Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Læring på arbeidsplassen
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Frogn videregående skole
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
1 Forskningstilnærmingen i KIPAF – prosjektet: Pedagogisk aksjonsforskning Forskningstilnærming: Pedagogisk aksjonsforskning – som er nært beslektet med.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Lærekandidatordningen
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Elevundersøkelsen 2016 Færder vgs
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagforbundet Vest-Agder
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning

Formål i Oppland Prosjekt til fordypning skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevant utdanningsprogram ( Vg1), få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammet. Faget skal gi eleven opplæring i aktiv deltagelse i planlegging, gjennomføring og vurdering underveis. Dette for at eleven skal få erfaring med dokumentasjonsarbeid og trening i egenrefleksjon. 2Prosjekt til fordypning

Nytt fag på Vg1 og Vg2 yrkesfag Formål: Skal gi Vg1elever mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer Skal gi elever på Vg1 og Vg 2 erfaring med innhold,oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene 3Prosjekt til fordypning

Prosjekt til fordypning kan tilfredsstille: –Elever som vet hva de skal gjøre –Elever som ikke vet hva de skal velge –Behovet for samarbeid mellom skole og det lokale næringsliv –Behovet for tilpasning for den enkelte elev 4Prosjekt til fordypning

5 1 Arbeidsliv og skole samarbeider målrettet om den 4-årige yrkesopplæringen. 2 Elever/lærlinger i Oppland deltar aktivt i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere læringsarbeid for å sikre god medvirkning i læringsprosessen 3 IKT brukes til å gi elever digital kompetanse og mer variert og motiverende opplæring. 4 Utvikle og benytte planlagte opplæringsløp som sikter mot kompetanse på lavere nivå for de som ikke har forutsetning for full kompetanse. 5 Andel elever i Oppland som fullfører og består videregående opplæring er høyere enn landsgjennomsnittet. Prosjekt til fordypning

Hvilken kartlegging ble gjennomført i Oppland- PTF Brukerundersøkelse (elektronisk) i vdg Deltakelse fra skolens ledelse, lærere, rådgivere, kontaktlærere Erfaringsdeling med utgangspunkt i brukerundersøkelsen. FOS inviterte til drøfting mellom ansvarspersoner 6Prosjekt til fordypning

På bakgrunn av brukerundersøkelsen, Rapport fra FAFO, Fagopplæring for framtida, Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Hva gjøres i Oppland Regionvise samlinger i 2008 og 2009 jfr. Forskning fra Fafo på PTF og SINTEF sin rapport Kunnskapsløftet på reise del I Etablering av flere samarbeidsarenaer; Lærings- og utviklingsteam (LUT) Samarbeidet i LUT laget nytt utkast til Retningslinjer fra fylkesopplæringssjefen i PTF Samarbeidet utarbeidet Lokal læreplan i PTF, legges ut på skolens hjemmeside 7Prosjekt til fordypning

Hva gjøres i Oppland Skoler og bedrifter, forutsigbarhet når skal PTF gjennomføres Samarbeidet gir en bedre tilpasning til Elevens plan Tidspunkt, hva som er målet og hvordan det skal vurderes i PTF. Hva ønsker bedriftene av skolen i forkant før elevene skal ut og oppfølging underveis 8Prosjekt til fordypning

Hva gjøres i Oppland Bedrifter i LUT melder (før jul) om antall elever til PTF, læreplasser for lærekandidater og lærlinger Bedrifter deltar med orientering til elever om overgangen til læretid Beredskapskoler 9Prosjekt til fordypning

Hva gjøres i Oppland Kompetanseheving målgruppe: lærere, instruktører/faglige ledere, prøvenemnder Skreddersøm av kompetanseheving innenfor enkelte bedrifter om bl.a. PTF Orienteringer til Yrkesopplæringsnemnda (YON) om hvordan det arbeides med faget PTF Informasjon til fylkestinget, desember Prosjekt til fordypning

Hva gjøres i Oppland Større fokus på elevens rolle og ansvar i faget PTF Involvering og orientering på Ungdommens fylkesting 11Prosjekt til fordypning