Innledning v/ Leidulf Skjørestad, direktør bymiljø og utbygging Folkevalgtopplæring - Kommunalstyret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
8 Det politiske systemet i Norge
Advertisements

Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Skolen – en kommunal virksomhet
Rådmann i Modum kommune
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Handlings- og økonomiplan for Sola kommune
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Dialogmøte 14. mars Ved Elvur Thorsteinsdottir, fagsjef innkjøp Nils Henrik Haaland, rådgiver innkjøp Tone Gaard, nettredaktør og prosjektleder for nye.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Sykkelvelodrom i Asker ? Presentasjon TKF, den 14. januar 2016 ØEE, den 18. januar 2016 FSK, den 19. januar 2016.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Innledning v/ Leidulf Skjørestad, direktør bymiljø og utbygging Folkevalgtopplæring - Kommunalstyret.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunereformen – status
Årshjul Idrettsrådet i Trondheim
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
«Å bygge nye Asker kommune»
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Handlingsplan og Budsjett 2017
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Rådgiversamling 2. november 2016
KS Folkevalgtprogram Knutepunkt Sørlandet
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Kvalitetskommuner
Stor-Elvdal kommune Administrativ organisering
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Budsjett og handlingsplan
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Oppstart SU Jevnakerskolene
Hva består bystyresystemet av ?
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Budsjett og økonomiplan
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Presentasjon på KS-nettverk
Status i programmet nye Kristiansand
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Follo distriktsrevisjon IKS
Status i programmet nye Kristiansand
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Politisk organisering Nye Drammen
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Innledning v/ Leidulf Skjørestad, direktør bymiljø og utbygging Folkevalgtopplæring - Kommunalstyret

STAVANGER KOMMUNE Sammen for en levende by Er til stede – vil gå foran – skaper framtiden

STAVANGER KOMMUNE Er tilstede ■ Hver dag, hele året. ■ Bibliotek, kino, konserthus, teater, museum, utstillinger, festivaler, arrangementer, svømmehaller, idrettshaller, fotballbaner, skateanlegg osv. ■ Tilskuddsordninger for kultur og idrett gir aktivitet ■ Noen tall ■ 1,6 mill besøkende på Sølvberget ■ på konserthuset ■ på teateret ■ på Tou scene ■ Et mangfold av idretter, idrettsutøvere, frivillige som er innom alle våre anlegg i løpet av året ■ …. over 6o utendørsanlegg, 10 idrettshaller, svømmehaller, ishaller, interkommunale anlegg osv. STAVANGER KOMMUNE

Skaper fremtiden ■ Skaper fremtiden. ■ Nye svømmehaller ■ Nye Tou ■ Tasta skatepark ■ Osv. ■ Gjennomføringsevne og resultater ■ Samhandling ■ Ca 463 pågående prosjekter ■ Fra Lervig sykehjem til lekeplasser STAVANGER KOMMUNE

KOMMUNENS LANGSIKTIGE OG OVERORDNEDE MÅL

STAVANGER KOMMUNE Kommuneplan ■ Sammen for en levende by ■ Bærekraftig utvikling som fundament ■ Langsiktige utviklingsmål : ■ En god by å bo i ■ Mangfold og deltakelse ■ Regionsenter med internasjonalt engasjement ■ Nyskapende og robust næringsliv ■ Handlekraftig organisasjon

STAVANGER KOMMUNE Stavanger møter framtiden Hovedgrep i ny kommuneplan: ■ Regionalt samarbeid ■ Forebygging og folkehelse ■ Byutviklingsstrategi

Handlings- og økonomiplan Utfordrings- og innsatsområder

STAVANGER KOMMUNE God tilrettelegging for en økende befolkning Livskvalitet, velferd og folkehelse En klimarobust by Verdibevaring En handlekraftig organisasjon Tilpasninger for framtidens velferdstjenester

Verdibevaring ■ Fra kortsiktig investeringsfokus til langsiktig forvaltningsfokus ■ Krav til nybygg og uteområder som bidrar til reduksjon av behov ■ Vurdere avhending/rivning av de dårligste byggene ■ Fornyelse av ledningsnett ■ Redusere vann på avveie ■ Dokumentasjon av tilstand og god oppfølging ■ Øke kapasitet og kompetanse

STAVANGER KOMMUNE Utfordring og innsatsområder - viktigere enn noen gang ! ■ Tilrettelegging for en økende befolkning ■ Livskvalitet, velferd og folkehelse ■ En klimarobust by ■ Verdibevaring ■ En handlekraftig organisasjon STAVANGER KOMMUNE

Handlings- og økonomiplan Samhandling i budsjettprosessen

Desember Bystyrets budsjettvedtak Januar/februar Detaljering av vedtatt budsjett Mars/april Vurdering av utfordringsområdene Budsjettrundskriv Mai Kommuneprp Medio mai Budsjettinnspill fra tjenesteområdene Juni Sak og seminar FSK Foreløpige rammebetingelser og utfordringsområder August/september Drøftinger og vurderinger August/september Info til FSK om endringer Primo oktober Statsbudsjettet Ultimo oktober Rådmannens forslag offentliggjøres Tillitsvalgte Budsjett- prosessen FSK / Bystyret Økonomirapporter med info om skatt og aktivitetsnivå Tertialrapporter Muntlige orienteringer

Finansielle målsettinger økonomisk bærekraft 3% netto driftsresultat 50% egen- finansiering 60 % gjeldsgrad Krevende å opprettholde de finansielle målsettingene Viktig å opprettholde økonomisk bærekraft på lang sikt

ROLLEN SOM FOLKEVALGT STAVANGER KOMMUNESTAVANGER KOMMUNE

FOLKEVALGT LEDERSKAP Kilde: KS folkevalgtprogram Det folkevalgte lederskapets kjerneoppgave er å utforme og utvikle lokalsamfunnet. Kort oppsummert skal det folkevalgte lederskapet skape målrettet endring, få ting til å skje, på en effektiv og forsvarlig måte som skaper oppslutning i lokalsamfunnet. Folkevalgtes roller: 1.Representasjonsrollen 2.Styringsrollen 3.Lederrollen 4.Arbeidsgiverrollen Les mer om folkevalgt lederskap i KS folkevalgtprogram

Administrasjon og lønn 9 Byutvikling 11 Miljø og utbygging 11 Kultur og idrett 11 Oppvekst 11 Levekår 11 Bystyret 67 Kontrollutvalget 5 Formannskapet 19 Kommunalutvalget 9 Råd og utvalg Eldrerådet Innvandrerrådet Funksjonshemmedes råd Ungdommens bystyre Sølvberget KF Stavanger Parkeringsselskap KF Stavanger Natur- og Idrettsservice KF Stavanger Byggdrift KF Finans 11 Kommunalstyrer Eiganes / VålandStorhaugTasta MadlaHillevågHinna Bydelsutvalg Hundvåg Politisk organisering

KOMMUNALSTYRENES OPPGAVER OG MYNDIGHET ■ Styret er delegert myndighet innen sitt arbeids- og ansvarsområde i henhold til kommuneloven § 10 nummer 2 med de begrensningene som følger av lov, budsjettreglement og eventuelt andre reglement, delegering til rådmannen og andre vedtak. ■ Kommunalstyret skal påse at kommunens vedtatte miljømål følges opp i samsvar med gjeldende lover og forskrifter på området. ■ Styret skal i sin virksomhet iaktta likestillingsoppgavene slik det følger av gjeldende lov, forskrifter og avtaleverk. ■ Styrets oppgaver og myndighet innebærer ansvar for en planmessig, rasjonell og økonomisk organisering og utøvelse av virksomheten, samt å ta initiativ til utvikling av denne.

FOLKEVALGT I STAVANGER KOMMUNE – UTVALGTE TEMA ■ Etikk Stavanger kommune skal ha en høy etisk standard. Åpenhet og redelighet skal prege vår virksomhet og være grunnlaget for tillit mellom kollegaer og i forholdet til innbyggerne. ■ Arbeidsgiverrollen Stavanger kommune skal være en attraktiv arbeidsgiver og en handlekraftig organisasjon. Arbeidsgiverstrategien er fundert i en sterk tro på at det er våre ansatte som sammen skaper verdier og bidrar til at vi løser oppgavene på en god måte. Strategien skal bidra til en målrettet utvikling av ledere og medarbeidere, deres kompetanse, samhandling om oppgaveløsningen og vår felles kultur. ■ Likestilling og mangfold Stavanger kommune skal være en by preget av åpenhet, inkludering og mangfold hvor innbyggerne og ansatte føler trygghet mot diskriminering.

FELLES STYRINGSDOKUMENTER ■ Kommuneplan ■ Handlings- og økonomiplan ■ Anskaffelsesstrategi ■ Arbeidsgiverstrategi ■ Digitaliseringsstrategi ■ IKT strategi ■ Kommunedelplan for universell utforming ■ Kommunikasjonsstrategi ■ Plan for strategisk kompetansestyring ■ Strategi for likestilling og mangfold ■ Strategi for frivillighet ■ Strategisk plan for beredskap og samfunnssikkerhet I tillegg kommer bl.a. budsjettreglementet som inneholder overordnede budsjett- og rapporteringsrutiner inkludert fullmakter.

Budsjettreglement

Overordnede budsjett- og rapporteringsrutiner inkludert fullmakter Budsjettbehandlingen Budsjettfullmakter Rapportering Årsrapport og årsregnskap Link til budsjettreglementet finnes herher

Budsjettfullmakter ■ Budsjettrammene vedtas av bystyret (budsjettskjema 1B) ■ Virksomheter/driftsstyrene og avdelingene kan disponere/omdisponere budsjettmidler innenfor sine virksomheters/avdelingers vedtatte netto budsjettramme ■ Utfyllende retningslinjer i Økonomihåndboken

Budsjettfullmakter Regler for flytting av budsjettmidler i løpet av året. Kap. i HØP Kommunalstyret: Omdisponere innenfor rammen av hvert enkelt virksomhetsområde. Disponere/omdisponere rammebevilgninger til investeringsformål – unntatt prosjekt som er omfattet av kommunal byggeinstruks Virksomhetsleder/driftsstyret har fullmakt til å disponere eller omdisponere innenfor sin netto budsjettramme, men ikke i strid med bystyrets eller formannskapets budsjettvedtak (pkt 6). I praksis er virksomhetens økonomi en samlet ramme. Virksomhetens resultat (eksklusiv egenbetaling barnehage, SFO, langtidsopphold og korttidsopphold, trygghetsavdeling og for hjelp i hjemmet og energikostnader), måles i + / - 3%-rapporten. 25

KOMMUNALSTYRET FOR ……… STAVANGER KOMMUNESTAVANGER KOMMUNE

OPPGAVER OG MYNDIGHET STAVANGER KOMMUNE