Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Nasjonalt introduksjonsregister
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Introduksjonsordningen
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Historikk, lovverk og organisering Voksenopplæring.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Økonomiske konsekvenser av å bosette flyktninger Ann-Heidi P.Orvik, rådmann.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Fagforbundets stipendordning. 2 Stipendordningen har som formål å støtte opplæringstiltak og kompetanseutvikling for yrkesaktive medlemmer. I budsjettet.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
JOBCAF’E
Eilert Sundt videregående skole
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Alternative utdanningsløp
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Omlegging til produksjonsområder
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Om opprykk til førstelektor
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Sentrale lover og regler
Nå er vi spente!.
Studieforum Studieforbundet Funkis
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonsloven

Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte Etter introduksjonsloven (kommunen har ansvaret) Offentlig regi, med parallell i skolesystemet Arbeidsmarkedsretta kurs (NAV) Studieforbund Fjernundervisining Folkehøyskoler NKVS

Hvilke lover styrer voksenopplæring Voksenopplæringslov: 1976 Opplæringslov (kap.4A) Introduksjonsloven: kom 2003 Utlendigsloven NKVS

Kapittel 4A. Opplæring spesielt organisert for vaksne § 4A-5. Kompetansekrav for undervisningspersonell § 10-1 med tilhøyrande forskrift gjeld tilsvarande for opplæring etter dette kapitlet. Departementet kan gi forskrifter om at ein likevel kan tilsetje personell utan formell pedagogisk kompetanse. § Kompetansekrav for undervisningspersonell Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i grunnskolen og i den vidaregåande skolen, skal ha relevant fagleg og pedagogisk kompetanse. Departementet gir nærmare forskrifter om krav til utdanning og praksis for den som skal tilsetjast i undervisningsstillingar på ulike årssteg og i ulike skoleslag. For opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning) andre leddet gjeld ikkje § 10-1 med tilhøyrande forskrift. Opplæringa skal likevel skje under fagleg og pedagogisk rettleiing og ansvar. NKVS

Forskrift til opplæringsloven § 14 § Krav til pedagogisk kompetanse Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse. Til opplæring av vaksne etter opplæringslova kapittel 4A kan det også tilsetjast personar utan formell pedagogisk kompetanse etter første ledd. Føresetnaden er at vedkommande har vesentleg erfaring med opplæring av vaksne og er eigna til undervisning av vaksne. NKVS

Aktuelle paragrafer som ikke står i kap 4a Kapittel 10. Personalet i skolen m.m. § Kompetansekrav for undervisningspersonell Tariffavtalar om lønns- og arbeidsvilkår For stillingar som går inn under denne lova, blir lønns- og arbeidsvilkåra fastsette i tariffavtale. Kongen i statsråd fastset kven som skal forhandle med dei tenestemannsorganisasjonane som har rett til å forhandle om lønns- og arbeidsvilkår. Voksenopplæringsloven § 21 Lønns- arbeidsvilkår Styret fastsetter de ansattes lønns- arbeidsvilkår NKVS

Voksenopplæring etter introduksjonslov Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven). Utdypes i rundskriv Q-20/2015 NKVS

Introduksjonslov - Formål § 1. Lovens formål Formålet med denne loven er å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet, og deres økonomiske selvstendighet NKVS

Hva regulerer introduksjonsloven Hvem som har rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap Kommunens ansvar for å legge til rette for disse aktivitetene Undervisning i omfang Kompetansekrav NKVS

Oppholdsgrunnlag Er etter utlendingsloven utgangspunktet for om den enkelte har rett og/plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven kap.4 NKVS

Rett og plikt Rett: betyr krav på gratis opplæring i samfunnskunnskap og norsk i kommunen der vedkommende bor Plikt: må ha gjennomført lovpålagt opplæring i norsk og samfunnsfag for å kunne søke permanent oppholdstillatelse. Må betale selv. Rett og plikt: krav på gratis opplæring og må gjennomføres NKVS

§ 17. Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring i norsk og samfunnskunnskap i til sammen 600 timer gjelder for utlending mellom 16 og 55 år som har fått a) oppholdstillatelse etter utlendingsloven som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, eller b) kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon etter utlendingsloven § 34. Utlending mellom 55_67 år med nevnt oppholdsgrunnlag har rett, men ikke plikt Bare plikt: Arbeidsinnvandrere utenfor EFTA/EØS NKVS

kommentarer Endret fra 300 til 600 timer , innvilgelse av opphold før dato er det bare rett til 300 timer Undervisningstime betyr 45 min Rett beholdes i 3 år fra innvilget opphold Ikke plikt til skyss Verken rett eller plikt: norske og andre nordiske borgere, eøs- borgere og deres familiemedlemmer med oppholdsrett etter utlendingsloven eøs-kap, personer med midl opphold( studenter, au pair, forlovelsesvisum) NKVS

Fritak fra plikt og rett Hvis vedkommende har tilstrekkelige kunnskaper i norsk el samisk, eller helsemessige el tungveiende grunner, kan kommunen setter søknad innvilge. Hele plikten faller da bort. Tistrekkelig er def i forskrift av 20.april Kommunen kan da i vedtak beslutte at retten og da forsvinner, men dette må komme frem i vedtaket Den enkelte selv søker. Kommunen kan ikke på eget initiativ fatte slikt vedtak. Kommunene mottar tilskudd uavhengig om de faktisk blir fritatt NKVS

Omfang Introduksjonsprogrammet skal være helårlig og på full tid Fra : 550 timer norsk, 50 timer samfunnskunnskap Kommunene skal tilby ytterligere norskopplæring ved behov, inntil 3000 timer. Plikten gjelder i 5 år Helårlig: 47 uker( 5 uker ferie, ferieloven) fri hellidager Fulltid: ikke for-etterabeid 37,5 t uker, program med betydelig egenaktivitet 30 t. Skjønn mellom 30-37,5 Undervisningstime 45min NKVS

Kommunens ansvar § 18 Kommunen skal så snart som mulig og innen tre måneder etter at krav eller søknad om deltakelse blir fremsatt, sørge for opplæring. Opplæringen skal gis av kommunen selv eller av andre som kommunen godkjenner Personen må omfattes av lovens personkrets, hovedregel folkeregistrert, evt midl på asylmottak. Den enkelte selv må fremsette kravet. Kommunen må gi veiledning. Opplæring i 50 t samfunnskunnskap skal starte så tidlig som mulig, på et språk vedkommende behersker NKVS

Ytterlig opplæring utover 600 Vedkommende selv må søke. Kommunen fatter vedtak etter behov. Vedtak må dokumenteres Ingen plikt for kommunen utover 3000 t NKVS

Hvem gir opplæring Kommunen selv eller andre kommunen har etablert et samarbeid med, andre kommuner, godkjent studieforbund, fjernundervisning eller andre private tilbydere, herunder statlige godkjente private aktører.(ot.prop.nr.50( ) KAP.92. OG 19.2) Kommunen kan velge en ordning der de selv gir deler av opplæringen og resterende gis av en eller flere tilbydere. Kommunen har likevel ansvaret for at opplæringen tilfredsstiller lovens krav, følger lærerplanen og har god kvalitet. Kan ikke delegere bort ansvar til å fatte vedtak etter loven NKVS

Gjennomføring § 19 Det skal utarbeides individuell plan Plikt til avsluttende norsk og samfunnskunnskapsprøve Men er ikke noe krav til å bestå Den som skal undervise i norsk og samfunnsfag skal som hovedregel ha faglig og pedagogisk kompetanse NKVS

Q20/ Kompetansekrav for den som skal undervise Annet ledd i § 19 fastsetter krav til kompetanse for den som skal undervise i norsk og samfunnskunnskap. Som hovedregel skal den som skal undervise, ha godkjent lærerutdanning. Den som skal undervise etter Læreplan i norsk og samfunnskunnskap,, bør ha norsk som andre språk iDen som skal undervise analfabeter, bør også ha kompetanse i lese- og skriveopplæring Opplæring i samfunnskunnskap skal skje på et språk deltakeren forstår, men ikke nødvendigvis på morsmål, bør ha lærerutdanning men det kan være vanskelige. Derfor aktuelt med tospråklige kompetanse NKVS

Voksenopplæringa organisert på grunnskolenivå ( ca 200 har svart) Voksenopplæringen på gr.skolenivå driver kommunalt (161) Bare 4 over 200 melder om privat Rundt 1/3 av kommunene samarbeider, interkommunalt eller ved kjøp av tjenster fra andre kommuner NKVS