NORDEN VISER VEJ BELLA CENTER KØBENHAVN 27-28 JANUAR Lydspor i Lydsti - Barnehagen som Læringsmiljø og Danningsarena Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Torsdag 26. april am. Bengt-Ove Andreassen
Advertisements

Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen.
Valgfag på Kastellet skole
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Dramafaglig prosjektarbeid
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Teoriens rolle - analyse
i overgangen fra barnehage til skole
Vurdering for læring.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Observasjon og kartlegging av barns språk
veien til ledelse Ledermobilisering
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
RFID på Deichmanske bibliotek
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Klar ferdig gå….part two!
Barnehagebesøk:.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Pedagogisk dokumentasjon
Kapittel 11 Læringsteori.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

NORDEN VISER VEJ BELLA CENTER KØBENHAVN JANUAR Lydspor i Lydsti - Barnehagen som Læringsmiljø og Danningsarena Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona E Rasmussen og Sigrid Hestnes

Presentasjonens form Denne presentasjon viser kun stikkord for framlegget. Selve presentasjonen er en billedmontasje i PowerPoint bestående av film, modeller, bilder og tekst – 10 minutter. Framlegget kan ikke sendes eller legges ved på grunn av filens innhold og størrelse. Stikkordene er ment å danne grunnlag for arbeidet i workshopen. Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona E Rasmussen og Sigrid Hestnes

Bakgrunn og presentasjon Inspirasjon fra Reggio Emilia – Filosofi og barnets 100 – språk og de estetiske fagområdenes betydning for barns læring og danning Barnet og dialogen med omgivelsene Betydningen av dialogen med omgivelsene for å forme seg som menneske. Sanseapparatet og hjernens perseptuelle og intellektuelle kapasitet Prosjektbasert læring – Prosjektmodell for læring – personalets kompetanse og ansvar i barnehets læring og danningsprosesser. Danningsbegrepet i samfunnet, i barnehagen og leken hva legger vi i begrepet og hvilken betydning har det. Forskningsprosjektet, observasjonsmateriale og refleksjon over funn – resultater og konsekvenser for det videre arbeidet Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona E Rasmussen og Sigrid Hestnes

Teori og praksis Macolm Ross`modell for skapende virksomhet forutsetning for skapende kontekster i barnas læringsmiljø og danningsarena Pedagoger som impulsskapere kontra kommersielle aktører hvilket ansvar og valg har pedagogene Naturen og Artefaktene hva påvirker oss til å skape og hva skaper vi av det vi påvirkes av. Sammenhengen mellom materiale og produkt Kunstinstallasjoner i barns læring- og danningsmiljø Pedagogen som impulsskaper. Sensitive kontekster og mulige utfall – hva kan vi forvente av prosjektet? Ask Barnehage - Presentasjon v/ Mona E Rasmussen og Sigrid Hestnes