Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Aldring Demens Utviklingshemming
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Cannabis og kognitive effekter
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Kognitive vansker- hva er det
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Enhalet og tohalet hypotesetest
- en nyttig test i demensutredningen?
ved cand.san/spesialergoterapeut Reidun Skøien
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Gjennomgang av resultater på EF-tester i akutt fase av sykdom
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Frontotemporal demens (FTD)
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Testing, måling og forskningsdesign.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Nevropsykologisk utredning
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
Register for personer som utredes ved hukommelsesklinikker ved sykehus i Helse Sør-Øst og Helse Vest Psykiater PhD Ingun Ulstein Forskningskoordinator.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
A Skjerve, Hukommelsesklinikken NKS Olaviken, Bergen 1 Hvor nyttig er kognitiv testing ved utredning av mild demens hos eldre? Arvid Skjerve Hukommelsesklinikken.
Kognitive endringer ved Alzheimers sykdom i tidlig fase Per Kristian Haugen.
PsykIT 23. november 2010 Bilkjøring og demens Anne Brækhus Nevrologisk og geriatrisk avdeling Oslo universitetssykehus, Ullevål.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Tester i alderspsykiatrien – til nytte eller til søppelbøtta Overlege Geir Selbæk Dps Lillehammer Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Er det farlig å gjennomgå delirium? Lege/stipendiat Maria Krogseth Geriatrisk avdeling Oslo Universitetssykehus.
Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Utfordringer med differensialdiagnostikk i alderspsykiatri Elisabeth Østensen psykolog Alderspsykiatrisk poliklinikk Blakstad sykehus.
LETT KOGNITIV SVIKT Normal aldring eller”Alzheimer light”? Overlege Ellen Ganes, Hukommelsesklinikken, Ullevål sykehus.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
1 Utredning av kognitiv svikt i primærhelsetjenesten Erfaringer fra Demensstudien i Nord-Norge Fred Andersen PhD-stipendiat ISM/UiT. Kommuneoverlege.
Kognitive testprofiler. 1 Kløveråsen: Poliklinikk: Hukommelse, demens, alderspsykiatri. Utredningsavdeling: Utredningsopphold. Kognitiv utredning for pasienter.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
MoCA Ny vin i gamle sekker?
Demensutredning hos innvandrere
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Demensutredning hos innvandrere
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS

Hvorfor kognitive tester? Kan objektivisere subjektive svikt Gir mulighet for å fange opp subkliniske svikt Kan lette vurdering av endring over tid

Hva er en kognitiv svikt? Kan beskrives som en redusert kapasitet i ett eller flere kognitive funksjonsområder vurdert ut fra sannsynlig tidligere (premorbid) nivå Ingen konsensus for hvordan vi skal gjenkjenne eventuell kognitiv svikt når vi bruker kognitive tester. I MCI litteratur refereres ofte til –1 ½ sd under gjennomsn. som cutoff/ avviksskåre

Hvilke funksjoner bør testes? Hukommelses, språk og visuospatiale vansker som kan sees tidlig i en alzheimers sykdom Tempo, oppmerksomhets og eksekutivvansker som kan sees ved mange bevegelsesforstyrrelser eller vaskulært betinget kognitive svikt

Valg av tester Bør være tilgjengelig anerkjente normsett Bør ha kjent validitet og reliabilitet Bør beskrive hvilke ”feil” som kan oppstå ved bruk av grenseverdier (cut-off).

Alder Kjønn Utdanning Premorbid funksjonsnivå Forhold vi vet påvirker testresultat

Vanlige årsaker til vansker i testingen trøttbarhet smerter depresjon/angst medikamenter språkforståelse manglende testinnsats Lese/skrivevansker, spesifikke læreforstyrrelser Hjerneorganisk forstyrrelse

Eksempel utredninger ved kognitiv svikt Kognitive screeningbatteri (f.eks MMSE, Trail A og B, Klokketest, evt., RBans ) Nevropsykologisk undersøkelse

Ordforståelse/WAIS-III California Verbal Learning Test Brief Visual Retention Test D-Kefs Trail 1-5, Ordflyt og Stroopbetingelsene CVLT/BVRT gjenkalling (20-30 min) Rey-Osterieth kopi Tallhukommelse/WAIS-III Rey-O umiddelbar gjenkalling (3 min) Wisconsin Card Sorting Test Seashore/Pasat Rey-O gjenkalling (30 min) Likheter/WAIS-III Terningmønster/WAIS-III Matriser/WAIS-III Pegboard Eksempel testliste Nevropsyk us.

Funksjonsområder som dekkes i nevropsykologisk utredning Sensomotorikk Psykomtorisk tempo, kognitiv effektivitet’ Oppmerksomhet Hukommelse Eksekutivfunksjon Verbalt og nonverbalt evnenivå

RBANS liste B (Randolph, 1998) Lys, Sukker, Vogn, Hotell, Bonde, Landsby, Smørbrød, Fjær, Artist, Papir 123Usatt huk 1________________________________ 2________________________________ 3________________________________ 4________________________________ 5________________________________ 6________________________________ 7________________________________ 8________________________________ 9________________________________ 10________________________________

Omforming av råskårer Råskårer omformes til avledede skårer (Prosentil, Skalerte skårer, T- skåre, IQ skåre) S - skåre. Gj. Sn.: 10/ 1 sd +/- 3 IQ skåre Gj.sn: 100/ 1 sd +/-15 T skåre Gj. sn.: 50/ sd +/- 10. Korrigeres for alder og/eller kjønn og utdanning

Hva er ett testavvik? En skåre som er vesentlig svakere enn forventet ut fra sannsynlig tidligere (premorbid) nivå. Valgte cut-off for avvik kan variere fra –1, -1 ½ til –2 sd. Ved cut-off –1 sd blir ca 17% av skårene i normalpopulasjonen beskrevet som avvikende

Normalfordelingskurven

Ulike testmål og korrelasjon med IQ

Avviksskårer i en normalpopulasjon (Palmer et al 1998)

Halstead-Reitan batteriet (Binder et al 2009)

Avviksskårer 8 hukommelsesmål med cutoff 16%, (Brooks et al 2009)

Forts. hukommelsesmål: cut off 5%

Avvikskårer 4 eksekutivtester år (Iverson et al, 2012)

Avvikskårer eksekutivbatter år

Viktig å huske ved bruk av testmål Testresultat avhenger av premorbid status, IQ, kjønn, alder, utdanning, språk Kan være sensitive for hjerneorganisk betinget svikt, men er ikke spesifikke mht det. Jo flere testmål, jo flere avviksskårer Rett valg av normsett og vurdering av når en testskåre er svakere enn forventet