Helsevesenet – del II Reformer i spesialisthelsetjenesten Jon Magnussen IIIC Høst 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
”Samhandlingsreformen”
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Fram til nå har vi eid spillet EXTRA. Norsk Tipping har vært operatør for oss og det er overskuddet fra dette spillet vi har fordelt Fra 2016 er eierskapet.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
Innføring i helseretten Anne Kjersti Befring. Omfatter: Helsetjenesten Aktører, begreper og perspektiver Utviklingen av helserett Grunnprinsipper Rettskilder.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Helse- og omsorgstjenester
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Evaluering av ”Fritt Fram”
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Omlegging til produksjonsområder
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Helseforsikring i Lemminkäinen Norge AS
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Pasientens legemiddelliste
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Pasientens legemiddelliste
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Helsevesenet – del II Reformer i spesialisthelsetjenesten Jon Magnussen IIIC Høst 2015

Viktige reformer siste 20 år Innsatsstyrt finansiering – 1997 Fritt sykehusvalg Fastlegereformen – 2001 Helseforetaksreformen – 2002 Samhandlingsreformen – 2012 Fritt behandlingsvalg – 2015 Nasjonal helse- og sykehusplan – ny organisering av spesialisthelsetjenesten – 2016/17

Reform 1: Foretaksreformen Vedtatt: Stoltenberg 1 Implementert: Bondevik

Modellen før reformen Sykehusene eid av fylkeskommunene, og (lokal) politisk styrt gjennom fylkestingene Hadde dermed en desentralisert administrativ og politisk styring som var motivert av troen på nærhet mellom brukere og beslutningstakere Lese mer? Magnussen, J., et al. (2007). "Centralized or decentralized? A case study of Norwegian hospital reform." Social Science and Medicine 64(10):

Modellen før reformen Innsatsstyrt finansiering (ISF) fra 1997 ISF opprinnelig mellom stat og fylke, men etter hvert også mellom fylke og sykehus ”Utvanning” av fylkeskommunal autonomi gjennom stadig større innslag av statlig finansiering og styring Lovpålagte regionale helseplaner fra 1999 (fungerte ikke)

Hvorfor reform? Økonomiske mål – Kostnadskontroll Staten ønsker mindre svarteperspill – Effektivitet Skala og scope – Fordeling Gjennom styrking av pasientrettigheter Ledelsesmål – Mere profesjonell ledelse – Ikke ledelsesinitiert svarteperspill – Større fleksibilitet og dynamikk

Styringsmessige problemer utløste reformen ” En eier som ikke har ansvar for og hånd om finansieringen, er i realiteten en svak eier. Og en finansieringsansvarlig som ikke har et tilhørende beslutningsansvar, blir også en svak aktør. Det eneste som kan gi et normalt eieransvar, er å samle disse funksjonene. I praksis er det bare staten som kan ta en slik rolle” (Statsråd Tore Tønne (AP), 3. april 2001)

De første årene Store problemer med budsjettkontroll Store problemer med aktivitetsstyring Støy om regional fordeling av inntekter Manglende statlig finansiering av kapitalkostnader

De siste årene Etter hvert – bedre styring, nytt inntektsfordelingssystem Tilpasning av struktur til oppgaver og ressursrammer Overskudd snarere enn underskudd Men – spørsmål om funksjonsfordeling og (manglende) politisk styring

Fra under- til overskudd

Til refleksjon Er det noen forskjell på om StOlav går med overskudd og om Aleris går med overskudd? Får svaret på spørsmålet over betydning for ditt syn på følgende (helsepolitiske) spørsmål: – Avveining mellom bruk av private avtalespesialister og offentlige poliklinikker. – Valg av offentlig tilsatte og fastlønnede allmennleger vs dagens modell med private næringsdrivende? – Økt eller redusert bruk av private sykehus.

Dagens regjering: Legg ned RHF Kvinnsland-utvalget – avvikling av de regionale helseforetakene og ha færre helseforetak enn i dag direkte underlagt departementet – opprettelse av et eget direktorat til erstatning for de regionale helseforetakene – opprettelse av et nasjonalt helseforetak til erstatning for de regionale helseforetakene – eventuelle andre modeller for organisering av spesialisthelsetjenesten.

Nasjonal helse- og sykehusplan

Spørsmål - struktur Hvor lite kan det være? – Og hvilke funksjoner må være sammen av hensyn til pasientbehandlingen Hvor stort bør det være? – Hva er sammenheng størrelse/kostnader og størrelse/kvalitet? Hvordan avveie hensynet til nærhet (respons) med hensynet til knapphet på personell?

Spørsmål - styring På hvilket nivå skal løpende beslutninger om funksjonsfordeling, investeringer og plassering skje? – Nasjonal, regional, lokal? – Hvilke implikasjoner gir ulike modeller for Medbestemmelse? Administrativ vs politisk styring Kostnader (og hva en ”kostnad” er kommer vi tilbake til)

(Reform 2: Samhandlingsreformen) Dette er grundig diskutert i andre forelesninger. Her gjentas kun (noen av) hovedpunktene.

Samhandling - utfordringene Store pasientgrupper mottar tilbud fra både primærhelsetjenesten og spesialist- helsetjenesten – Samordnings- eller koordineringsutfordring Pasienter som i dag kunne ha vært behandlet i primærhelsetjenesten er i spesialisthelsetjenesten – Utfordring å finne riktig omsorgsnivå

Mulige virkemidler Lover og forskrifter – (eks lovpålagte avtaler) Organisatoriske – (eks integrerte tjenester) Økonomiske – (eks betalingsordninger) Bedret kunnskap – (eks utdanning, formidling)

Samhandlingsreformen Tydliggjøring av det kommunale sørge-for ansvaret – ”tilrettelegge for samhandling” Lovpålagte plikter er i større grad nøytrale ift profesjon – ”større fleksibilitet” Lovregulere avtaler mellom kommuner og helseforetak – ”likeverdighet og samordning” Kommunal medfinansiering – ”incentiver til å flytte aktivitet til kommunene”

Ny regjering Kommunal medfinansiering avviklet fra og med 2015 Ordningen med betaling for utskrivingsklare pasienter beholdes Kommunale akutt-døgnplasser beholdes

Samhandling – hva er nå det? Samhandling mellom aktører Samhandling mellom systemer Samhandling rund spesifikke sykdommer Samhandling om pasientgrupper Samhandling om bestilling Samhandling om produksjon

Samhandlingsreformen Er ”snever” i den forstand at den – Tar utgangspunkt i den norske arbeidsdelingen mellom kommunalt og regionalt styrte tjenester – Har som målsetting å vri tjenestene over fra spesialist til pimærhelsetjenester Integrated care (lesetips): Øvretveit, J. and M. Brommels (2011). Review of research into comprehensive integrated care systems. Stockholm

Reform 3: Fritt behandlingsvalg

Pbrl § 2-1 b.Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten Pasienten har rett til øyeblikkelig helsehjelp, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 3-1. Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten skal i løpet av vurderingsperioden, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 første ledd, fastsette en frist for når pasienten senest skal få nødvendig helsehjelp. Fristen skal fastsettes i samsvar med det faglig forsvarlighet krever. De regionale helseforetakene kan bestemme hvilke institusjoner som skal fastsette tidsfrist når pasienten er henvist til tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk.

Pbrl § 2-4.Rett til fritt behandlingsvalg Pasienten har rett til å velge ved hvilken offentlig eller privat virksomhet henvisningen skal vurderes, jf. § 2-2. Pasienten kan bare velge virksomheter som har rett til å tildele pasient- og brukerrettigheter etter § 2-1 b. Pasient som har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, jf. § 2-1 b andre ledd, kan velge ved hvilken offentlig eller privat virksomhet helsehjelpen skal ytes. Pasienten kan bare velge privat virksomhet som enten har avtale med et regionalt helseforetak eller er godkjent etter forskrift med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 4-3. Pasienten kan ikke velge behandlingsnivå.

Hva er fritt behandlingsvalg? Pasienter med innvilget rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten kan nå velge fritt blant private leverandører Private leverandører trenger ikke lenger forholde seg til volumbegrensninger i avtalene med RHFene

Retorikken For: Det er lite mening i at pasienter som er innvilget rett til nødvendig helsehjelp skal måtte vente, dersom det er ledig kapasitet i privat sektor. Mot: Dette vil flytte ressurser fra de offentlige til de private sykehusene, og ressursene vil bli benyttet til å behandle de «letteste» pasientene.

Implikasjoner Vi står i dag fritt til å velge å bli henvist til et privat sykehus/spesialist (med avtale) Utfordringen for private er ikke mangel på avtaler, men volumbegrensninger Fritt behandlingsvalg vil fjerne volumbegrensningene

Et mulig/realistisk(?) scenario Fagområder med stor etterspørsel (muligheter for tilbudsindusering) – men lavere prioritet Oppbygging av privat kapasitet – utnyttes gjennom direkte henvisninger Staten – ikke RHF – tar regningen gjennom en høy ISF andel

Er dette lurt? Når helsetjenester er (nesten) gratis vil RASJONERING og ikke PRIS være virkemidlet i en prioritering VENTELISTER er en konsekvens av rasjonering, og reflekterer (ideelt sett) samfunnets prioriteringer Fritt behandlingsvalg – gitt dagens frie sykehusvalg – åpner en offentlig finansiert veg på siden av vedtatte prioriteringsretningslinjer

Størst behovMinst behov

Størst behov Privat sykehus

Størst behov Privat sykehus

Privat helseforsikring

Fritt behandlingsvalg Spissformulert: Prioriterer de med minst behov foran de med størst behov – Men bare under visse (hvilke?) betingelser Reflekter over følgende: – «Det todelte helsevesen er uunngåelig. Utfordringen er å finne de riktige kriteriene å dele etter!»

Størst behovPrivat sykehus

Virkelighetsforståelse Alternativ 1: Løsning (mer privat) som søker et problem (ventelister). Alternativ 2: Problem (ventelister) som søker løsning – Økt privat kapasitet – Økt kapasitet – (Økt effektivitet/bedre prioritering/mindre unødig behandling (?))

Alternativ løsning Behold volumbegrensninger for private aktører Behold RHFenes styring av hvilke typer aktivitet som styres til privat sektor Øk omfanget av avtaler med private (kapasiteten) Reflekter: Vil dette værebedre? Beholder styringen (pose), øker bruken av private (sekk)

I praksis behandlingsvalg behandlingsvalg