Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
RESULT 2017
2
“The Zooming Metaphor”
Tilnærminger som paradigmer – kognitive / sosiokulturelle teorier “The Zooming Metaphor”
3
ADAPTATION Fortolkningsrammeverk Zooming & adaptation-akser PERSONPLAN ZOOMING MEKANISMEPLAN
4
SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Hvordan kunnskap blir videreført til stadig nye generasjoner REDSKAPER: Intellektuelle (I) / Fysiske (F) MEDIERING: Omverden medieres vha I/F Skriftspråkets betydning Kommunikasjon og kollektive pros.
5
KOGNITIVT LÆRINGSPERSPEKTIV
Tre (fire) kognitive aspekter; (FORBEREDELSE – igangsetting – tid/ressurser/oppmerksomhet - av:) INNLÆRING (ENCODING - KODINGSMODALITET – hvilke og hvor mange sansemodaliteter involvert?) LAGRING (RETENSJON) GJENHENTRING (RETRIEVAL) Metakognisjon (monitorering og styring), slik at mekanismeplanet suppleres m analyser av læring ut fra personlig kontroll
6
Integreres eller eksistere side om side?
KOGN SOS.KULT Indiv.berikelse < Læringens mål > Fellesskapsbygg. Tilegn. av noe < Læring > Bli deltaker Mottaker, konsum. < Student/lærende > Legitim perifer delt. Informator, formidl. < Lærer > Ekspertdelt., praksisbevar. Eiendom < Kunnskap > Praksisaspekt Ha/eie < Å kunne/vite > Høre til, delta Bråten, I. (2002)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.