Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Advertisements

12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
​Før/ettertest 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE - kildekritikk.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Nervecelle Sentralnervesystemet Det perifere nervesystemet Refleks
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
DÅP.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
Kapittel 1 Helse og sykdom
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Smak på maten!.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Historie og filosofi 1 Side
Kommunikasjon.
Sannsynlighetsregning 4
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Skriftspråk og talespråk
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Eine og Andri på viktig oppdrag
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK

Tanke og motorisk kontroll Produsere og tolke tale Høre Ansikts- uttrykk Luftstrøm Stemme- bånd Styre vibrasjon av stemmebånd Gester SPRÅKETS ANATOMI

Hvis språket er påvirket, kalles det afasi. Hvis uttalen er påvirket, kalles det dysartri. Hvis evnen til å uttale en tenkt språklyd og til å skifte fra en lyd til den neste er nedsatt, kalles det taleapraksi. Hvis evnen til å utføre bevegelser med tunge, lepper, pust og svelg på oppfordring er nedsatt, kalles det oralapraksi. Årsaken til disse utfallene er skader i ene/venstre hjernehalvdel etter blodpropp, hjerneblødning eller annen hjerneskade. Det kan påvirke både språket og taleevnen. Man kan ha en av disse vanskene, flere eller alle. Symptomene kan virke like, noe som gjør det vanskelig å stille diagnose. Først en oversikt:

Motorisk cortex styrer fysiske aspekt ved tale Brocas område påvirker språkproduksjon Wernickes område bearbeider informasjon fra syn og det talte ord Visuell cortex bearbeider det skrevne ord Hørselscortex bearbeider det talte ord Hvordan hjernen kontrollerer språket

Taleapraksi Taleapraksi er altså ingen språkvanske, men derimot en artikulasjonsvanske på lik linje med dysartri. Taleapraksi skiller seg imidlertid fra dysartri ved at alle artikulem (lyder) kan uttales ved taleapraksi, noe som ikke er tilfelle ved dysartri. Hovedproblemet ved taleapraksi er at når et artikulum bestilles, f.eks. ”L”, kan personen ikke kontrollere om resultatet blir ”L” eller ”N”. Det finnes mange måter lydene kan komme veltende på. Det vil hele tiden variere. Et ord som blir uttalt korrekt, kan bli helt galt neste gang man vil si ordet. Taleapraksi ledsages svært ofte av oralapraksi.

Hvis man bare har oralapraksi, forstår man hva andre sier, og kan skrive. Hvis man har generell apraksi også (ideasjonell eller ideomotorisk apraksi), vil man ofte ikke kunne skrive. Hvis man har afasi også, vil man som oftest ikke kunne skrive. Apraksi er lokalisert i venstre parietallapp.

Hvordan teste pasienter med nedsatt taleevne: Lytt til hvordan pasienten snakker. Be pasienten benevne ting i rommet. Be pasienten lese og skrive. Be pasienten bruke pust, lepper og tunge, eks.: Blåse opp kinnene, rekke tunge, slikke seg i munnvikene, slikke seg på ”barten” og haken, si Kh, si Ph osv. Gjør det først, så pasienten kan herme. Be pasienten gjøre noen av de samme øvelsene om igjen. Registrer i hvor stor grad pasienten forstår det du sier, eller er avhengig av at du viser. Har pasienten generell apraksi? (bruk f.eks. ”Apraksitest” + praktisk obs.) Ta Ullevål afasiscreening. Sammenhold funn her med det du ellers ser. (Ikke bruk screeningen dersom pasienten har apraksi, det vil bli misvisende) Bruk betegnelsen ”talevansker” til du har funnet grunnen til vanskene.

Hvordan behandle taleapraksi eller oralapraksi: Stimulere inne i og rundt munnen, gjerne etter F.O.T.T.-metoden (Facial Oral Tract Therapy v/Coombes). Forbereder tale og svelging. Lokke fram spontane bevegelser, f.eks. blåse papirbiter bortover bordet, synge o.l. Gjenta spontane responser, prøve å få etablert lyder og bevegelser mer kontrollert. Mange korte repetisjoner om dagen. Oppmuntre pasienten til å prøve å lage lyd, blåse, synge, snakke … Trening av apraksi handler om å ”lure hjernen” til å hente fram automatisk adferd, og gjøre denne viljestyrt.