Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Unge & Rus Bjørnholt skole.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
NESOs Formannskole klasse / 2014
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
LP og evidens i undervisningen
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Lokal arbeidstidsavtale
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,
Velkommen til Åmot ungdomsskole
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
ABC opplæringen som metode

Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING

Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i Oslo skoleåret 2006/2007 Formål: få frem hvilke faktorer som påvirker iverksetting og gjennomføring av et rusforebyggende tiltak i skolen Datainnsamling: Fulgte 4 skoler i gjennomføringen, intervju med lærere og gruppeledere, spørreskjema til foresatte. Spørreskjema sendt ut til alle ungdomsskolene

Iverksetting / implementering Hvordan tiltak iverksettes/implementeres er avgjørende for et godt resultat Tiltak bør ha klare implementeringsstrategier En vellykket implementering forutsetter at de viktigste programkomponentene er på plass, og at programmet blir praktisert som beskrevet av programutviklerne.

Faktorer av betydning for implementering Beslutningsarena og iverksettingsarena Rammebetingelser: strukturbetingelser og aktørbetingelser Trofasthet kontra lokal tilpasning Les mer på forebygging.no/skole: Baklien (2008):”Iverksetting av forebyggende tiltak”

Sentrale elementer i iverksetting og gjennomføring 1.Arbeidsseminar 2.Gruppelederopplæring 3.Elevarbeid med 5 tema med problembasert læring som metode 4.Foreldremøter

Arbeidsseminar de lærerne som faktisk skal gjennomføre Unge & Rus deltar på arbeidsseminar. minst en person fra ledelsen deltar for å få forankring i ledelsen på skolen.

Eksempler på gjennomføring Gjennomføring av Unge & Rus som ukeprosjekt Gjennomføring av Unge & Rus fordelt over 6 uker

Prosjektet på skolen FØRSTE UKE Oppstart av prosjektet. Lærerne presentrer prosjektet klassevis for elevene på datarommet slik at de kan gå inn på Norsklærerne gjennomgår søknad/formelt brev.

Prosjektet på skolen ANDRE UKE Innlevering av søknad fra alle elever Søknaden blir gitt som hjemmelekse eller som ”skolestil”. Søknaden blir brukt som en del av vurderingsgrunnlaget i norsk.

Prosjektet på skolen TREDJE UKE Lærerteamet velger gruppeledere ut fra søknadene og skjeler til ”egnethet”. Offentliggjøring av gruppelederne Gruppelederkurs

Prosjektet på skolen FJERDE UKE Alle elever lager personlig innkalling til sine egne foreldre. Foreldremøte Gruppearbeid To økter à to timer

Prosjektet på skolen FEMTE UKE Gruppearbeid To økter à to timer

Prosjektet på skolen SJETTE UKE Gruppearbeid To økter à to timer Eventuelt ekstra tid for avslutting av gruppearbeid Avsluttende foreldremøte med elever

Utfordringer skolene møtte under elevdelen. Grupper som ikke fungerte Løsningsforslag: God gruppelederopplæring, bruk av logg, oppfølging av gruppeleder. Informasjon til andre lærere Løsningsforslag: Møter i forkant, underveis og etter. Fravær av lærere eller gruppeledere Løsningsforslag: Gruppeleder borte: en annen i gruppa er vikar, evt slå sammen grupper. Lærer borte: hent inn lærer som var med på gjennomføring året før. Feil fokus med rollespill under Tema 4 Løsningsforslag: Gjør gruppelederne oppmerksom på dette under gruppeopplæringa, slik at de påvirker gruppens løsning av oppgaven.

Kompetanse med bruk av teknisk utstyr Løsningsforslag: Fordel arbeidsoppgaver på teamet etter kompetanse, gjør avtaler med lærer på annet team, bruk elevenes kompetanse. Mister tid til andre aktiviteter Løsningsforslag: Planlegg prosjektet i god tid, og få det inn i skolens planer. Språklige barrierer Løsningsforslag: Bruk tid i forkant av prosjektet til å snakke om ulike begreper i hele klassen, eller lag egen gruppe hvor elevene (evt. gruppeleder) får ekstra veiledning i oppstarten.

Sentrale faktorer ved iverksetting og gjennomføring (implementering) Evalueringen er i tråd med kunnskapsoppsummeringer og viser at følgende faktorer er viktige: Tiltaket må sikres forankring Kompetanseheving er avgjørende Skolens ledelse må følge opp Strukturelle forhold ved den enkelte skole har betydning Den enkelte deltakers/aktørs motivasjon og kompetanse i forhold til de ulike delene av programmet

Oppsummering Evalueringen viser at både skoleledelsen, lærere, foresatte og elever er gjennomgående positive til programmet. Evalueringen avdekker at skoler som har en høy andel av fremmedspråklige elever får spesielle utfordringer. Skolene har gjennomført programmet på noe ulike måter. Programmet gir rom for lokal tilpasning, forutsatt at kjernekomponentene beholdes.

Mer om tema finner du på forebygging.no/skole