Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 Forsvarsbygg omdømme- og leietakerundersøkelse 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

FORSVARSBYGG Forsvarssektorens egen eiendomsekspert.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Strategi- og aktivitetsplan
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Om Norsk Finansbarometer 2014
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Roede-kurslederen på Facebook
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Overskrift framside.
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 Forsvarsbygg omdømme- og leietakerundersøkelse 2013

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 OMDØMME Bakgrunnsteppe:  Ny metodikk, scala fra 1 – 5.  Respondentene svarer både på viktighet og dyktighet. Korrelasjonen mellom disse og påvirkning på omdømme, danner grunnlaget for tiltaksmatriser.  I tillegg en poengscala fra – 64 til 136 (200 poengscala).  Over 70 poeng:Usedvanlig sterkt omdømme  poeng:Sterkt omdømme  poeng:Sårbart omdømme  Under 30 poeng:Dårlig omdømme  Alt over 50 indekspoeng ansees som veldig bra.  Uvanlig å ha score over 70.  Utvalg på 7000 hvorav 1976 besvarte = 17,5% 44% fra Forsvaret

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M INDEKS Forsvarsbyggs omd ø mme blant interessenter i ulike forretningsområder (FO) SEGMENT: Forretningsomr å denes interessenter - WAVE: 2013 BASE: 1976 SOURCE: D å rlig omd ø mme Godt omd ø mme -14 n=1167 Forsvarsbygg andre 29 n=17 Eiendom 45 n=24 Kampfly 46 n=58 Utvikling 52 n=71 NFV 64 n=12 Futura Over 70 poeng:Usedvanlig sterkt omdømme poeng:Sterkt omdømme poeng:Sårbart omdømme Under 30 poeng:Dårlig omdømme 3 -3 n=1976 total

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M INDEKS Forsvarsbyggs omd ø mme i ulike segmenter SEGMENT: Segment - WAVE: D å rlig omd ø mme Godt omd ø mme 16 n=24 Sm å, medium, store kunder -18 n=1075 Forsvaret -32 n=13 Forsvars- organisasjoner 35 n=14 FD 52 n=112 Organisasjoner og samarbeids- partenere innen eiendom, bygg o.l. 71 n=24 Offentlig sentraladm Over 70 poeng: Usedvanlig sterkt omdømme poeng:Sterkt omdømme poeng:Sårbart omdømme Under 30 poeng: Dårlig omdømme 14 n=68 Media 16 n=234 Studenter 48 n=23 Andre organisasjoner og samarbeids- partnere 50 n=20 (Fylkes)- kommune 50 n=17 Offentlig n æ rings- virksomhet 7 n=346 Befolkning

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M INDEKS Forsvarsbyggs omdømme i Forsvaret SEGMENT: Bransje - WAVE: 2013 BASE: 1976 SOURCE: D å rlig omd ø mme Godt omd ø mme -10 n=90 Cyber -12 n=54 Felles -16 n=284 FLO -27 n=9 FOHK -30 n=5 Forsvar annet 35 n=15 FD Over 70 poeng:Usedvanlig sterkt omdømme poeng:Sterkt omdømme poeng:Sårbart omdømme Under 30 poeng:Dårlig omdømme -18 n=175 H æ ren -20 n=52 Heimevernet -29 n=175 Luftforsvaret -29 n=60 Sj ø forsvaret 5 n=18 Forsvarsstaben

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M INDEKS Forsvarsbyggs omdømme sammenlignet med andre offentlige virksomheter (befolkningsutvalg) BASE: 1976 SOURCE: D å rlig omd ø mme Godt omd ø mme -3 n=1976 total 14 n=68 Rammesettere 17 n=25 Bedriftsmarkedet -18 n=1043 Forsvar 44 n=152 Interessenter 58 n=63 Offentlig Over 70 poeng:Usedvanlig sterkt omdømme poeng:Sterkt omdømme poeng:Sårbart omdømme Under 30 poeng:Dårlig omdømme 6

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M INDEKS Respondentene har klart best inntrykk av NFV Hvor godt eller dårlig er ditt inntrykk av…?  TRI*M-spørsmålet om inntrykk ble også stilt om NFV og Skifte Eiendom, blant de som hadde kjennskap til disse organisasjonene.  Respondentene har klart best inntrykk av NFV. 52 prosent har et ganske godt inntrykk, og 28 prosent har et meget eller svært godt inntrykk av NFV.  58 prosent har et dårlig, eller ikke spesielt godt, inntrykk av Forsvarsbygg. 7

Oppsummering av styrker og svakheter –

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av styrker SEGMENT: Konsern - WAVE: 2013 H ø yeste niv å Ingen Medium niv å E07. Behandler henvendelser profesjonelt E08. God evne til å formidle temaer/budskap E11. At de ansatte har kunnskap og innsikt om egen virksomhet I03. At offentlig avklaring og forkj ø psrettigheter forvaltes ryddig og transparent G01. Har kompetanse til å forvalte festningene G02. Medvirker til en positiv utvikling av festningene G04. Bidrar til å formidle festningenes historie H02. At NFVs ansatte er profesjonelle og serviceinnstilte F03. At festninger er å pne og tilgjengelige for publikum Laveste niv å I05. S ø rger for at eiendomssalg alltid foreg å r i tr å d med regelverket I01. Er en akt ø r med solid kompetanse p å avhending av offentlig eiendom I08. Har ansatte med h ø y eiendomsfaglig kompetanse H03. At NFVs ansatte fremst å r samordnet og opptrer helhetlig I07. Legger til rette for positiv etterbruk av tidligere forsvarseiendommer BASE: 1167 SOURCE: -14 TRI*M Index 9

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av styrker SEGMENT: Konsern - WAVE: 2013 Laveste niv å G08. At NFV synliggj ø r festningene H01. At du f å r rask respons n å r du tar kontakt med NFV G06. S ø rger for at aktiviteter p å festningene er innenfor verdige rammer F01. At festninger i Norge tas vare p å F04. At kulturlandskapet rundt festningene er tilrettelagt for rekreasjon BASE: 1167 SOURCE: -14 TRI*M Index 10

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av svakheter SEGMENT: Konsern - WAVE: 2013 H ø yeste niv å E02. Formidler p å litelig og troverdig informasjon A03. Vedlikeholder og moderniserer bygningsmassen Medium niv å B08. At de har dyktige ledere B06. Fremst å r som å pne og samarbeidsvillige D01. At du f å r rask respons n å r du tar kontakt med Forsvarsbygg E06. Uttrykker seg med et klart og tydelig spr å k D03. At Forsvarsbyggs ansatte fremst å r samordnet og opptrer helhetlig E09. Å penhet om kritiske eller problematisk saker A01. Utvikler og tilbyr moderne, fleksible og smarte bygg, slik at Forsvaret kan ø ve og trene best mulig B02. Skaper inntekter til Forsvarets opperative virksomhet C02. Kjent og anerkjent som leverand ø r av smarte, sikre og gr ø nne arenaer C03. Er en godt kjent merkevar A15. Tilbyr bygg og lokaler med godt inneklima E01. Har en synlig toppledelse C01. Kjent for å forvalte Norges mest aktive kvadratmetere E04. At Forsvarsbygg er tilgjengelig p å sosiale medier BASE: 1167 SOURCE: -14 TRI*M Index 11

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av svakheter SEGMENT: Konsern - WAVE: 2013 Laveste niv å E10. At du f å r svar p å dine sp ø rsm å l D06. At m ø ter med Forsvarsbygg har verdi / gir utbytte B07. At de har dyktige medarbeidere med h ø y kompetanse D02. At Forsvarsbyggs ansatte er profesjonelle og serviceinnstilte B04. F ø lger lover og regler B03. Tar samfunnsansvar A08. Velstelte og ryddige uteomr å der D04. Å pningstider / tilgjengelighet p å telefon og e-post D05. Å kunne forholde seg til faste kontaktpersoner hos Forsvarsbygg A02. Utvikler og tilbyr uteomr å der med gode l ø sninger slik at Forsvaret kan l æ re, trene og ø ve best mulig B05. Styres i henhold til forretningsmessige prinsipper A05. P å driver for innovasjon innen eiendoms-, bygg- og anleggsbransjen (EBA bransjen) E05. Har markedsmateriell med gjennomg å ende h ø y kvalitet, b å de med hensyn til grafisk profil og faktainnhold A09. At omr å dene er tilrettelagt for milj ø vennlige transportl ø sninger (ladestasjoner for elbiler, sykkelstativ, tilgjengelige sykler etc) BASE: 1167 SOURCE: -14 TRI*M Index 12

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Omdømme 2013 Informasjonsbehov blant forsvarsansatte som ikke har deltatt i møter med Forsvarsbygg i 2012  Blant forsvarsansatte som ikke har deltatt i møter med Forsvarsbygg i 2012, er det størst behov for gjennomgang av vedlikeholds- og fornyelsesplaner, herunder prioriteringer. Hele 2 av 3 svarer at dette ville vært et meget eller svært viktig tema.  Det minst viktige temaområdet ved et eventuelt møte ville vært informasjon om husleiemodellen og ansvarsmatrisen. Q15. Dersom Forsvarsbygg hadde tilrettelagt for møter, hvor viktig eller uviktig ville følgende temaer vært for deg? 13

Oppsummering omdømme

Oppsummering av funn omdømme(i) Omdømmet til Forsvarsbygg er svært varierende etter hvilke målgrupper man spør.  Blant ansatte i offentlig sektor er omdømmet til Forsvarsbygg godt.  I befolkningen har Forsvarsbygg et relativt svakt omdømme.  Blant studenter i alderen år er omdømmet til Forsvarsbygg noe sterkere enn i befolkningen som helhet.  Blant ansatte i Forsvaret er imidlertid omdømmet til Forsvarsbygg svært dårlig. Innenfor de store forsvarsgrenene gjelder dette særlig i Luft- og Sjøforsvaret.  Blant utvalgte forretningsområder (særlig Futura og NFV) er omdømmet til Forsvarsbygg godt.

Oppsummering omdømme (ii) Forsvarsbyggs viktigste styrker er:  Medarbeidere med høy kompetanse  Festningsforvaltning  Eiendomssalg/avhending av offentlig eiendom. Mrk: «Festningsforvaltning og eiendomssalg/avhending av offentlig eiendom har imidlertid begrenset effekt på Forsvarsbyggs overordnede omdømme blant interessenter med svak relasjon til- eller kunnskap om Forsvarsbygg. Å synliggjøre for omverdenen at disse forretningsområdene er sentrale deler av Forsvarsbyggs virksomhet, kan derfor styrke Forsvarsbyggs omdømme totalt sett.»

Oppsummering omdømme (iii)  Forsvarsbyggs viktigste forbedringsområder  Bygningenes standard  Det er lav tilfredshet med bygningers standard, inneklima og uteområder, og dette er faktorer som er viktige for Forsvarsbyggs omdømme.  Det viktigste enkeltområdet er forbedret vedlikehold og modernisering av bygningsmassen.  Verdiskaping for Forsvaret  Respondentene opplever ikke at Forsvarsbygg skaper inntekter til Forsvarets virksomhet. Dette driver omdømmet i negativ retning.  Økt synliggjøring av verdiskaping vil derfor kunne bli en positiv driver.  Kommunikasjon (åpenhet, troverdighet, enhetlighet).  Ifølge respondentene formidler ikke Forsvarsbygg pålitelig og troverdig informasjon og de er lite åpne og samarbeidsvillige/ ikke åpne om kritiske eller problematiske saker mv.  Synlig ledelse  Ifølge de ansatte i Forsvaret, som er de mest kritiske, fremstår også ledelsen i Forsvarsbygg som lite synlig og dyktig.

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 Forsvarsbygg Leietakerundersøkelse 2013

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 Leietakerundersøkelsen Bakgrunnsteppe:  Ny metodikk, scala fra 1 – 5.  Respondentene svarer både på viktighet og dyktighet. Korrelasjonen mellom disse og påvirkning på tilfredshet, danner grunnlaget for tiltaksmatriser.  I tillegg en poengscala fra – 64 til 136 (200 poengscala).  Over 70 poeng:Usedvanlig sterkt omdømme  poeng:Sterkt omdømme  poeng:Sårbart omdømme  Under 30 poeng:Dårlig omdømme  Alt over 50 indekspoeng ansees som veldig bra.  Uvanlig å ha score over 70.  Utvalg på 7000 hvorav 1976 besvarte = 17,5% 44% fra Forsvaret

Resultater Utleie og NFV

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M INDEKS Brukertilfredshet – Utleie vs. NFV  Leietakerne til NFV uttrykker klart høyere tilfredshet enn leietakerne til Utleie Lav brukertilfredshet H ø y brukertilfredshet 1 n=161 Utleie 49 n=36 NFV 21 Over 70 poeng:Usedvanlig høy tilfredshet poeng:Høy tilfredshet poeng:Middels tilfredshet Under 30 poeng:Lav tilfredshet

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M INDEKS Tilfredshet med Forsvarsbygg rolle SEGMENT: total // Rolle - WAVE: Utleie FO1000 SOURCE: Lav brukertilfredshet H ø y brukertilfredshet 1 n=161 Utleie total 19 n=12 Beslutnings- takere 2 n=40 Brukeransvarlig 25 n=13 Leietaker -5 n=95 Bestiller Over 70 poeng:Usedvanlig høy tilfredshet poeng:Høy tilfredshet poeng:Middels tilfredshet Under 30 poeng:Lav tilfredshet 49 n=36 NFV total 51 n=33 Leietaker NFV

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M INDEKS Tilfredshet med Forsvarsbygg etter kontakt SEGMENT: total // Har du i l ø pet av 2012 hatt m ø te med din kontaktperson? - WAVE: Utleie FO1000 SOURCE: Lav brukertilfredshet H ø y brukertilfredshet 1 n=161 Utleie total -25 n=13 Vet ikke 6 n=114 Ja -8 n=34 Nei Over 70 poeng:Usedvanlig høy tilfredshet poeng:Høy tilfredshet poeng:Middels tilfredshet Under 30 poeng:Lav tilfredshet 49 n=36 NFV total 41 n=5 Nei 51 n=28 Ja

Utleie – Oppsummering av styrker og svakheter

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av styrker SEGMENT: total - WAVE: Utleie FO1000 H ø yeste niv å B03. At ansatte er serviceinnstilte og profesjonelle C11. Im ø tekommenhet, effektivitet og serviceinnstilling fra driftsteknikere Medium niv å B06. At kontaktpersoner er fleksible og l ø sningsorienterte B04. At kontaktpersoner evner å behandle kritiske sp ø rsm å l profesjonelt B05. At kontaktpersoner forst å r og oppfatter dine behov B02. Å f å rask respons n å r du tar kontakt H02. At m ø ter med din kontaktperson har verdi / gir utbytte H03. At din kontaktperson har n ø dvendig kompetanse innen eiendomsfaget og evner å v æ re en god r å dgiver B01. Å kunne forholde seg til faste kontaktpersoner G02. Hvordan servicesenterets ansatte forst å r og oppfatter dine behov G01. Serviceinnstilling fra de ansatte ved servicesenteret Laveste niv å G03. Oppf ø lging og tilbakemelding fra ansatte ved servicesenteret underveis F04. Å f å rask respons n å r du tar kontakt C02. Kvaliteten p å renholdsleveransene i forhold til det som er avtalt C03. Kvaliteten p å renholdsleveransene i forhold hva bygget brukes til BASE: 161 SOURCE: 1 TRI*M Index 25

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av styrker SEGMENT: total - WAVE: Utleie FO1000 Laveste niv å C06. Im ø tekommenhet, effektivitet og serviceinnstilling fra renholdspersonell F01. At Servicesenteret er tilgjengelige p å e-post F02. At Servicesenteret er tilgjengelige p å telefon G04. At servicesenteret er å pent utover normal kontortid BASE: 161 SOURCE: 1 TRI*M Index 26

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av svakheter SEGMENT: total - WAVE: Utleie FO1000 H ø yeste niv å A04. Vedlikeholdet av bygningene C20. Er en profesjonell og konkurransedyktig innkj ø per A16. Leiekostnadene til bygget st å r i forhold til funksjonalitet og standard C10. At Forsvarsbygg selv oppdager og effektivt utbedrer sm å feil og mangler C13. At prisen p å vertskaps-/tilleggsleveransene er konkurransedyktig sammenlignet med andre leverand ø rer Medium niv å B08. At avtaler f ø lges opp og at tidsfrister overholdes A17. Involvering av leietakere og brukere i planlegging av prosjekter (investering- og vedlikeholdsprosjekter) B07. At kontaktpersoner har n ø dvendige fullmakter til å ivareta ditt behov B09. At kontaktpersoner er tydelige p å hva som er forventet leveringstid H10. Informasjon om vedlikeholds- og fornyelsesplaner, herunder prioriteringer. E02. At husleiemodellen bidrar til å redusere Forvarets kostnader forbundet med EBA H12. Informasjon om lokale saker og fremdrift i relevante prosjekter A18. Kommunikasjon knyttet til eiers (FDs) valg og beslutninger i forbindelse med investeringsprosjekter A02. Bygningen(es) generelle standard E01. At husleiemodellen bidrar til å synliggj ø re Forvarets kostnader forbundet med EBA C26. Kvaliteten p å fakturaer og vedlegg BASE: 161 SOURCE: 1 TRI*M Index 27

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING Oppsummering av svakheter SEGMENT: total - WAVE: Utleie FO1000 Laveste niv å C01. En helhetlig leveranse av alle de EBA-relaterte tjenestene dere betaler for C09. Driftsoppgavene ivaretas p å en god og dekkende m å te B10. At ansatte fremst å r samordnet og opptrer helhetlig H06. At m ø tene å pner opp for din involvering i viktige saker og prosesser C12. Kvaliteten p å vertskaps-/tilleggsleveransene i forhold til det som er avtalt C07. Driftsoppgavene leveres i henhold til avtalt tid C08. Driftsoppgaver leveres i henhold til avtalt kvalitet H05. At Forsvarsbygg tar initiativ til å f å p å plass nye gunstige avtaler H07. At m ø tene bidrar til å avklare hva vi leverer og hva vi kan bidra med A05. Inneklimaet i lokalene/byggene du bruker H08. Gjennomgang av eiendomsportef ø ljen som du er bruker av I03. At du gis l ø pende oppf ø lging og oppdatering p å hva som skjer med din klage/ditt avvik BASE: 161 SOURCE: 1 TRI*M Index 28

NFV – Oppsummering av styrker og svakheter

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING NFV: Oppsummering av styrker SEGMENT: total - WAVE: NFV FO 4000 H ø yeste niv å D05. Ivaretakelse av bygningers historiske verdiC D02. At NFV medvirker til en positiv utvikling av festningene H02. At m ø ter med din kontaktperson har verdi / gir utbytte B03. At ansatte er serviceinnstilte og profesjonelle Medium niv å B06. At kontaktpersoner er fleksible og l ø sningsorienterte D01. At NFV har Kompetanse til å forvalte nasjonale festningsverk B05. At kontaktpersoner forst å r og oppfatter dine behov H03. At din kontaktperson har n ø dvendig kompetanse innen eiendomsfaget og evner å v æ re en god r å dgiver B04. At kontaktpersoner evner å behandle kritiske sp ø rsm å l profesjonelt G01. Serviceinnstilling fra de ansatte ved servicesenteret Laveste niv å H07. At m ø tene bidrar til å avklare hva vi leverer og hva vi kan bidra med D06. At det å leie et festningslokale gir en merverdi A19. Standard p å leieobjektets elektriske anlegg B02. Å f å rask respons n å r du tar kontakt G02. Hvordan servicesenterets ansatte forst å r og oppfatter dine behov SOURCE: 49 TRI*M Index 30

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING NFV: Oppsummering av svakheter SEGMENT: total - WAVE: NFV FO 4000 H ø yeste niv å Ingen Medium niv å B07. At kontaktpersoner har n ø dvendige fullmakter til å ivareta ditt behov C22. NFV leverer i henhold til avtalt tid A04. Vedlikeholdet av bygningene I01. At klager/avvik h å ndteres raskt I02. At klager/avvik h å ndteres profesjonelt I03. At du gis l ø pende oppf ø lging og oppdatering p å hva som skjer med din klage/ditt avvik Laveste niv å B09. At kontaktpersoner er tydelige p å hva som er forventet leveringstid B08. At avtaler f ø lges opp og at tidsfrister overholdes C24. Driftsoppgavene ivaretas p å en god og dekkende m å te C23. NFV leverer i henhold til avtalt kvalitet B10. At ansatte fremst å r samordnet og opptrer helhetlig H01. F å referat fra disse m ø tene som stadfester tiltak og oppf ø lgingspunkter H11. Informasjon om husleiemodellen og ansvarsmatrisen C25. Gjennomgang av driftsplaner inkludert prioriteringer SOURCE: 49 TRI*M Index 31

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 TRI*M GRID OPPSUMMERING NFV: Oppsummering av svakheter SEGMENT: total - WAVE: NFV FO 4000 Laveste niv å D07. Husleieniv å et i forhold til det alminnelige markedsleieniv å et i omr å det A05. Inneklimaet i lokalene/byggene du bruker A16. Leiekostnadene til bygget st å r i forhold til funksjonalitet og standard A20. Standard p å leieobjektets vann, varme og sanit æ ranlegg SOURCE: 49 TRI*M Index 32

Oppsummering– Utleie vs. NFV

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 Oppsummering av hovedfunn (i) 34 Overordnet leietakertilfredshet  Leietakerne til Forsvarsbygg nasjonale festningsverk (NFV) uttrykker klart høyere tilfredshet enn leietakerne til Forsvarsbygg Utleie.  Tilfredsheten med Utleie er alt i alt lav, men samtidig er det relativt stor variasjon i ulike målgrupper. Tilfredsheten er klart lavest i MO Trøndelag og i bransjene Heimevernet og Felles. På den annen side er tilfredsheten klart høyere (middels score) i MO Hålogaland og bransjen Cyber.  Tilfredsheten med NFV er alt i alt middels til høy. Tilfredsheten er høyest i Sønnenfjelske distrikt, innen bransjene offentlig og reiseliv, og innen segmentet små/medium kunde. Tilfredsheten er noe lavere innen bransjen friluft, natur og kulturorganisasjoner.  I både Utleie og NFV ser vi en tendens til at tilfredsheten er høyere blant leietakere som har hatt kontakt med sin kontaktperson i løpet av 2012 enn blant de som ikke har hatt kontakt.  En utfordring for Forsvarsbygg er at mange av leietakerne som uttrykker tilfredshet med enten Utleie eller NFV, samtidig vurderer organisasjonene komparativt svakt. Leietakere med en slik relasjon omtales som opportunister; de vil kunne argumentere for en annen organisering av Forsvarsbyggs oppgaver.

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 Oppsummering av hovedfunn (ii) 35  Utleies viktigste styrke er de ansatte. Dette gjelder særlig oppfatningen av at ansatte er serviceinnstilte og profesjonelle og at driftsteknikere er imøtekommende, effektive og serviceinnstilte. Videre oppfattes kontaktpersoner som fleksible og løsningsorienterte, de behandler kritiske spørsmål profesjonelt, forstår og oppfatter behov, og ikke minst oppleves møter med kontaktpersoner som verdifulle / gir utbytte.  NFVs viktigste styrker er knyttet til festningsforvaltning og de ansatte.  NFV scorer godt på evnen til å ivareta bygningers historiske verdi, festningsutvikling og kompetanse til å forvalte nasjonale festningsverk.  Videre oppfattes NFVs ansatte som serviceinnstilte og profesjonelle, fleksible og løsningsorienterte og med god kompetanse innen eiendomsfaget. Leietakerne mener også at møter med kontaktpersoner har verdi / gir utbytte.  Utleies viktigste forbedringsområder er knyttet til vedlikehold av bygninger og innkjøpskompetanse.  Utleie scorer svakt på vedlikehold av bygninger og evne til selv å oppdage og effektivt utbedre små feil og mangler. Disse faktorene er svært viktige for den overordnede brukertilfredsheten.  Videre opplever leietakerne at Utleie ikke er en profesjonell og konkurransedyktig innkjøper, noe som trekker den overordnede tilfredsheten sterkt ned.

Politikk & samfunn © TNS Mai 2013 Leietaker 2013 Oppsummering av hovedfunn (ii) 36  Andre viktige forbedringsområder er knyttet til samarbeid og tydelighet i kommunikasjonen med leietakere, og at husleiemodellen ikke oppfattes positivt.  Samarbeid og tydelighet i kommunikasjonen med leietakere handler om oppfølging av avtaler, overholdelse av tidsfrister, involvering av leietakere i - og informasjon om prosjekter, planer og lokale saker. Det vektlegges også at kontaktpersoner ikke alltid har har tilstrekkelige fullmakter.  Når det gjelder husleiemodellen opplever ikke leietakerne at denne bidrar til å redusere eller synliggjøre Forsvarets kostnader forbundet med EBA.  NFVs viktigste forbedringsområder er knyttet dels til vedlikehold av bygninger og dels til utvalgte serviceområder.  NFV scorer svakt på vedlikeholdet av bygningene og også dels svakt på ivaretakelse av driftsoppgaver. Disse faktorene trekker den overordnede tilfredsheten ned.  Når det gjelder serviceområder, opplever ikke leietakerne at kontaktpersoner har nødvendige fullmakter eller at NFV alltid leverer i henhold til avtalt tid. Videre kommer faktorer knyttet til klagebehandling svakt ut: effektivitet, profesjonalitet og oppfølging underveis.