Systematisk Observasjon av Lesing
Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste Vi skal skoleres og lære oss å ta i bruk et nytt verktøy for systematisk observasjon av hvor den enkelte elev befinner seg i leseutviklingen. Vi skal med hjelp av dette verktøyet jobbe mot målet vårt som er å gjøre elevene våre til bedre lesere. Leseutviklingen er satt inn i en pyramide med hovedtrinn. Hvert av disse trinnene har igjen mindre trinn elevene skal ”SOLES” i. Systematisk observasjon av lesing SOL
Systematisk observasjon av lesing
Gir alle oss som jobber i skolen en felles kunnskap om lesing. Gir innsikt i leseprosessen slik at vi bedre kan veilede den enkelte elev og gi tilpasset lesestoff til den enkelte. Gir muligheter for mer presise tilbakemeldinger til foreldre. Systematisk observasjon av lesing SOL
Stadig større krav til leseferdighet.leseferdighet. Nivået på leseferdighetene i Norge er dårligere enn flere andre land i Europa. Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. Lesing er en ferdighet elevene har bruk for i alle fag på skolen. Systematisk observasjon av lesing Bakgrunn for SOL-prosjektet:
Tips til deg som foreldre Systematisk observasjon av lesing
Barn arver ikke leseferdighet og leseglede av foreldre, men de kan ”arve” vaner og holdninger. Vis at bøker og annet lesestoff er nyttige i ditt liv og at lesing er en aktivitet som dere voksne finner avslappende, engasjerende og morsom. Vis også at bøker kan brukes til annet enn hygge og avslapping, f.eks. - bruke kokebøker - lese bruksanvisninger - radio/TV –program - bruke oppslagsverk - bruke internett (Liv Engen) Systematisk observasjon av lesing Vær en god rollemodell
Lese for og sammen med barnet ditt. Vise at det kan leses i annet enn bøker, som f.eks tegneserier, Internett-sider, tekster i dataspill osv Samtale før, under og etter lesingen, og slik bidra til å utvikle og styrke ditt barns evne til å lese med forståelse. Fortsett å lese for og med barnet etter at det har lært å lese selv. Vise interesse for ditt barns skoleaktiviteter, og følge opp systemet for leseopplæring skolen og trinnet legger opp til. Stille krav og ha forventninger både til skolen og barnet ditt. Systematisk observasjon av lesing Du kan f.eks…….. ”I love you,but you are going to learn”
En blir god til å lese ved å lese Lykke til!