Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Barnesyn og barns medvirkning
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samarbeid og medbestemmelse
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Hvordan være en god lege for dem som er fratatt friheten?
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etisk kompetanseheving i kommunen Wencke Aase
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Velkommen!.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Voldsforebyggende opplæring
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vennskap og læring på tvers av generasjoner
Jesu budskap og eksempel
Utskrift av presentasjonen:

Startpakke for etisk refleksjon

Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i praksis. I helse og sosialtjenesten møter du ofte mennesker i en sårbar situasjon. Hvilke holdninger og verdier bør ligge til grunn i din yrkesutøvelse?

Hippokrates Hippokrates, født 460 år før Kr., gresk lege, legekunstens far: ”Først av alt: gjør ikke skade! ”

Suksess i etikkarbeid Når ledelsen brenner for etikk og tilrettelegger for systematisk etisk refleksjon Når alle ønsker å bidra; forankring på alle nivåer Når etikkarbeid knyttes opp til faglige utfordringer i hverdagen Når ressurspersonene/ildsjelene får faglig påfyll og opplæring i metoder og verktøy for etisk refleksjon Kilde: Fra evalueringen av prosjektet Samarbeid om etisk kompetanseheving, NORUT.

Utfordringer i etikkarbeid Har vi tid nok? Er vi motiverte nok? Er alle med på notene? (Forankring)

Grunnleggende yrkesetiske verdier: Respekt for den enkelte pasientens verdighet Toleranse og aksept Etikk; kan det noen ganger også handle om å bryte regler og vaner av typen: slik gjør vi det hos oss? For eksempel: Har vi regler som kan krasje mot medmenneskelighet og omsorg?

Hippokrates: ”Jeg vil bruke mine evner for det beste for mine pasienter i samsvar med min dyktighet og min dømmekraft og aldri volde noe skade.”

Brukermedvirkning og yrkesetikk går hånd i hånd Ser jeg den andre? Har jeg fordommer overfor den andre? (F.eks: Overser jeg somatiske sykdomstegn hos pasienter med psykiatriske diagnoser, eller langt framskreden demenssykdom?) Hva ønsker pasienten? Hva skjer, hvis pasienten eller brukeren blir ”overkjørt” i helse- og sosialtjenesten?

Brukermedvirkning og yrkesetikk går hånd i hånd Tør vi ta med pasient/bruker pårørende i den etiske refleksjonsgruppa? Brukermedvirkning” eller ”brukerstyring”; diskuter!

Eksempler på etisk refleksjon i gruppe – temaer til diskusjon  ”Dette kaller jeg respekt”  ”Her snakker vi til hverandre, og ikke om hverandre”  ”Hos oss bruker vi ikke tvang”  ”Den situasjonen glemmer jeg aldri; fortell”

Spilleregler for etisk refleksjon i gruppe Lytt til hverandre Sørg for at alle kommer til orde Vær åpne Respekter hverandres synspunkter

Eksempler på utfordrende situasjoner Hvor mye skal jeg informere pårørende om, når jeg vet at forholdet dem imellom ikke har vært det beste? Hvor mye bør pasienten og pårørende involveres i beslutninger om helsehjelp? Når er tvang akseptabelt? Hva er god og omsorgsfull helsehjelp, når pasienten eller beboeren motsetter seg det jeg vurderer som bra for ham/henne?

Hvordan fordele knappe ressurser? (F.eks: Hvem skal vi prioritere når et begrenset rehabiliteringstilbud skal fordeles?) Hva skal vi gjøre når det oppstår faglig uenighet? (F.eks: Er helsehjelpen som den alvorlig syke pasienten mottar forsvarlig eller ikke?) Eksempler på utfordrende situasjoner

Hva bør gjøres hvis det er dårlig samarbeid, og dette fører til mangelfullt tjenestetilbud? Hva gjør vi når brukernes ønsker og ansattes faglige vurderinger ikke samsvarer?

Eksempler på utfordrende situasjoner Har vi andre eksempler fra vår egen hverdag? Diskutér

Etisk dilemma Et etisk dilemma er en valgsituasjon hvor en kan oppleve at det blir galt uansett hva en velger å gjøre. Etisk refleksjon kan være til stor hjelp i slike situasjoner. ?

Refleksjon med kortstokk Trekk et kort er en enkel metode for etisk refleksjon. Fagforbundet har utviklet egne kortstokker som kan bestilles gratis.bestilles gratis

Kollega på mobil Din kollega Tone prater ofte i mobil når hun er på jobb - også når hun er sammen med brukerne. Du vet at Tone er i en vanskelig livssituasjon, og at samtalene ofte er med venninner som gir henne støtte og hjelp. Hva gjør du som er Tones kollega? Hva gjør du hvis du er Tones leder? Eksempler fra kortstokkene

Realitetsorientering En kollega er svært opptatt av å realitetsorientere en pasient som han mener mangler sykdomsinnsikt. Du tenker annerledes, og mener han gjør seg skyldig i å ta håpet fra pasienten, og kanskje svekke pasientens mulighet til bedring og vekst. Hva gjør du? Eksempler fra kortstokkene

Brukermedvirkning? Du jobber i en bolig med utviklingshemmede beboere. Kari har Downs syndrom. Hun mener at hun selv bør få velge hvem av personalet som skal være med henne. Hva mener du? Eksempler fra kortstokken

Rett til å spise det en vil Du kommer inn i hjemmet til Christine - en eldre, velstående kvinne, som også er av den sparsommelige typen. Kjøleskapet er tomt. Det er ditt ansvar å handle for henne. Hun vil ikke gi deg penger til de nødvendige innkjøp av mat, bare nok til et grovbrød og et blomkålhode en gang i uken. Christine er betydelig underernært. Hva gjør du - og hvorfor? Eksempler fra kortstokkene

Rett til å gå ut når en har lyst Asbjørn er 83-år gammel mann som lider av demens. Etter at kona døde, har han bodd på sykehjem. Asbjørn er meget urolig, han går hele tiden. Det virker som han leter etter noe som han ikke kan forklare. Han er til tider angstpreget. Du kan se at det er en stor porsjon kaos og forvirring i Asbjørns dagligliv. Du er bekymret for hva som kan skje på hans tallrike utflukter. Hva gjør du - og hvorfor? Eksempler fra kortstokken

Rollespill Bruk av rollespill er en annen metode for etisk refleksjon. ”Ta regien på refleksjonen” er et rollespill utviklet av KS Flere metoder og verktøy finner du på KS sin etikkside.KS sin etikkside

Vern for eldre Prosjektet "Vern for eldre" har utarbeidet et opplæringsprogram. Her presenteres to historier, med dilemmaer til gruppediskusjon. Se filmene

KS sin etikkside

Hippokrates ”Jeg vil noen ganger helbrede, ofte lindre, men alltid trøste.”