Utredning om regionalt brannvern Felles formannskapsmøte 30. august 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Advertisements

Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Glåmdal brannvesen IKS
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
ROS-analyse.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Handlingsplan og Budsjett 2017
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Øvelser med kommunal kriseledelse
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
Integrering av Ambulanse Midt-Norge Forprosjektrapport
Velkommen informasjonsmøte om EDAG og A-ordningen
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Møte med beredskapskapsledere i Buskerud
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Feiertjenesten på Øvre Romerike
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjon om IUA-region
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Informasjonsmøter for ansatte
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Folketrygden - alderspensjon
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Utredning om regionalt brannvern Felles formannskapsmøte 30. august 2007

Bakgrunn Initiativ fra styret i Knutepunkt Sørlandet i desember 2006 –Vurdere dagens organisasjon, regional organisering eller andre delløsninger –Bakgrunnen var utviklingen mot ett felles bo- og arbeidsmarked i regionen

Aktiv og involverende prosess –Ikke en utredning bare utført av konsulent –Styringsgruppe med rådmenn og hovedtillitsvalgte –Meget aktiv prosjektgruppe med tillitsvalgte og brannsjefer –Oppstartsmøter på hvert brannvesen –Informasjonsmøter i starten og i slutten av prosessen –Arbeidsseminar med bred deltakelse –Egen hjemmeside tilgjengelig for alle –PTL prosjektledelsen

Målsettinger Målsettingen er en faglig solid og kostnadseffektiv brannorganisasjon –Trygt og godt tilbud til befolkning og virksomheter i regionen –Tilfredsstille lov og forskriftskrav –Kompetanse som er i forkant i forhold til framtidige utfordringer –Sterke fagmiljø og attraktive arbeidsplasser

Minimumskrav til bemanning gitt gjennom dimensjoneringsforskriften Risikobildet tilsier noe høyere bemanning enn minimumskravet –Store industrivirksomheter i alle kommunene, stor aktiviteten langs kysten, stor sommertrafikk og store arrangementer

Evaluering dagens situasjon Dispensasjon for beredskapsløsning i Birkenes og Vennesla For lav bemanning på forebygging i Kristiansand, Søgne/Songdalen og Birkenes Utfordringer feiertjenesten Krav dagkasernering i Søgne fra 2007/2008 Lavt driftsnivå i alle kommunene Uløste materiellbehov, særlig større utstyr (høyderedskap) og overflateberedskap –Beregnet til samlet 37 mill.kr. for perioden

I hovedsak god tilbakemelding på dagens brannvesen eksternt og internt Varierende praktisering forebygging Lett for å komme på etterskudd for å møte samfunnsutviklingen Jobbet relativt lite med systematisk kompetanseutvikling

Behov for bedre samordning Endring bosettingsmønster og byutviklingen Samarbeid med andre nødtjenester som er regionalisert Økt konkurranse om arbeidskraft – attraktive arbeidsplasser med solide fagmiljø og konkurransedyktige betingelser Samarbeid om standardisering av utstyr, felles utnyttelse av særlig kostbart materiell og spesialisttjenester

Alternative løsninger 1.Mer forpliktende samarbeid Samarbeidsavtaler alle typer branner og ulykker, ved langvarige aksjoner, øvelser, opplæring mv Felles administrativ enhet nødvendig 2.Regional organisasjon med felles ledelse og lokal tilstedeværelse Opprettholde alle nåværende stasjoner Både beredskap og forebyggende funksjoner lokalt

Alternativ 2 synes best å ivareta målsettingene og løse framtidige utfordringer: –Håndtere store, særlig krevende og samtidige hendelser –Utvikle forebyggende funksjoner –Mulighet likeverdige tjenester i hele regionen –Størst mulighet tjenester tilpasset regionens behov –Større mulighet for å gi ansatte faglig utvikling, attraktive arbeidsplasser og alternative karriereveger –Størst potensiale for kostnadseffektiv drift og effektiv utnyttelse av investeringene

Anbefaling fra prosjektledelsen Etablerer Interkommunalt selskap med arbeidstittelen Kristiansandsregionen Brann- og Redningstjeneste (IKS) Selskapet styres av representantskapet for Knutepunkt Sørlandet Styre på minimum 5 – minimum 2 fra de ansatte –Styret bør ha bred faglig og ledelsesmessig kompetanse –God forankring i eierkommunene Nåværende brannstasjoner og bistasjoner videreføres med beredskap og forebyggende kompetanse. Feierne bør ha daglig oppmøte på lokal stasjon Slank ledelsesstruktur –Reduseres fra 12 til 5 ledere

NYTT REGIONALT BRANNVESEN Brannsjef BEREDSKAPS- AVDELING SØGNE OG SONGDALEN STASJON M/FINSLAND VENNESLA STASJON m/HÆGELAND LILLESAND STASJON BIRKENES STASJON KRISTIANSAND STASJON FOREBYGGENDE AVDELING FEIER AVDELING STAB m/varabrannsjef

Ressurser til forberedelser av omleggingen – foreslås et engangsbeløp på 3 mill.kr Disponeres av styret Detaljert ROS analysen Forberede overføringer til selskapet inkl regnskapsmessig omlegging Etablere felles logo og identitet Interne forberedelser Videreføre dagens driftsnivå korrigert for: Pris- og lønnsutvikling fram til overgangen skjer Dokumentert manglende finansiering ifht dimensjoneringsforskriften Overgangsordning hvor de som har underfinansiering betaler dette i 3 år, deretter fordeles alle kostnader etter totalt innbyggertall

Netto driftsnivå ,8 Underfinansiering Birkenes, Vennesla og Kristiansand 2,2 Dagkasernering Søgne/Songdalen1,6 Korrigert driftsnivå54,6

Kommuner som ønsker å opprettholde lavere feieravgift enn selvkost må finansiere dette ved tilleggsbevilgning til selskapet Brannstasjoner, materiell og annet som primært brukes av brannvesenet og eies av kommunene overføres til selskapet slik det er Andre kontrakter søkes også overført Regnskap basert på regnskapsmessige prinsipper Vurdere investeringsbehovet nøyere

Personellmessige forhold Trygghetsavtale gjennomføres –Beholder nåværende lønn og andre ytelser –Som lønn regnes også alle variable pensjonsgivende tillegg –Opparbeidet lønns- og tjenesteansiennitet overføres selskapet Intern utlysing ny brannsjef blant nåværende brannsjefer Andre lederstillinger etter at innhold i funksjonen er nærmere avklart. Fortrinn dersom stillingens grunnpreg videreføres Omstillingssamtaler gammel og ny leder Ressurspool i stab for medarbeidere som blir overtallige –Arbeide med å forberede omlegging nytt selskap, utvikle felles standard og andre effektiviseringstiltak som kan gi økte inntekter eller lavere kostnader

Ordinær vaktgodtgjørelse og personsøkertillegg bør harmoniseres før ny organisasjon er etablert På sikt bør også øvrige lønns- og arbeidsvilkår harmoniseres –Vurderes i sammenheng med hvordan selskapet skaper merinntekter eller mindreutgifter Vurdere felles stillingsbank i regionen for medarbeidere som av helsemessige årsaker ikke kan opprettholde nåværende jobb –Gjennomføres av BHT

Oppsummert Omleggingen vil koste Krav og underliggende behov tilsier uansett en del høyere kostnader Beste grunnlag for kostnadseffektiv drift og god utnyttelse av investeringene ved en felles organisasjon Samtidig best grunnlag for å skape trygghet og likeverdige tjenester i regionen