende Navigasjon i det komplekse Forenkler Reduserer usikkerhet Rydder og strukturerer Gir retning Kan skape koherens Prioriterer Kommuniserer Gir milepæler og frister Reduserer ”dips” Kilde til evaluering og læring Hva har vi gjort? Hvordan har vi gjort det? mcs:consult ”Et mål uten en plan er kun et ønske” Antoine de Saint -Exupéry
Utviklingsplan tilnærming Narrativ tilnærming: ”Drømmebildet” og veien fram dit Prosjekttilnærming: Den ”klassiske” prosjektplanen Årshjultilnærming: Planlegging etter årets ulike milepæler mcs:consult
mcs:consult
Prosjektdefinisjon: En unik og ofte kompleks oppgave som har klare mål og tidsrammer. Innebærer som regel tverrfaglighet, involvering, samarbeid og ofte koordinering, både internt i en organisasjon og eksternt. Passer denne på VK 16s utviklingsarbeid? Er dette nyttig? mcs:consult
mcs:consult Bakgrunn 2. Formål – hvorfor? 3. Overordnet mål – hva skal vi oppnå? 4. Konkrete mål - resultatmål 5. Satsingsområder- utviklingsområder 6. Organisering og roller – hvordan jobber vi? samhandling, og hvem gjør hva? 7. Ressurser/økonomi 8. Framdriftsplan/tiltaksplan – hva skjer når, hvem gjøt hva? 9. Evaluering og læring ( ”GLL og ISL”)
Å finne drømmebildet – fremtidsbildet: tenk dere fram i tid, hvor vil dere være? mcs:consult
Jan-Feb- Mars April-Mai- Juni Juli- August- Sept Okt-Nov- Des mcs:consult HVA skjer NÅR, HVORDAN, og med HVEM?
”SMARTE mål”– en god huskeregel Spesifikt - Er det tydelig hva som skal oppnås? Målbart - Hvordan vet vi om målet er nådd? Akseptert - Er målet akseptert av dem som skal nå det? Realistisk - Er målet realistisk og utfordrende? Tidsavgrenset - Er det satt frister? Engasjerende - Skaper målet energi og engasjement? ”SMARTE mål”– en god huskeregel Spesifikt - Er det tydelig hva som skal oppnås? Målbart - Hvordan vet vi om målet er nådd? Akseptert - Er målet akseptert av dem som skal nå det? Realistisk - Er målet realistisk og utfordrende? Tidsavgrenset - Er det satt frister? Engasjerende - Skaper målet energi og engasjement? 25mcs:consult
For detaljert og for lite fleksibel For instrumentell, ”Programmeringsfellen” Reduserer kreativiteten Virkeligheten endrer seg, utdatert plan Manglende forpliktelse Manglende involvering – ”kun plangruppen eier planen” Ledelsens fokus skifter 26 mcs:consult
Et viktig startpunkt vi ofte glemmer ? mcs:consult Alt handler om kultur. Det hjelper ikke med vedtak, plandokumenter og formelle strukturer, om ikke innholdet er nedfelt i hverdagsvirkeligheten. Hennestad, Magma 8/2012
mcs:consult OPPGAVE: Hvilke planer har dere pt? Hvordan er de utformet? Hvordan bruker dere disse? Hvilke forbedringsbehov ser dere? Vi legger inn noen korte plenumsinnspill underveis om vi rekker det.
Kontaktinfo.: Tlf mcs:consult