Voksenpedagogikk Samling 2 21. oktober 2009. Målsetninger Dere skal bli kjent med en enkel metode for kollegaveiledning som dere kan bruke for å utvikle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forum for EVU og digitale medier i læring
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Senter for livslang læring
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Responsferdigheter & Kartlegging
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Forberedende samtaler
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Sett inn video fra Vimeo:
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Voksenpedagogikk Samling oktober 2009

Målsetninger Dere skal bli kjent med en enkel metode for kollegaveiledning som dere kan bruke for å utvikle egen og avdelingens praksis Dere skal bli kjent med grunnleggende evalueringsperspektiver (”de fem spørsmål”) som underlag for å utvikle eget evalueringsskjema Dere skal bli kjent med ulike nettressurser som dere kan bruke i undervisningsplanlegging på sikt

Dagen i dag TidHovedmoment Innledning Kollegaveiledning Lunsj Utvikling av evalueringsskjema Pause Verksted digitale læringsressurser Avrunding

(etter Ludvigsen 1998) Pedagogiske konsekvenser BehaviorismeKonstruktivismeSosialkonstruktivisme ”Klasseromstype”Tradisjonelt klasseromKonstruktivistisk klasserom Læringsfellesskapet FokusPensumfokus Huske Få bruke (for)kunnskap Utforske Få bruke faglig og kulturell bakgrunn og forkunnskaper Få drøfte, argumentere KilderJobbe alene Læreboka Jobbe alene Mange kilder Samarbeid Mange kilder Utvikle i samarbeid med andre Pedagogiske metoderLærerstyrt undervisning Aktivitetsorientert undervisning Problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning MålsetningRett svar Resonnering med begreper Resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap Ind/gruppeIndividuelt arbeid Systematisk arbeid i grupper EvalueringPrøver med vekt på gjengivelse, enkeltdeler ikke sammenhenger Opptatt av begreper og sammenhenger Prosjektfremleggelser mappevurdering, aksjonsforskning

Hjemmeoppgaven

Hvorfor veiledning på hjemmeoppgaven? Handling Kunnskap - Fra egne erfaringer - Andres erfaringer - Teori Etisk/politisk rettferdiggjøring P1 P2 P3 ”PYT” PRAKSIS

”Metode” Konkret erfaring Hva skjer? Tilbakeblikk og refleksjon Hva skjedde? Generalisering Skal jeg lære noe? Planlegge ny gjennomføring Endre adferd? Kolb et al.

Kollegaveiledning

Dette skal vi lære 1.Hva er kollegaveiledning? 2.Målsetning med veiledning 3.Verktøy og forholdningssett: Å strukturere veiledning i faser Veiledningsgrunnlag Samtaleformer

Hva er veiledning? (Handling-og-refleksjon-modellen) … veiledning er en arbeidsmåte som sikter mot å utvikle den profesjonelle kunnskapsbasen hos den enkelte gjennom refleksjon over handling.

Kollegaveiledning Foregår når to eller flere kolleger jevnlig og over tid møtes for å reflektere over yrkesmessige problemer de står oppe i (…), forhold som har betydning for deres arbeid. Ofte brukes veiledningsgrunnlag Samtalen er verktøyet

Hva samtales det om? Erfaringene til veisøker, på godt og vondt Utgangspunktet er veisøkers opplevde problem Det veisøker ønsker å ta opp Uttrykkes ofte i et veiledningsgrunnlag

Hvordan strukturere veiledning? (Se Inglar 1997, side og Försvarsmakten, side ) Kontakt ”Kontrakt” Forberedelser Gjennomføring Vurdering Avslutning FørveiledningEtterveiledningGjennomføring

Tillitt og respekt Skaper mistillit i deg Skaper tilbaketrek ning til meg og mitt Nytteløst (ingen relasjon) Du er Jeg er OK Ikke OK OK Ikke OK

Åpnere Fortell mer … Dette er interessant … Hva synes du selv …? Fortell nå alt fra begynnelse til slutt Hva mener du egentlig om dette? Dette høres ut til å være vanskelig.. Stoppere Befale, dirigere Advare, true Formane, moralisere Gi råd, forslag Dømme, kritisere Avlede, spøke vekk Trekke seg unna Latterliggjøre Finne årsaker for den andre Undervise, oppdra (F. Gravem, kompendium i veiledning)

Aktiv lytting Ikke-verbalVerbal ansiktsuttrykk kroppsspråk berøring stillhet stemmens klang øyekontakt stille spørsmål sammenfatte speile følelser bruke pauser oppmuntre parafrasere

Oppdrag: Mitt veiledningsgrunnlag Konkret erfaring Hva skjer? Tilbakeblikk og refleksjon Hva skjedde? Generalisering Skal jeg lære noe? Planlegge ny gjennomføring Endre adferd? Kolb et al.

Formidlingspreget rådgivning En foreskrivende strategi –Veilederen er sentral –Veisøker lyttende og mottakende –Ikke hensyn til veisøkers forutsetninger, oppfatninger og vurderinger –Oppskrift for handling /gir bruksanvisning

Prosessorientert veiledning En reflekterende strategi –Optimistisk tro på veisøker –Samtale og dialog –Hva er veisøker opptatt av? –Ser veisøker andre muligheter? –Veileder vil gi tilbakemelding etter veisøkers forutsetninger –Målet er å hjelpe veisøker til å ta egne, reflekterte valg –Handling før bruksanvisning

Kritisk orientert veiledning En reflekterende veiledningsstrategi –Veilederen kritisk og utfordrende Hva ønsker du å oppnå med det? Hvordan tror du andre vil like det? Hvorfor? –Driver veisøker mot videre tenkning –Felles refleksjon –Bringe inn andre(s) perspektiver

Evaluering av egen undervisning

Dette skal vi lære 1.Former for evaluering 2.Verktøy: ”De fem evalueringsspørsmålene” 3.Metoder man kan bruke 4.Oppdrag: Lag ditt eget evalueringsopplegg

Man kan velge mellom to fokus 1.Individevaluering 2.Systemevaluering –Skolen / Institusjonen –Hele studier –Forelesningsrekke –Enkeltøkt (Ulstrup Engelsen 2002)

Verktøy: De fem evalueringsspørsmålene 1.Hvem skal gjennomføre evalueringen? 2.Hva skal evalueres? 3.Hvorfor skal det evalueres? 4.Når og hvor ofte evaluere? 5.Hvordan gjennomføre evalueringen? (Handal 1996)

Hvem skal evaluere? Du, seksjonen, oppdragsgiver, andre interessenter? Bør det være et felles tiltak? (Handal 1996)

Hva skal evalueres? Hva er det vi virkelig trenger å vite noe om? –Kritiske faktorer –Det vi har mulighet til å gjøre noe med –Det vi tror har betydning for læringen –Det vi faktisk komme til å ta hensyn til Hva mener de ulike interessentene? (Handal 1996)

Hvorfor skal det evalueres? Hva skal evalueringen være til for? –Kontroll –Utvikling –Annet?

Når og hvor ofte bør vi evaluere? Underveis? Til slutt? Begge deler? (Handal 1996)

Hvordan gjennomføre evalueringen? Formell eller uformell Kvalitativ eller kvantitativ (Handal 1996)

Andre ting vi må vurdere Anonymitet viktig? Representativitet viktig? Bearbeiding og rapportering, til hvem? (Handal 1996)

Metoder Skriftlig, for eksempel QB –Spørreskjema med bundne svar –Spørreskjema med bundne og åpne svar –Spørreskjemaer med åpne svar Samtale og intervjuer –Smågrupper, referansegrupper (Handal 1996)

Oppdrag Ta utgangspunkt i undervisningsoppdraget du gjennomførte i mellomperioden, eller ett du skal ha i fremtiden, og tenkt deg at du skal lage et opplegg for evaluering. Opplegget skal –vise begrunnede svar på evalueringsspørsmålene –vise spørsmålsstillinger du vil bruke i et spørreskjema, gruppeintervju eller annet (du velger metode for evaluering selv)

Kilder Franke-Wikberg, S. og Ludgren, P Stockholm: Wahlström og Widstrand Handal, Gunnar Studentevaluering av undervisning. Cappelen Akademisk Ulstrup-Engelsen, B Kan læring planlegges? Oslo: Universitetsforlaget

Nettressurser

Dette skal vi gjøre 1.Lære søkestrategier 2.Lære hvordan ”bokmerke” 3.Undersøke en smart samling (tekst, lyd, foto, video med mer) 4.Lære litt om opphavsrett 5.Løse oppgaver

Søkestrategier Video ”In plain english”: 00Jkqg Noter underveis!

Jeg fant jeg fant! En smart samling: /dlo/ressurssamling/jegfa nt/index.html

Sjekk opphavsrett! Mer om dette: