Gruffalo Tema for 2014. Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret
Advertisements

MAURTUA`s RIM OG REGLER
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Evaluering av september på blå
Historiefaget i skolen
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Veiledet lesing Mørkved skole
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
April brev for små og store blå: «Kom Mai du skjønne milde» Då er april allerede forbi. Me har i april hatt «Matematikk» som tema med telling og former.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hva er viktig for deg? Jobb Bolig Venner FamilieFritid Fysisk aktivitet- /trening Mat/ måltider Aktivitetshjulet kan brukes som inspirasjon før og under.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Språkløyper i Mylingen barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Alta.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er viktig for oss i Sommerly når julen er her ?
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Vurderingskriterier enkel versjon
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Smerteuttrykk og smertemestring
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Gruffalo Tema for 2014

Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014

Gruffalo

Tankekart Tankekart for språkutvikling Hvem er Gruffalo Barna deltar i «tankespinnet»; 1. Hvem er Gruffalo? 2. Hvordan ser Gruffalo ut? Den voksne noterer ut fra solstrålene hva barnet forteller deg. Det kan både brukes bilder og eller tekst

Satsning på det grønne feltet i MIO 2014 matematisk læring og begreper Hva er det vi da skal fokusere på av matematisk læring og begreper gjennom vårt daglige samspill med barna? Se kommende slides i presentasjonen

Matematisk begrepslæring  BRUKER ORD OM FORHOLDET MELLOM STØRRELSER  SKILLER BEGREPENE STOR OG LITEN  VET HVA SOM ER OPP OG HVA SOM ER NED  VET FORSKJELL PÅ DET SOM HAR HENDT/SKAL HENDE; dette får barnet trening ved gjennom samtale med en voksne. Når de kan snakke sammen om fortellingen underveis ved høytlesning  BRUKER ORD SOM BESKRIVER En beskrivelse av Gruffalo -Det er kjøpt inn brunt Teddystoff for taktil Opplevelse, samt en følebok Han har knoklete knær Klørne ute Lille pigger bak på sin rygg Giftig vorte på sin snute Han har skarpe tenner Han har 2 horn på hode

Reven  BRUKER ORD OM FORHOLDET MELLOM STØRRELSER ; Rev - mus  SKILLER BEGREPENE STOR OG LITEN  VET HVA SOM ER OPP OG HVA SOM ER NED  VET FORSKJELL PÅ DET SOM HAR HENDT/SKAL HENDE; dette får barnet trening ved gjennom samtale med en voksne. Når de kan snakke sammen om fortellingen underveis ved høytlesning  BRUKER ORD SOM BESKRIVER En beskrivelse av Reven

Ugle  BRUKER ORD OM FORHOLDET MELLOM STØRRELSER; Ugle - mus  SKILLER BEGREPENE STOR OG LITEN  VET HVA SOM ER OPP OG HVA SOM ER NED  VET FORSKJELL PÅ DET SOM HAR HENDT/SKAL HENDE; dette får barnet trening ved gjennom samtale med en voksne. Når de kan snakke sammen om fortellingen underveis ved høytlesning  BRUKER ORD SOM BESKRIVER En beskrivelse av Reven

Slange  BRUKER ORD OM FORHOLDET MELLOM STØRRELSER ; slange-mus  SKILLER BEGREPENE STOR OG LITEN  SKILLER BEGREPENE LANG - KORT  VET HVA SOM ER OPP OG HVA SOM ER NED  VET FORSKJELL PÅ DET SOM HAR HENDT/SKAL HENDE; dette får barnet trening ved gjennom samtale med en voksne. Når de kan snakke sammen om fortellingen underveis ved høytlesning  BRUKER ORD SOM BESKRIVER En beskrivelse av SLANGE:  MØNSTER  FARGE  LENGDE

Inspirasjon til samlingsstund

Flanellograf

YENE Dyrene kan klippes ut og brukes til ulike aktiviteter:  Flanellograf  Plakat

Formingsaktivitet

Jeg har bestilt 4 stykker bøker i hard papp og en følebok. Jeg har bestilt 4 stykker bøker i hard papp og en følebok.