BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s. 206-233 Arbeidsboka s. 56-63.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TRIVSEL I HJEMKOMMUNEN OG TANKER OM FRAMTIDIG BOSETNING EN UNDERSØKELSE BLANT ELEVENE PÅ RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE HØSTEN 2010.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Historiefaget i skolen
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kjennetegn og følgevansker
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Kapittel 13 I begravelse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
En helt i hjemlandet mitt Hun heter Pumpuang Duangchan, og hun er en sanger fra Thailand Hun vokste opp i ei lita bygd, og familien hennes hadde dårlig.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Uke april Uke april Verdiord: Lydighet.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Sokrates.
Sentralisering.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
På Hvitveis har vi dette barnehageåret fokus på «hvordan få boken inn i leken». I vårt arbeid med dette har vi vagt å ha ukas lesehest og hjertebarn. Hvert.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
HILSEN FRA FAGFORBUNDETS BARNEBY etter besøk i Huambo oktober 2011
LITT AV BRASILIANSK KULTUR SAMBA Bruno Skrivegruppe 2014
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Roller og forventninger
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Hva vet vi om barn og smak
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til Newtonrommet
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
SIN BOK Barnehageåret
Matematikk på ungdomstrinnet
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Sokrates.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Månedsbrev mars og april Tusenbeinet
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
«Å være sin egen bestevenn»
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Tilbud og tjenester til studenter
Modige Boyna.
Utskrift av presentasjonen:

BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s

Mål for arbeidet Lære om sjangeren selvbiografi Skrive en selvbiografi

Hva er en selvbiografi? En tekst der du forteller om deg selv og livet ditt. Det viktigste som har skjedd i livet ditt: Små episoder Store hendelser DU VELGER HVA ANDRE SKAL FÅ LESE OM DEG. Eksempler: –Har du følt deg ekstra modig noen gang? –Har du flyttet til et nytt sted? –Har du vunnet en premie? –Har du fått noe du ble veldig glad for? –Noe trist eller vanskelig?

Å skrive en selvbiografi Navn –Vet du hvordan du fikk navnet ditt? –Hva betyr navnet ditt? Fødselsdato og fødested: –Når og hvor er du født? –Hvordan så du ut? Hvor lang og hvor tung var du? –Ukedag, vær eller andre ting som skjedde den dagen. Barndomsminner –Hva likte du å leke med? –Hvem var den beste vennen din? –Hvordan lærte du å sykle? Hendelser Familien din

Selvbiografi forts. Bosted –Hvor bor du nå? Fortell om stedet. –Hvorfor bor du der? –Trives du der, eller kunne du tenke deg å bo et annet sted? –Har du bodd andre steder? Fortell! Kjennetegn –Ytre kjennetegn –Indre kjennetegn Livet ditt nå –Hvilke fritidsinteresser har du? –Hvorfor har du akkurat disse interessene? –Hva er du opptatt av nå? Hva tenker du ofte på? Framtida –Hvilke tanker har du om dette og neste skoleår? –Hvilke ønsker og drømmer har du for framtida?

Vurdering i perioden Jeg vurderer –Kvaliteten på oppgavene og leksene i perioden. –Selvbiografien Innhold (variasjon, kreativitet, fortellerglede) Språk (flyt og sammenheng) Generell rettskriving.