Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Hvem forhandler NFF for? n Ansatte i Staten n Ansatte i kommuner og fylkeskommuner - KS n Ansatte i.
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Tariffkonferanse Norsk Fysioterapeutforbund
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Kurs Reg. Nord Landsmøtet 2009
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Prosjekt tidlig innsats
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Lokal arbeidstidsavtale
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Bør private skoler ha lokale forhandlinger? Noen sider ved saken!
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Leder Steffen Handal G Oslo 1. nestleder Terje Skyvulstad VGO Østfold 2. nestleder Hege Valås BHG Sør-Trøndelag Medlem Kolbjørg Ødegaard G Møre og Romsdal.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Seksjonskonferansene
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva er det og hva omfatter de?
Fra kunnskap til handling
NSF lønnspolitikk Påstander om NSFs lønnspolitikk – riktig eller galt?
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder for landsmøteperioden (LM2015) Kvalitet og profesjonsutvikling Styring, ledelse og partssamarbeid Lønn og arbeidsvilkår Organisasjonen i utvikling

Kvalitet og profesjonsutvikling  utvikle en helhetlig politikk for kvalitet i utdanningen som tydeliggjør vår kvalitetsforståelse, hva som er pedagogisk forsvarlig og viser sammenhengen mellom rammevilkårene, det pedagogiske arbeidet og barnehagebarn og elevers læring, utvikling og danning.  bidra til å heve statusen til yrkesfagene og yrkesfaglærerne gjennom å framheve yrkesfagenes verdi og egenart og yrkesfaglærernes særegne kompetanse.  jobbe for nasjonale bestemmelser som tallfester antall barn/elever per lærer i barnehage og skole.  synliggjøre hvorfor resultater fra kartlegginger og tester har begrenset verdi som mål på kvalitet i utdanning. Tester og kartlegginger er arbeidsverktøy for pedagoger og må ikke brukes til rangering og konkurranse. – Utdanning av høy kvalitet må realiseres gjennom en sterk profesjon. Den erkjennelsen er selvsagt for oss. Men ikke alle er enige med oss.

Styring, ledelse og partssamarbeid Vil styrke profesjonens innflytelse - Utdanningsforbundet vil jobbe fram en ny styringspraksis. I dag opplever mange av Utdanningsforbundets medlemmer at deres profesjonelle skjønn overprøves og at politikere og andre eksterne aktører kommer inn og detaljstyrer. Landsmøtet vil at Utdanningsforbundet skal være en pådriver for at det utvikles et alternativt og bedre styringssystem for utdanningssektoren. Tillitsvalgte på alle nivå i organisasjonen skal være med på å drive fram en ny praksis, som kan sikre en større profesjonsfaglig innflytelse. Det overordnede målet er å styrke kvaliteten på utdanningen i Norge. Debatten i landsmøtesalen handlet om en lang rekke temaer – som fagforeningsbevissthet og profesjonsbevissthet, medbestemmelse, ytringskultur og kritisk tenkning, nasjonale prøver, TISA, kommersialisering, kommuneøkonomi, fellesskolering av arbeidsgivere, ledere og tillitsvalgte, tilsyn, demokratisk styring av utdanning og tillit til lærerprofesjonen. Forhandlingsansvaret: Landsmøte vedtok at Utdanningsforbundet skal ”utrede hvor forhandlingsansvaret for lærere bør ligge for å sikre nasjonale standarder for lønns- og arbeidsvilkår som er nødvendig for et likeverdig utdanningstilbud for barn, unge og voksne”.

Lønn og arbeidsvilkår: – Offentlig ansatte må ikke bli hengende etter – Frontfagsmodellen i Norge vil sikkert bestå, men den må tilpasses de ulike tariffområdene. Utdanningsgruppene i offentlig sektor må få det samme som tilsvarende grupper i privat sektor, mener Terje Skyvulstad.

Lønn og arbeidsvilkår: økonomiske rammer for tariffoppgjørene i offentlig sektor som minst er på nivå med den samlede lønnsveksten i industrien. prosentvis lønnsutvikling for yrkesgrupper med høyere utdanning i offentlig sektor som minst er på linje med lønnsutviklingen for tilsvarende yrkesgrupper i industrien. minske lønnsnivåforskjellene mellom privat og offentlig sektor for ansatte og ledere med høyere utdanning. sentralt avtalte lønnssystemer som sikrer objektive, forutsigbare og etterprøvbare kriterier for lønnstillegg basert på utdanning, kompetanse og ansvar. utvikle strategier mot lokale lønnsforhandlinger og styrket kunnskapsgrunnlag om hvordan lokale lønnstillegg fungerer som personalpolitisk virkemiddel i utdanningssektoren.

Yrkesfag: For å rekruttere og beholde yrkesfaglærere er det en særskilt utfordring at skolene må kunne konkurrere direkte med lønnsnivået i privat virksomheter. I tillegg til lønn for sin formelle utdanning, må yrkesfaglærere i større grad sikres lønnsansiennitet og lønnsmessig uttelling for den praktiske erfaring de har fra yrkesfagene de underviser i. Videre må verdsetting av fagbrev vurderes lønnsmessig. Lønn og arbeidsvilkår: Arbeidstid: Sentrale kollektive arbeidstidsavtaler må styrkes for å sikre kvaliteten i barnehage og skole. … Avtalene må sikre at den enkelte lærer disponerer tid til eget for- og etterarbeid og faglige ajourføring, og at lærerne får økt innvirkning på organiseringen av det kollektive arbeidet og på hvordan arbeidstiden best kan nyttes. Privatisering: Utdanningsforbundet vil vise tydelig motstand mot økende kommersialisering av skole og barnehage. … For Utdanningsforbundet blir det også viktig å arbeide for at ansatte i private barnehager får en lovfestet rett til lønns- og arbeidsvilkår som i kommunale barnehager, og at finansieringsordningen knyttes mer direkte til at slike vilkår er oppfylt. I tillegg må vi fremme krav om tariffavtaler for private skoler og barnehager som sikrer likeverdige lønns- og arbeidsvilkår med offentlige barnehager og skoler, og som også gir rett til forhandlinger og medbestemmelse.

Organisasjonen i utvikling Skal snakke bedre sammen Landsmøtet vedtok flere innsatsområder som skal bidra til bedre dialog og samhandling mellom alle ledd og alle tillitsvalgte i organisasjonen. Saken handlet i hovedsak om hvordan Utdanningsforbundet skal bygge en sterkere organisasjon i årene som kommer. _______________________________________________ ________________ Organisasjonsutvikling: Det er derfor nødvendig å bruke landsmøteperioden til å videreføre et utviklingsarbeid basert på bred involvering i organisasjonen og om det viser seg, foreslå nødvendige endringer til landsmøtet i _______________________________________________ ________________ Noen tiltakspunkter: arbeide for rekruttering av tillitsvalgte på alle arbeidsplasser … videreutvikle bruken av strategisk plan som et felles organisatorisk redskap for å drive samstemt påvirkningsarbeid i hele organisasjonen fortsette arbeidet med å etablere nettverk og møtearenaer for tillitsvalgte, herunder videreutvikle bruken av temabaserte konferanser … iverksette ny tillitsvalgtopplæring … umiddelbart sette i gang tiltak som videreutvikler oss til å bli et naturlig valg for ledere, … styrke samarbeidet med den øvrige fagbevegelsen. bli sterkere i dialog med de lokalpolitiske nivåene.

Uttalelser fra landsmøtet 1.Endring i krav til kompetanse for undervisning i fag 2.Flyktningekrisa kallar på nasjonalt ansvar og lokale løysingar 3.Lærarutdanningar på mastergradnivå 4.Klar for samarbeid – beredt til kamp 5.Demokratisk kontroll med TiSA

Harald takker av Ragnhild Lied på vegne av fylkeslederne.