Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst
Organisering Noen læringsbegreper 2 formidlingsteorier Forskningsproblemet Video Diskusjon Analysen, resultater
Sosiokulturelle perspektiver Vygotsky (psykolog) 'kultur-historisk' tenkning Menneskes utvikling skjer ved å første delta sosialt i kollektive aktiviteter Semiotiske, sosiale og kulturelle 'redskaper' (som språk) medierer menneskes aktiviteter og aksjoner...derfor er dialog en 'nødvendighet' for læring!
Læring og 'scaffolding' "All the greatest achievements of mind have been beyond the power of unaided individual" Charles S. Peirce (1839– 1914) Scaffolding: når en person får støtte av en annen med mer kunnskap til å mestre en oppgave hun ellers ikke ville kunne klare alene (zpd) uten hjelp
Mestring... og det å gjøre mening til sin egen Læring trenger motstand for å teste ut ideer, tolkninger, og meninger for koherens og relevans.
Epistemologier i formidlingsbegreper Persepsjon, sansene - formalisme Informasjon - kontekstualisme
Forskningsproblemet Hvordan gj ø r formalisme og kontekstualisme seg relevante i meningsdannende prosesser p å omvisninger?
To formidlingsstrategier Formalisme: Visual Thinking Strategy (VTS) med Philip Yenawine Kontekstualisme: Kunsthistorie med Danielle Rice
Diskusjon: hvor ligger 'mening' i de to formidlingsstrategiene?
Funn: analysen ved 'koding' Formalisme: tolkninger er basert prim æ rt p å elevenes beskrivelser og analyser. Omvisere ber om 'forklaring' og om 'utdypning av svaret' Kontekstualisme: elevenes tolkninger og analyser er basert p å informasjon fra omviseren. Omvisere 'gir og ber om informasjon' og 'omforulerer elevenes svar Det finnes en sammenheng mellom 'teori' og diskursivt praksis i alle dataene
Funn: diskursanalyse (i sekvens) Formalisme elevene 'eier' tolkningene omvisingen st ø tter deres identitet som meningsprodusenter i en museumskontekst. MEN... elevenes 'hverdags' kunnskap blir ikke utviklet ved mestring av 'vitenskapelige begreper' Kontekstualisme tolkningsprosess er grunnet i kunsthistorisk informasjon som omviseren forteller om. MEN... elevene kan ogs å nekter tolkninger fordi de ikke 'eier' meningen