HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

Oppsummering av FOU - prosjekt
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
FORUM FOR OPPVEKST I SUNNHORDLAND Jan Enerstvedt Dagleg leiar FOS.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
FAU To inspektører på plass: Tone Hilde Birkelund og Gørild Eltervåg Gørild: Innføringsklassene/Særskilt norsk/IK, spespedkoordinator, vikar Tone.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Samarbeid om praksisplasser (IA-plasser) i Statsbygg rådgiver Harald Torsvik, NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Med kurs for tverrkulturell kompetanse - ”HORDALANDSMODELLEN”
Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing” –Hordalandsmodellen
Integrering av Ambulanse Midt-Norge Forprosjektrapport
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Likestilling i kommunalt planarbeid
Oppsummering av FOU - prosjekt
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Helhetlig boligpolitisk innsats
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
alle barna sin rett til god omsorg
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Det har aldri vore skapt så mange nye arbeidsplassar i Sogn og Fjordane
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
«Når alle er like viktige»
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Å bruke e-læringskurs i kvardagen
Koordinerande eining i kommunen
Hospitering et avtalt besøk/opphold eller midlertidig arbeidspraksis i annen – fortrinnsvis intern – enhet. hospitering kan være av stor verdi for - å.
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
IA skole Omsorgstjenesten.
Kompetansestrategi Agder 2030
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE SOM ARBEIDSPLASS? Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN FLERKULTURELL HOVEDUTFORDRING FLERKULTURELLE UTFORDRINGER VED ØKT ARBEIDSINNVANDRING BRUKERNE/MÅLGRUPPENE “KOLLEGER PÅ ARBEIDSPLASSEN” HVORDAN VIL JEG MESTRE MIN KOLLEGER MED FLERKULTURELL BAKGRUNN: INTEGRERING VERSUS ASSIMILERING Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN FLERKULTURELL HOVEDUTFORDRING HVORDAN ØKE BEVISSTHET OVER EGNE VERDIER/KULTUROPPFATNING: HVA SIER MIN RYGGMARGSREFLEKS? Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN FLERKULTURELL HOVEDUTFORDRING ER DET FORSKJELL MELLOM HØGSKOLEUTD. CONTRA UFAGLÆRTE GRUPPER? ER DET FORSKJELL MELLOM GENERASJONE? ER RYGGMARGSREFLEKSEN ULIK? Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN HORDALAND FYLKESKOMMUNE VIL GJENNOMFØRE HOLDNINGSSKAPENDE OG KOMPETANSEHEVENDE TILTAK FOR Å UTVIKLE ET FELLES VERDIGRUNN- LAG SOM SKAL SKAPE EN BEDRIFTS- KULTUR HVOR INNVANDRERE ER SETT PÅ SOM EN RESSURS I ARBEIDSLIVET SOM KAN BIDRA TIL UTVIKLING OG VERDISKAPING Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN FLERKULTURELL HOVEDUTFORDRING HVORDAN LYKKES SOM KOMMUNAL TJENESTYTER MED Å TAKLE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD I OFFENTLIG SEKTOR? HVORDAN UNNGÅ SEGREGERING CONTRA INTEGRERING? Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN HORDALAND FYLKESKOMMUNE VIL GJENNOMFØRE HOLDNINGSSKAPENDE OG KOMPETANSEHEVENDE TILTAK FOR Å UTVIKLE ET FELLES VERDIGRUNN- LAG SOM SKAL SKAPE EN BEDRIFTS- KULTUR HVOR INNVANDRERE ER SETT PÅ SOM EN RESSURS I ARBEIDSLIVET SOM KAN BIDRA TIL UTVIKLING OG VERDISKAPING Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN IVARETAR DISSE MÅLSETTINGENE UTVIKLER TVERSEKTORIELLE SAMARBEIDSFORMER SETTER FOKUS PÅ ØKT FLERKULTURELL FORSTÅELSE SETTER FOKUS PÅ BRUKERPERSPEKTIVET Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN IVARETAR DISSE MÅLSETTINGENE UTVIKLER TVERSEKTORIELLE SAMARBEIDSFORMER SETTER FOKUS PÅ ØKT FLERKULTURELL FORSTÅELSE SETTER FOKUS PÅ BRUKERPERSPEKTIVET Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” – Hordalandsmodellen Samarbeid mellom Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune, Utlendingsdirektoratet, KS-Hordaland, Fagforbundet-Hordaland og Kommunal Kompetanse region Vest Prosjektstart Prosjektslutt

HORDALANDSMODELLEN Organisering/finansiering Administrativt  Hordaland fylkeskommune Styringsgruppe  på tvers av forvaltningsnivå Referansegruppe  involverte sektorar UDI-midlar VOX/KUP-midlar KS-OuD- midlar Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Målsetting Utvikle modellar og verktøy for kompetansebygging, spreiing og forankring innan fagområdet ”Tverrkulturell forståing” Dokumentasjon av metodeutvikling, erfaringar og resultat slik at modellen har overføringsverdi Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Målgruppe Kommunalt og fylkeskommunalt tilsette i Bergensregionen  kommunar i region Vest Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Metodisk oppbygging  2 dagars basiskurs  oppfølgjande temadag  Skriftleg evaluering  styre innhald – forankring  Små grupper  dialog – nettverksbygging  Felles fagleg ståstad  tema knytt til arbeidskvardag  Kartlegging  fagvinkling - forankring Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen Resultat – kva har vi gjort til nå?  Utvikla og utprøvd kursmodul ”Tverrkulturell forståing”  18 basiskurs  kompetanseheving, spreiing og forankring  ”Norge som innvandringsland” UiB, studiepoeng  Formidling og marknadsføring  ”Vestlandet – eit fleirkulturelt samfunn!” – årleg konferanse  Handbok – dokumentasjon og erfaringsformidling: ”Med kurs for tverrkulturell kompetanse”

HORDALANDSMODELLEN Evaluering Betre tenesteyting Betre arbeidsmiljø Auka oppleving av meistring Meir systematisk kompetanseutvikling og – utveksling Etablering av nettverk og samarbeid Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen

HORDALANDSMODELLEN Nytt Prosjekt  ”Med kurs for tverrkulturell praksis” VOX/KUP støtta prosjekt Utvide nettverk av forelesarar Etablere fastare ramme rundt vidare drift – Institusjonalisere Formidling/spreiing til andre fylkeskommunar, kommunar og offentlege verksemder Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing ” - Hordalandsmodellen