Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dialogmøte 14. mars Ved Elvur Thorsteinsdottir, fagsjef innkjøp Nils Henrik Haaland, rådgiver innkjøp Tone Gaard, nettredaktør og prosjektleder for nye.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dialogmøte 14. mars Ved Elvur Thorsteinsdottir, fagsjef innkjøp Nils Henrik Haaland, rådgiver innkjøp Tone Gaard, nettredaktør og prosjektleder for nye."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dialogmøte 14. mars Ved Elvur Thorsteinsdottir, fagsjef innkjøp Nils Henrik Haaland, rådgiver innkjøp Tone Gaard, nettredaktør og prosjektleder for nye nettsider

2 STAVANGER KOMMUNE Sammen for en levende by ■ Er til stede – vil gå foran – skaper framtiden Kommuneplan ----------------------------- Digitaliseringsstrategi IKT- strategi Kommunikasjonsstrategi Likestilling og mangfold

3 STAVANGER KOMMUNE Organisasjonskart: Stavanger kommune OVERORDNET LEDELSE TJENESTEOMRÅDER FUNKSJON Rådmann Per Kristian Vareide Økonomi Kristine Hernes Personal og organisasjon Olve Molvik Oppvekst og levekår Per Haarr Kultur og byutvikling Gunn Jorunn Aasland Bymiljø og utbygging Leidulf Skjørestad Politisk sekretariat Martha Rødde Kommuneadvokaten Birgit Seierstad Næring Tone Grindland Kommunikasjon Marianne Jørgensen Oppvekstvilkår, undervisning, helse- og sosialtjenester, folkehelse og smittevern Samfunns-, areal- og transport- planlegging, byggesaksbehandling, kultur, kulturminnevern, kartlegging og oppmåling. Planlegger, bygger ut og drifter kommunens eiendommer og anlegg. Renovasjon, klima og miljøarbeid. Grunnerverv, bevilling, utbygging og avtaler. Stabs- og støttefunksjoner innen IKT, regnskap, økonomiforvaltning og anskaffelser. Styringsinformasjon, eierstyring. Stab- og støttefunksjoner innen personalforvaltning, hms/bht, arbeidsgiver- og organisasjons-utvikling, beredskap, etnisk mangfold, servicetorg, arkiv

4 STAVANGER KOMMUNE Episerver 6 R2 er utgått på dato Behov for funksjonelt og moderne design Universell utforming Skjermtilpasning Prosjekt nye eksterne nettsider

5 STAVANGER KOMMUNE Prosjektgruppen Prosjektleder Tone Gaard, kommunikasjonsavdelingen Lars – økonomi Alice- servicetorg Morten – O&L Jurgita – kommunikasjon/ Servicetorg Svein Egil – BMU Jorunn – KB Kristin – kommunikasjon Thorleif – IT + lokale webgrupper Vi jobber med: Visjon, målgrupper, mål, innhold, oppgaver, lettlest, konsept, struktur, navigering, brukerinvolvering, testing, funksjonalitet, teknisk, +++ http://stavangerbeta.com/ http://stavangerbeta.com/

6 STAVANGER KOMMUNE Tilgjengelig, oppdatert, nyttig og enkelt ■ 130 000 innbyggere - funksjonalitet og innhold skal være tilgjengelig og forståelig for alle forståelig for alle ■ Profesjonelle brukere - næringsliv - ansatte - andre offentlige etater ■ Media - mediekontakt | presserom - innsyn ■ Fremmedspråklige - Stavanger er en internasjonal by der ca 20 % av befolkningen er innvandrere/ barn av innvandrere

7 STAVANGER KOMMUNE Universell utforming, WCAG 2.0 Kilde: http://uu.difi.no/krav-og-regelverk/wcag-20-standarden/oppbygging-av-wcag-20#Retningslinje3p1http://uu.difi.no/krav-og-regelverk/wcag-20-standarden/oppbygging-av-wcag-20#Retningslinje3p1 3.1.5 Leseferdighet (Nivå AAA) Innhold som krever høye leseferdigheter skal ha et mer lettlest alternativ. Ca 30% av den norske befolkning (16 – 65 år) befinner seg på et lavt nivå med hensyn til leseferdighet Det blir en pedagogisk utfordring å legge til rette for lettlest på web

8 STAVANGER KOMMUNE Hva er lettlest? ■ Tekster utformet spesielt for enkelte målgrupper ■ Svært forenklet budskap (innhold, språk og form) Svært forenklet budskap ■ Struktur ■ Konkretiseringsnivå ■ Omfang Brukertesting er en viktig suksessfaktor

9 STAVANGER KOMMUNE Hva vet vi om våre besøkende?

10 STAVANGER KOMMUNE

11

12 Ny publiseringsløsning - verktøyet ■ Vi vil ha en publiseringsløsning som - har et smart søk ( autofullfør, forslag, fasettert visning av resultat, etc) - har god funksjonalitet for innholdsforvaltning - gjør det enkelt å tilpasse innhold til alle skjermstørrelser - tilbyr statistikk og analysemuligheter - er rigget for å kunne leve lenge - gir oss lov til å leke litt sjøl uten å svi konsulenttimer - har en lur løsning for arkivering av bilder og dokumenter - er robust og stabil - hyllevare

13 STAVANGER KOMMUNE Nytt verktøy- hva skal vi bygge? ■ Presentasjonslag - inngangsportalen til kommunen ■ Et pedagogisk, funksjonelt og moderne design - Digitalt designsystem bygget i PatternLab er rigget og påbegynt. Det er et krav at dette systemet brukes i det videre arbeidet.Digitalt designsystem ■ Målgruppeorientert struktur ■ Søk som «virker» og gir merverdi ■ Mulighet for undersider med egen menystruktur - kriseweb! ■ Mulighet for kartnavigering, integrasjoner mot kommunens egne kart ■ Korrekt og solid kode i bunn ■ Må kunne måle om vi og brukeren lykkes ■ Rigges for utbygging ■ Løsningen bør kunne kjøres virtuelt i et servermiljø med til enhver tid siste versjon av Windows Server og MS SQL-server

14 STAVANGER KOMMUNE Kommunesider vi liker ■ Bamble kommune ■ Bærum kommune ■ København ■ Oslo kommune ■ Stockholm ■ Sørum kommune

15 STAVANGER KOMMUNE Oppsummert ■ Vi skal lage nettsider som er fine og funksjonelle ■ Nettsidene skal være universelt utformet ■ Nettsidene skal automagisk tilpasses alle visningsflater ■ Det skal være lett å søke og enkelt å finne informasjon ■ Nettsider er kommunens presentasjonslag ■ Prosjekt nye nettsider skal ikke løse alle ønsker for digital selvbetjening! ■ Det kommer alltid en fase 2

16 Spørsmål ? Innspill?


Laste ned ppt "Dialogmøte 14. mars Ved Elvur Thorsteinsdottir, fagsjef innkjøp Nils Henrik Haaland, rådgiver innkjøp Tone Gaard, nettredaktør og prosjektleder for nye."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google