Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Sikre god kvalitet og sammenheng i hele opplæringsløpet fra barnehage til arbeidsliv og høyere utdanning Overganger Kvalitet Kunnskap om hele opplæringsløpet Innen 2020 fullfører 90 % av elever og lærlinger/lærekandidater vgo i Vestfold Formålet med planarbeidet
Utvikling av planprogram – høringsrunde høst 2013 Kunnskapsgrunnlaget publisert juni 2014 Utkast plan og planprogram Høring – sendt ut uke 47 med frist 1.mars Vedtak april 2015 Implementering og gjennomføring Handlingsplanen på årlig vurdering Framdrift og milepæler RPHO
Prosjektsamlinger for prosjektgruppa RPHO Arbeidsutvalg med representanter fra kommuner, lærerorganisasjoner, NHO, LO, NAV høgskolen og fylkeskommunen Besøk i kommunene i Vestfold som presenterte egne satsinger og ga gode råd til planarbeidet To prosesser i fylkeselevrådet, og en med elever på Presterød ungdomsskole Presentasjoner og prosess i politiske utvalg Arbeidsprosess – utvikling av RPHO
BARNEHAGE Offentlig/privat Ledere Barnehagelærere PPT Foreldre Helsesøster Tannhelse Skole BARNESKOLE/ MELLOMTRINN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Offentlig/privat Ledere Lærere Instruktører Arbeidsliv Kontakt grunnskole Opplæringskontor Rådgivere Foreldre Ungt entreprenørskap PPT, OT, NAV Helsesøster Tannhelse UNGDOMSSKOLEN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring 0 – 6 år 6 – 13 år13 – 16 år16 – 19 år Mange aktører
IKO Vestfold – identifisering, kartlegging, oppfølging Normal oppfølging med tilrettelegging tilpasning Tett oppfølging i perioder Kriterier for identifisering Lave karakterer Høyt fravær Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Tiltaksbank
Utvikle en Vestfoldmodell – fra barnehage og ut videregående opplæring Når «noen» er bekymret, skal «noen» reagere Utvikle et system som fungerer som støtte for barnet/ungdommen og pedagogen IKO bidrar til god kvalitet på alle nivå og godt grunnlag for overgangen til neste nivå IKO Vestfold
Fylkestinget bevilget: 3 millioner til Vestfoldskolen 2020 i 2015 og 2 millioner i resten av økonomiplanperioden To stillinger for å følge opp regional plan –Utarbeide en IKO-modell fra barnehage til og med videregående –Kvalitetssikre overganger –Arbeide med kvalitet på utvalgte områder –Statistikk Andre tiltak for å øke gjennomføringen (sommerskole, rådgiving mm) Økonomi
Sammen om Vestfolds framtid