Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket: i informasjonssøking og prosjektarbeid i leseopplæring på alle trinn og i alle fag som læringsarena for alle fag - forutsetter kjennskap til organisering, ressurser og muligheter Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Enkelt søk: søkemuligheter for enkelt søk Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Treffet: ”Det tapte hjertet” utlånt kan lånes ISBD Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Emnesøk: vikinger søkeord Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Boka: ”Vikinger” vi ser etter ekstraopplysninger hyllesignatur Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
ISBD-visning: ”Vikinger” opplysninger hyllesignatur (her finner jeg boka) Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
ulike treff antall treff søkeord Vi søker: mumier Egypt
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter link adresse forslag til lignende sider (link) tekst fra hjemmesida gamle versjoner av hjemmesida Oppbygging av et treff
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Fulltekstsøking
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips feil stavet riktig stavet -minus +pluss
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips fornavn for- og etternavn for- og etternavn og bruk av anførselstegn antall treff etter søkemetode
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips antall treff
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Lesing – tekster - leseverksted personlig tilnærming til litteratur skal involvere seg i tekstene de leser, beskrive opplevelser, «vevare» biodikt/bio-fortelling, personkarakteristikk logg, valgfri, enkel logg eller todelt logg, sitatlogg, «styckguide» utforskende litteratursamtale Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
tXt Leselystaksjonen Bok til alle Bokvake Forfatterbesøk Skrivebua Skriv din drøm …..
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter
Hvorfor blogge Elevene ……. - øke elevenes digitale kompetanse - skape et rom for tanker og meninger - få formelle og uformelle tilbakemeldinger fra lærer og medelever - dele med andre, publisere - være personlig, kreativ og spontan - øke motivasjon, utløp for skriveglede Lærerne …….. - være i dialog med de mer "stille" elevene - skape et annerledes forum enn klasserommet - legge til rette for å utvikle elevenes digitale kompetanse - bruke bloggen som en del av vurderingsgrunnlaget - bruke blogginnlegg som grunnlag for diskusjoner i klassen - bruke blogginnlegg som utgangspunkt for muntlig eksamen Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter