Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Barn og ungdom som pårørende. Erfaringer, utfordringer, dilemma
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Å forstå seg selv og andre
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
EPISK DIKTNING inkl novelle
Intervjuteknikk.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Samtale 2.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Opprettholdende faktorområder
For lokale tillitsvalgte
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
| Formelle tekster.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Helsesøsterkongressen 2017
Alta.
Hva har vi gjort i September?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Sett inn video fra Vimeo:
Vi sorterer etter farger
Synlighet og oppslutning
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fest & følelser Velkommen
Velkommen til dugnad i kommunen
Venner & valg Velkommen.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
«Alle med» Skåredalen skole
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret - Bergensklinikkene Kristiansand, 5.-6.mars 2015

HVA er viktig for DEG Åpent spørsmål –Hva vil vi med det? –Brukeren får uttrykke sitt ståsted/perspektiv –Færre føringer i spørsmålet – vi blir mer nøytrale –Dermed får vi viktig informasjon –Denne informasjonen kan være nyttig i arbeidet vårt To ører og en munn –Når vi blir usikker – spør vi gjerne lukkede spørsmål –Da får vi konkret informasjon, men ikke noe mer Hvordan kan vi best hjelpe brukeren til å få reflektere over hva som er viktig for meg?

På seg selv kjenner en ingen andre Sympati vs Når jeg viser sympati bruker jeg opplevelsen av gjenklang i meg selv for å forstå den andres situasjon Når jeg viser empati er jeg mer opptatt av hvordan er det for deg å ha det slik du har det Empati

Kom ikkje med heile sanningi Kom ikkje med heile sanningi, kom ikkje med havet for min torste, kom ikkje med himmelen når eg bed om ljos, men kom med ein glimt, ei dogg, eit fjom, slik fuglane ber med seg vassdropar frå lauget og vinden eit korn av Salt Olav H. Hauge

MENY OG AGENDA Hjelpemidler Hvem er viktige i dette arbeidet? Kontakt med familien Oversikt over egen økonomi Å dusje selv Å komme meg til hytta Vaske mine egne klær Endringer fra tidligere Å handle selv

MENY OG AGENDA

BE OM LOV: Gjennom å be om lov viser vi respekt for den andres autonomi og byr samtidig opp til samarbeid. Vi får muligheten til å vise at vi ikke styres av forutinntatte meninger om hva vi tenker at han/hun ønsker eller trenger. Forbereder klienten på hva rådgiver vil ta opp.. Er det greit at jeg … - Som å be noen opp til dans -

INFORMASJONSUTVEKSLING – INFORMERE I DIALOG: U – T - U DIALOG I STEDET FOR FORELESNING Innlede/forberede For eksempel: Etter det som nå har skjedd, hva tenker du blir viktig for deg? Utforske hva personen allerede vet / tenker om sin situasjon «Hva blir viktig for deg nå…?» Lytte og oppsummere Tilby informasjon/tilføre noe Er du interessert i at jeg sier litt (mer) om hva vi kan tilby i denne situasjonen? Kort, saklig, tilpasset til… Utforske «Hva tenker du om dette? Hva innebærer dette for deg? Hva blir viktig nå»? Lytte og oppsummere