Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Hva mener næringslivet om ligningskontorene? TNS Gallup, Politikk og samfunn, 10. mai 2004 Roar Hind, avdelingsleder Forsvarbygg

2 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Om undersøkelsen Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en spørre-undersøkelse blant bedrifter med minst 4 ansatte. Den i bedriften som har hovedkontakten med skattemyndighetene eller den som er regnskapsansvarlig er intervjuet. Disse har vurdert ulike sider ved ligningskontoret. Følgende kvalitetsområder er målt: Tilgjengelighet Kundebehandlingen Saksbehandlingstiden Informasjonen som gis Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen Respondentene ble bedt om å vurdere hvor fornøyd eller misfornøyd de er med disse forholdene i dag og før sentraliseringen av ligningskontorene / før 1. januar 2003. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

3 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Om undersøkelsen Formålet med undersøkelsen er å måle om næringslivet har blitt mer eller mindre tilfreds med ligningskontorene etter sentraliseringen i 2003. Respondentene ble derfor også eksplisitt bedt om å vurdere om de er mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag sammenlignet med før 1. januar 2003. Undersøkelsen ble gjennomført på telefon i perioden – basert på DM-husetes / TNS Gallups næringslivsbase. Det ble trukket et disproporsjonalt utvalg på 535 bedrifter kvotert på antall ansatte, næring og geografi. I og med at det ikke har vært en sentralisering av ligningskontoret i Oslo, ble bedrifter i Oslo utelatt fra undersøkelsen. Resultatene er i etterkant vektet på bransje, geografi og ansatte. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

4 Oppsummering - hovedfunn
Næringslivet er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til lignings-kontoret i dag enn før 1. januar Bare 63 prosent svarer at de er fornøyd med ligningskontorene på dette punktet i dag (gitt karakteren 4 – 6), mens 75 prosent svarer at de var fornøyd med tilgjengeligheten før Forskjellen er helt klart signifikant på 95 prosent nivå. Det er mindre forskjeller når det gjelder kundebehandlingen, men også med dette punktet er det noen flere som var mer fornøyd før. Det er særlig andelen svært godt fornøyd som har gått ned. Mens 11 prosent oppgir at de var svært godt fornøyd med kunde-behandlingen før 1. januar 2003, er det 7 prosent som oppgir at de er svært godt fornøyd med dette i dag. Forskjellen er relativt betydelig, men likevel ikke fullt ut signifikant på 95 prosent nivå. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

5 Oppsummering - hovedfunn
Like mange oppgir at de er fornøyd med saksbehandlingstiden i dag som før 1. januar En større andel oppgir likevel at de var noe mer misfornøyd med saksbehandlingstiden før 1. januar Det betyr samtidig at flere oppgir å være usikre på dette i dag enn før 1. januar Forskjellen er ikke signifikant på 95 prosent nivå. Flere er fornøyd (56 prosent) med informasjonen de får fra ligningskontoret i dag enn andelen som opplyser at de var fornøyd med dette før 1. januar 2003 (50 prosent). Denne forskjellen er heller ikke særlig stor (ikke signifikant på 95 prosent nivå). Bedriftene er om lag like tilfreds med rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen i dag som før 1. januar 2003. Ser vi på gjennomsnittsverdiene for de 5 kvalitetsområdene, vurderes 2 forhold noe svakere i dag når det sammenlignes med tiden før 1. januar 2003, 2 forhold vurderes noe bedre, mens 1 forhold kommer likt ut. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

6 Oppsummering - hovedfunn
Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene vurderer ligningskontorene i dag likt som før Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

7 Oppsummering – Nedbrytning på geografi
Hovedtrekkene er at det er små variasjoner mellom de fire regionene når det gjelder framgang og tilbakegang når forholdene i dag vurderes sammenlignet med før Når det gjelder tilgjengeligheten til ligningskontoret gis størst tilbakegang fra bedrifter i Akershus. Minst tilbakegang gis av bedrifter i Midt- og Nord-Norge. Alle signifikante endringer. For kundebehandlingen ved ligningskontorene, måles en jevn liten tilbakegang blant bedriftene i Akershus, Sør- / Vestlandet og Midt- / Nord-Norge, mens bedriftene i Rest Østlandet vurderer kunde-behandlingen i dag likt som før Ingen signifikante endringer. Saksbehandlingstiden ved ligningskontorene vurderes noe bedre i dag enn tidligere av bedrifter i Rest Østlandet og Midt- / Nord-Norge, mens det forholder seg motsatt for bedrifter i Akershus og Sør- / Vestlandet. Ikke signifikante endringer. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

8 Oppsummering – Nedbrytning på geografi
Vurderingen av informasjon som gis er svakt positiv for tre av regionene sammenlignet med før For Sør- / Vestlandet er vurderingen av dagens situasjon identisk med situasjonen før Ikke signifikant endringer. I forhold til rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen oppleves ingen forskjell for bedrifter i Akershus og Sør- / Vestlandet, mens det oppleves å ha vært en svak framgang for bedrifter i Rest Østlandet og Midt- / Nord-Norge. Ikke signifikante endringer. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

9 Introduksjon til respondenten:
”Som du antakelig vet ble ligningskontorene sentralisert fra januar Vi ønsker å vite hvor fornøyd eller misfornøyd du er med ligningskontoret etter sentraliseringen, sammenlignet med hvor fornøyd eller misfornøyd du var før sentraliseringen. Jeg ber deg vurdere hvor fornøyd eller misfornøyd du er med ulike forhold på en skala fra 1 - 6, hvor 1 betyr at du er svært lite fornøyd, mens 6 betyr at du er svært godt fornøyd. Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med:” Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

10 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Tilgjengeligheten til ligningskontoret. Tenk da på åpningstid for telefonhenvendelse, ventetid for å nå fram til sentralbord og mulighet for å snakke med rett saksbehandler. Bedriftene er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til ligningskontoret i dag enn før Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

11 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Det er også noen flere som mener kundebehandlingen ved ligningskontorene var bedre før sammenlignet med situasjonen i dag. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

12 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Saksbehandlingstiden ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Like mange er fornøyd med saksbehandlingstiden i dag som før Flere oppgir imidlertid at de var noe mer misfornøyd med saksbehandlingstiden før Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

13 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Informasjonen som blir / ble gitt fra ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 56 prosent er fornøyd med informasjonen fra lignings-kontoret i dag, mens en noe mindre andel (50 prosent) opplyser at de var fornøyd med informasjon før Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

14 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen slik du opplevde den i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene er om lag like tilfreds med rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen i dag som før sentraliseringen. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

15 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Alt i alt, er du mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003, eller synes du at situasjonen er den samme? Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene er like fornøyd med ligningskontoret i dag som før Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

16 Antall bedrifter etter regioner
Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

17 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Bransjer i prosent Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

18 Antall bedrifter etter antall ansatte
Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

19 Vedlegg: Grafikk med fordeling fornøyde og misfornøyde
Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

20 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Tilgjengeligheten til ligningskontoret. Tenk da på åpningstid for telefonhenvendelse, ventetid for å nå fram til sentralbord og mulighet for å snakke med rett saksbehandler. Næringslivet er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

21 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene er også mindre fornøyd med kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag enn før 2003. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

22 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Saksbehandlingstiden ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Færre bedrifter er misfornøyd med saksbehandlingstiden i dag sammenlignet med før 2003 Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

23 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Informasjonen som blir / ble gitt fra ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Flere bedrifter er fornøyd med informasjonen som blir gitt i dag sammenlignet med før 2003 Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

24 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen slik du opplevde den i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene vurderer rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen noe bedre i dag enn før 2003. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

25 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene
Alt i alt, er du mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003, eller synes du at situasjonen er den samme? Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene er like fornøyd med ligningskontoret i dag som før Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport : Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene


Laste ned ppt "Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google