Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Leselos Ordforråd/metakognisjon
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Signatur 3.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Slik ser Megamenyen ut. Tekster til Megamenypunkt På de stedene i Megamenyen hvor det ikke finnes menypunkter på nivå 3, er det plass til å legge inn.
Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett.
AGENDA Velkommen v/ Walter Van Heesch Presentasjon av alle som jobber på trinnene v/ Lisbet Aune Skolens utviklingsområder v/ Walter Van Heesch Gratis.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Rettskilder til fots – august Juridisk bibliotek Nordens største jusfaglige bibliotek Hovedbibliotek i Domus Bibliotheca (1. etasje) Læringssenter.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Norskfaget i 1. klasse.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Informasjonsmøte november 2016
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Relasjonskompetanse DEL 2
Foreldremøte 3 trinn
- sammen for en bedre skole!
Informasjon om eksamen
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Tittel/problemstilling Eventuell undertittel
Øraker -En drømmeskole.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Barnehagebesøk:.
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Lekser.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Vurderingskriterier enkel versjon
KrFs skolepolitikk.
Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole
Alle lærere er leselærere. Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det.
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
En kort innføring til foreldre
Critical Literacies and Awareness in Education
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid  i leseopplæring på alle trinn og i alle fag  som læringsarena for alle fag - forutsetter kjennskap til organisering, ressurser og muligheter Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Enkelt søk: søkemuligheter for enkelt søk Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Treffet: ”Det tapte hjertet” utlånt kan lånes ISBD Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Emnesøk: vikinger søkeord Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Boka: ”Vikinger” vi ser etter ekstraopplysninger hyllesignatur Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

ISBD-visning: ”Vikinger” opplysninger hyllesignatur (her finner jeg boka) Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

ulike treff antall treff søkeord Vi søker: mumier Egypt

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter link adresse forslag til lignende sider (link) tekst fra hjemmesida gamle versjoner av hjemmesida Oppbygging av et treff

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Fulltekstsøking

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips feil stavet riktig stavet -minus +pluss

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips fornavn for- og etternavn for- og etternavn og bruk av anførselstegn antall treff etter søkemetode

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter Søketips antall treff

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Lesing – tekster - leseverksted personlig tilnærming til litteratur skal involvere seg i tekstene de leser, beskrive opplevelser, «vevare» biodikt/bio-fortelling, personkarakteristikk logg, valgfri, enkel logg eller todelt logg, sitatlogg, «styckguide» utforskende litteratursamtale Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

tXt Leselystaksjonen Bok til alle Bokvake Forfatterbesøk Skrivebua Skriv din drøm …..

Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter

Hvorfor blogge Elevene ……. - øke elevenes digitale kompetanse - skape et rom for tanker og meninger - få formelle og uformelle tilbakemeldinger fra lærer og medelever - dele med andre, publisere - være personlig, kreativ og spontan - øke motivasjon, utløp for skriveglede Lærerne …….. - være i dialog med de mer "stille" elevene - skape et annerledes forum enn klasserommet - legge til rette for å utvikle elevenes digitale kompetanse - bruke bloggen som en del av vurderingsgrunnlaget - bruke blogginnlegg som grunnlag for diskusjoner i klassen - bruke blogginnlegg som utgangspunkt for muntlig eksamen Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter