Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet 25.03.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i Telemark
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Skoleeiers kapasitetsbygging
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Velkommen til informasjonsmøte
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Den gode skoleeier I Nes.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Velkommen til informasjonsmøte
Rådgiversamling 2. november 2016
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Informasjon til foresatte
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rådgiversamling 15.november 2017
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet

Sikre god kvalitet og sammenheng i hele opplæringsløpet fra barnehage til arbeidsliv og høyere utdanning Overganger Kvalitet Kunnskap om hele opplæringsløpet Innen 2020 fullfører 90 % av elever og lærlinger/lærekandidater vgo i Vestfold Formålet med planarbeidet

Utvikling av planprogram – høringsrunde høst 2013 Kunnskapsgrunnlaget publisert juni 2014 Utkast plan og planprogram Høring – sendt ut uke 47 med frist 1.mars Vedtak april 2015 Implementering og gjennomføring Handlingsplanen på årlig vurdering Framdrift og milepæler RPHO

Prosjektsamlinger for prosjektgruppa RPHO Arbeidsutvalg med representanter fra kommuner, lærerorganisasjoner, NHO, LO, NAV høgskolen og fylkeskommunen Besøk i kommunene i Vestfold som presenterte egne satsinger og ga gode råd til planarbeidet To prosesser i fylkeselevrådet, og en med elever på Presterød ungdomsskole Presentasjoner og prosess i politiske utvalg Arbeidsprosess – utvikling av RPHO

BARNEHAGE Offentlig/privat Ledere Barnehagelærere PPT Foreldre Helsesøster Tannhelse Skole BARNESKOLE/ MELLOMTRINN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Offentlig/privat Ledere Lærere Instruktører Arbeidsliv Kontakt grunnskole Opplæringskontor Rådgivere Foreldre Ungt entreprenørskap PPT, OT, NAV Helsesøster Tannhelse UNGDOMSSKOLEN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring 0 – 6 år 6 – 13 år13 – 16 år16 – 19 år Mange aktører

IKO Vestfold – identifisering, kartlegging, oppfølging Normal oppfølging med tilrettelegging tilpasning Tett oppfølging i perioder Kriterier for identifisering Lave karakterer Høyt fravær Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Tiltaksbank

Utvikle en Vestfoldmodell – fra barnehage og ut videregående opplæring Når «noen» er bekymret, skal «noen» reagere Utvikle et system som fungerer som støtte for barnet/ungdommen og pedagogen IKO bidrar til god kvalitet på alle nivå og godt grunnlag for overgangen til neste nivå IKO Vestfold

Fylkestinget bevilget: 3 millioner til Vestfoldskolen 2020 i 2015 og 2 millioner i resten av økonomiplanperioden To stillinger for å følge opp regional plan –Utarbeide en IKO-modell fra barnehage til og med videregående –Kvalitetssikre overganger –Arbeide med kvalitet på utvalgte områder –Statistikk Andre tiltak for å øke gjennomføringen (sommerskole, rådgiving mm) Økonomi

Sammen om Vestfolds framtid