Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Undring Tro Viten.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Læring Forelesning i A1ab 2008
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Sosialkonstruktivisme
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Barnesyn og barns medvirkning
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Teoriens rolle - analyse
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Utforsking 1 Økt 1.3.
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Venner & valg Avslutning.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læring og sosiokulturelt perspektiv
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Fra idé til publikasjon
Samtaletrekk B – Samarbeid
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – Intensiv opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst

Organisering Noen læringsbegreper 2 formidlingsteorier Forskningsproblemet Video Diskusjon Analysen, resultater

Sosiokulturelle perspektiver Vygotsky (psykolog) 'kultur-historisk' tenkning Menneskes utvikling skjer ved å første delta sosialt i kollektive aktiviteter Semiotiske, sosiale og kulturelle 'redskaper' (som språk) medierer menneskes aktiviteter og aksjoner...derfor er dialog en 'nødvendighet' for læring!

Læring og 'scaffolding' "All the greatest achievements of mind have been beyond the power of unaided individual" Charles S. Peirce (1839– 1914) Scaffolding: når en person får støtte av en annen med mer kunnskap til å mestre en oppgave hun ellers ikke ville kunne klare alene (zpd) uten hjelp

Mestring... og det å gjøre mening til sin egen Læring trenger motstand for å teste ut ideer, tolkninger, og meninger for koherens og relevans.

Epistemologier i formidlingsbegreper Persepsjon, sansene - formalisme Informasjon - kontekstualisme

Forskningsproblemet Hvordan gj ø r formalisme og kontekstualisme seg relevante i meningsdannende prosesser p å omvisninger?

To formidlingsstrategier Formalisme: Visual Thinking Strategy (VTS) med Philip Yenawine Kontekstualisme: Kunsthistorie med Danielle Rice

Diskusjon: hvor ligger 'mening' i de to formidlingsstrategiene?

Funn: analysen ved 'koding' Formalisme: tolkninger er basert prim æ rt p å elevenes beskrivelser og analyser. Omvisere ber om 'forklaring' og om 'utdypning av svaret' Kontekstualisme: elevenes tolkninger og analyser er basert p å informasjon fra omviseren. Omvisere 'gir og ber om informasjon' og 'omforulerer elevenes svar Det finnes en sammenheng mellom 'teori' og diskursivt praksis i alle dataene

Funn: diskursanalyse (i sekvens) Formalisme elevene 'eier' tolkningene omvisingen st ø tter deres identitet som meningsprodusenter i en museumskontekst. MEN... elevenes 'hverdags' kunnskap blir ikke utviklet ved mestring av 'vitenskapelige begreper' Kontekstualisme tolkningsprosess er grunnet i kunsthistorisk informasjon som omviseren forteller om. MEN... elevene kan ogs å nekter tolkninger fordi de ikke 'eier' meningen