Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Oppsummering av intervju desember 2011 Presentasjon for formannskapet Status barnevern og oppfølging av Oxford-rapporten v/Tore Isaksen 7. februar 2012.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Slik ser Megamenyen ut. Tekster til Megamenypunkt På de stedene i Megamenyen hvor det ikke finnes menypunkter på nivå 3, er det plass til å legge inn.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Kurs for prøvenemnder i Nordland Høst 2015 / Vår 2016.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Forberedende samtaler
Pårørende.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Barneverntjenesten i Åmot
Barnesyn og barns medvirkning
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
INFORMASJON OM BARNEVERN
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Informasjon om eksamen
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Framgangsmåte i mobbesaker
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Den matematiske samtalen
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Forsterkningstiltak fosterhjem
Modul 4 – Representasjoner
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Voldsforebyggende opplæring
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Presentasjon av Høringsdokumentene
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Forberedelse til praksis
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Konkrete aktiviteter.
Bufetats bistandsplikt
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner

Tilsynsbesøket  Rammer for samtalen  Forberedelse til samtalen  Under samtalen  Etter samtalen Side 2

Rammer og hensikt med tilsynet 1 3  Tilsynet skal kontrollere:  at barnet får forsvarlig omsorg  at forutsetningene som ligger til grunn for plasseringen blir fulgt opp  hvordan barnet opplever sin situasjon i fosterhjemmet og tilsynet må gjennomføres slik at tilsynspersonen får et helhetlig bilde av den omsorgen barnet får

Rammer og hensikt med tilsynet 2 4  Informasjon som barna selv kommer med, er en vesentlig del av vurderingsgrunnlaget og er viktig for å sikre barns medvirkning  Derfor må tilsynspersonen:  beskrive hvordan barnet oppfatter sin egen livssituasjon  formidle hva barnet sier, med barnets egne ord

Forberedelse til tilsynet 1 5  Første besøk  Informasjon om barnet fra barneverntjenesten  vedtak  omsorgsplan og tiltaksplan  annen viktig informasjon  Avtale og planlegge/organisere første besøk i fosterhjemmet  alene eller sammen med omsorgskommunen

Forberedelse til tilsynet 2 6  Senere besøk  Oppdatert eller ny informasjon om barnet  Rapport fra sist tilsynsbesøk/punkter til oppfølging

Under tilsynsbesøket 7  Kontaktetablering  Organisering av samtalen  Å snakke med barnet alene  Samtalemetodikk  Observasjoner  Barnets stemme/barnet som informant

Etter samtalen 8  Involvering av barnet  Avklare spørsmål fra barnet som kom opp under samtalen, og hvordan dette kan oppklares  Hva skal formidles til fosterforeldrene i en avsluttende fellessamtale?  Oppsummering med barnet om innhold i rapporten  Neste besøk? (forutsigbarhet)  Annet:  Informasjon fra fosterforeldrene  Endring i antall tilsynsbesøk?  Bekymring eller punkter til oppfølging

Gode råd til tilsynsbesøket 9  Gjennomfør samtale med barnet før en ev. samtale med fosterforeldrene  Still åpne spørsmål  La barnet fortelle fritt  Innhent barnets syn på hvordan han eller hun har det i fosterhjemmet  Undersøk om barnet har klager, spørsmål eller ønsker  Informer om at det vil bli skrevet rapport etter besøket  Barnet må spørres om det ønsker å medvirke til innholdet i rapporten  Barnet og tilsynsperson bør avtale hva som skal videreformidles til fosterforeldrene  Det bør avtales hva barnet selv skal fortelle og hva tilsynet skal fortelle  Fosterforeldrene bør få kjennskap til hvordan barnet ser på sin egen situasjon, slik at de kan gi nødvendig støtte til barnet  Dersom barnet har spørsmål som ikke kan besvares av fosterforeldrene, bør det legges en plan for hvordan man kan besvare det barnet er opptatt av  Denne planen bør beskrives i tilsynsrapporten.  Hvis tilsynspersonen har samtaler med fosterforeldre uten barnet til stede, må barnet informasjon fra tilsynspersonen om det

Tilsynsrapporten  Rapportens formål  Gjennomføring og rutiner  Skriveprosess  Rapportskjema 10

Rapportens formål 11  Beskrive kontakten som har funnet sted mellom barnet, tilsyn og fosterhjem  Være et formelt dokument som skal gi informasjon til barneverntjenestene  Kontrollere og dokumentere opplysninger om barnets situasjon  Få frem barnets stemme

Gjennomføring og rutiner Tilsyn Fosterhjemskommune 12  Rapport skrives etter hvert tilsyn  En rapport for hvert barn  Sende rapporten snarest til fosterhjemskommune  Ved alvorlig bekymring også rapportere til omsorgskommune  Godkjenne rapport  Sende kopi av rapport til omsorgskommune  Sende kopi av rapport til foreldre når barn er frivillig plassert  Sende kopi til Fylkesmannen når rapport viser alvorlige mangler i omsorgen

Gjennomføring og rutiner forts Fosterhjemskommunens kvalitetssikring Omsorgskommunens oppfølging 13  Sikre forsvarlig utforming av rapport  Kontrollere at rapport gir tilstrekkelig informasjon inkl tilsynets vurdering  Om nødvendig be om tilleggsrapport  Følge opp innhold i rapporten  Følge opp forhold som kan gi grunn til bekymring  Gi informasjon til tilsyn og fosterhjemskommune om tiltak og endringer

Skriveprosess og innhold 14  Gjengi det barnet og andre forteller  Skille mellom barnets og fosterhjemmets opplysninger  Skille mellom fakta, utsagn og egne vurderinger  Oppbevaring av notater og rapporter  Gjennomgang av rapportskjema

Rapportskjema 15  Faktiske opplysninger  Planlegging av besøk  Tema under tilsynsbesøk  Samspill i fosterhjemmet  Oppfølging av barnets kultur, språk, etnisitet og religion  Avklaringer  Vurderinger  Jf. pkt. 6.1 Tilsynsrapportens innhold - veileder s.48

Barnets stemme – samles med samtale med barn Hør meg Involver meg 16  God og alderstilpasset informasjon om rapportens formål  Følge barnets initiativ  La barnet snakke fritt  Still åpne spørsmål  Rett til å snakke, men ikke plikt  Barnets medbestemmelse kontra tilsynets oppgave

Spørsmål? 17

18 KURSET ER UTARBEIDET AV BARNE-, UNGDOMS- OG FAMILIEDIREKTORATET DESEMBER 2015 Postadresse Postboks 2233, 3103 Tønsberg Besøksadresse Stensberggaten 27, 7. etasje, Oslo E-posthenvendelser Sentralbord Nedlastning: Foto: colourbox.comcolourbox.com