Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Advertisements

Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Oversikt over Azets forretningsområder 2 Regnskapstjenester Økonomisk rådgivning Visma Insight Lønn og HR tjenester Azets Employee Rekruttering Vikarutleie.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Veileder for gevinstrapportering
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Demensutredning hos innvandrere
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Barnesyn og barns medvirkning
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Fellesmøte Fellesmøte.
Tverrfaglig uke for LUT
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Læring og sosiokulturelt perspektiv
PRAKSISMØTE.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er en god ordbok?.
Demensutredning hos innvandrere
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Kapittel 11 Læringsteori.
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Retorikk og muntlig kommunikasjon
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

Testing og testbruk Espen Egeberg

Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning med testingen  Hvilke forbehold må vi ta Espen Egeberg 2014

 I diagnostikk og funksjonsutredning er det i tillegg ofte behov for å prøve ut hypoteser og mer avgrensede funksjoner under mer kontrollerte betingelser.  Tester med standardisert gjennomføring og normering er da ofte et viktig redskap for å undersøke funksjoner ut fra et bestemt teorigrunnlag

 Tester har oftest standardiserte former for prosedyrer og gjennomføring, og normerte mål for utvikling, normalitet eller avvik av atferd, ferdigheter og evner  Et gitt avvik på et eller flere områder brukes gjerne som indikasjon på ulike vansker, eller spesielt sterke eller svake funksjoner (eksempelvis ulike grader av utviklingshemning).  En test sammenligner med normer i et avgrenset befolkningsutvalg Espen Egeberg 2014

 En test inneholder et utvalg av oppgavetyper og innholdselementer (eksempelvis ordene i en ordprøve) for å vurdere et gitt område.  Ut fra gitte hypoteser eller teorier antas det at oppgavetype og innhold som velges ut skal gjenspeile evner eller ferdigheter innen et område.  Dette utvalget av oppgaver og innhold, og hvor vanlig det er at personene i normeringsutvalget behersker dette, bestemmer normene i testen. Espen Egeberg 2013 Espen Egeberg 2014

 Intelligens og evner kan betraktes som sosiale konstruksjoner og mål. Intelligens- og evnetester reflekterer både personen og kulturen som har konstruert dem.  Prestasjoner på slike tester er derfor en indikasjon på i hvilken grad individet har tilegnet seg den kunnskap, de ferdigheter som er ansett som viktig av kulturen, og som er gitt uttrykk for i testen gjennom dens oppgaver

 Det er ingen garanti for at testing gjennom morsmålet gir et korrekt bilde av barnets nivå. Regresjon av morsmålet kan skje hvis det anvendes lite til mer formell læring.  Samtidig er ikke andrespråket utbygd nok, og gir også et feil bilde av barnets potensiale. Espen Egeberg 2014

 Informasjonsprosessering på et svakere språk kan resultere i markant svakere prosessering.  Mentale prosesser ble mer og mer sårbar (for til slutt å kutte ut) når materialet ble komplekst, når testsituasjonen ble for støyende, og når stressnivået økte (undersøkelse ref i Figueroa og Hernandez 2000). Espen Egeberg 2013 Espen Egeberg 2014

Tre hovedgrupper av validitets- og reliabilitetsproblemer ved testing av minoritetsspråklige Feilkilde med bakgrunn i normering (lite antall fra en aktuell minoritet i normeringsutvalget, hvilket øker sjansen for at utvalget er ikke-representativt) Feilkilde med bakgrunn i innhold (testinnhold og prosedyrer reflekterer den dominante kulturs standarder for språkfunksjoner, felles kunnskap og atferd) Feilkilder med bakgrunn i språk og kultur (faktorer som på uheldig måte påvirker formelle testprestasjoner for elever med annen språklig og kulturell bakgrunn, inkludert testing med tidsbegrensning, vansker med norsk vokabular, og den nærmest umulige sjansen for å avgjøre hva tospråklige elever kan på sine to språk) (Garcia og Pearson 1994) Espen Egeberg 2014

Bruk av tolk i testing  Hvilke tester er aktuelle?  Hvem kan assistere i dette?  Hvordan gjennomføre testingen Espen Egeberg 2014

Cummins (1984) hevder at testing av non-verbale evner kan gi mindre ”treffende” vurderinger ift. hvordan barnet klarer seg i skolesammenhenger.  Cummins hevder også at resultatene på ikke-verbale tester er mindre stabile over tid.  En ikke-verbal test vil selvfølgelig heller ikke avdekke eventuelle spesifikke språkvansker. Espen Egeberg 2013 Espen Egeberg 2014

Bruk av nonverbale tester  Er det mulig å tenke seg tenkning uten former for språk?  Og hvordan skal vi så definere språk?  Mentale begreper er mentale økonomiseringer og snarveier.  Et utbygd og anvendelig begrepssystem gjør behandling av informasjon lettere  Eksempelvis vil skriftlige symbolsystemer kunne prosesseres raskere enn tolkning av konkreter  De fleste ferdighetene vi har lært, også løsning av visuelle oppgaver, har vi lært og erfart gjennom språklig input og "mentalt-språklige" operasjoner.  Hvilke konsekvenser kan dette ha for et svakt resultat på ikke-verbale prøver? Espen Egeberg 2013 Espen Egeberg 2014

 Resultater vil alltid være mer eller mindre avhengig av erfaringer, blant annet med språk (ord/tegn) og materiell (bilder o.l.)  Det advares vanligvis mot å bruke tester som en normbasert vurdering i forhold til denne gruppen  Det bør legges mer vekt på å vurdere individuelle styrker og svakheter Espen Egeberg 2014

Dynamisk testing  Hvordan barnet klarer å utnytte ny informasjon, nye demonstrerte strategier, gjennom test-instruksjon-test.  Mål på (kognitiv) modifiserbarhet, nærmeste utviklingssone Espen Egeberg 2014

Dynamisk vurdering, testing av muligheter verbalt eller non-verbalt, kan gjøres gjennom modifisering som å  gi instruksjon på enklere måter på et eller begge språk  demonstrasjon av oppgaven  utvide eller fjerne tidsbegrensning,  endre presentasjons eller responsmåter  og gi barnet promts og hjelp i problemløsningen Espen Egeberg 2014

Prøv alltid ut resultater og hypoteser gjennom utredning som andre tester, pedagogiske prøver og observasjoner. Hvordan barnet mestrer andre tilsvarende oppgaver i hverdagen, for eksempel puslespill, lese/skrive, tegne, spill Start med de mest opplagte, ikke-eksotiske hypotesene Espen Egeberg 2014