Kreativitet – risiko eller ressurs?. Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
22 tips for den faglitterære forfatteren
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Hjelp til barnehagelærere
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
En verden av usikkerhet
Samarbeid og medbestemmelse
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Salige er de fattige i ånden
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er en god ordbok?.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Arbeidskultur i Drammen kommune
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Velkommen til dugnad i kommunen
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Klubbutvikling oppfølging
Alt vi deler
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Systematisk arbeid med motivasjon
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Autoritativ barnehage
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Forberedelse til praksis
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Kreativitet – risiko eller ressurs?

Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2

Kan prosjektarbeidere ha noe som helst å lære av reklamebransjen? I prosjektarbeid er det vel gjerne slik at man skal frem til nettopp det bildet som er i boka. Reklamebransjen har gjerne motsatt ambisjon; vi skal skape noe nytt. Noe kreativt. Noe med ”andre farger” – som ikke står i boka. Og må følgelig hele tiden jobbe med evnen til annerledes og kreativt. Akkurat som prosjektmedarbeidere – når ting ikke går helt som de skal.

Oppgave: Fire sammenhengende rette streker som dekker samtlige kuler?

Hva med maks tre sammenhengende rette streker?

En strek, da?

De fleste tenker innenfor rammer og i faste mønstre, noe som nesten alltid hemmende for muligheten til å se andre løsninger enn de mest opplagte.

Erfaring og kunnskap hemmer kreativitet! Nexans Skagerrak 1976 To grupper, byggeklosser, bygg så mange dere klarer Drosjesjåførmangel i en storby Valg av jagerflygere under 2. verdenskrig Hva skjer når snøkrystaller smelter? Vann på flaske til 30 kroner literen – i Norge!!!??? En ting er ikke nødvendigvis riktig fordi om vi har lært å gjøre det slik. En metode er ikke nødvendigvis best fordi om vi bruker den.

Andre ting som hemmer kreativitet Troen på at noen er kreative og noen ikke Jakten på det rette svaret Fete bonuser Konkurransekultur vs delingskultur Frykten for å ta/gjøre feil

”There is a natural opposition among men to accept anything they haven’t thought of themselves.” ”Ja... men” Hadde det bare ikke vært for tiden, ressursmangelen, regel- verket, fanden og hans oldemor, og har du tenkt på det at... Overdreven tro på analyser Kreativitetsdrepere Maskiner som kan fly, er en teknisk umulighet Husk: Det er ingen som har så mye å tape på at det stilles spørsmålstegn ved en ”sannhet”, som de som sitter på dagens fasit.

Hvorfor si ”Ja... men” når du kan si Ja... og!

Det å være innovativ og konkurransedyktig i dagens industri og samfunnsliv krever ny kunnskap og det å kunne tenke annerledes. (Fra invitasjonen) Kreative Trøndelag – Europas mest kreative region (visjoner) Statoil-prosjekt Friele kaffe Aker-filmen Pizza-valg og lørdagspizza Den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten ”Alle” er enige om at kreativitet er viktig, men de færreste arbeider målbevisst for å legge til rette for større grad av kreativitet i arbeidsprosesser.

Reklamebyrået – den kreative (leke)prosessen! Briefing fra kunde (situasjon, mål, utfordring mm) Debrief – vi stiller spørsmål/reformulerer problemstilling Møte omkring eventuelle reformuleringer Internmøte med intern ”saksprat” Inkubasjonsfase (viktig) Idefase – bare ”ja og”, aldri ”ja men” (røde og gule kort) Første evaluering og kvalifisering Videreutvikling og diskusjon av kvalifiserte ideer Ny evaluering og endelig kvalifisering Gjenstående idé(er) utvikles for presentasjon

Hjelpemidler i den kreative prosessen Ja og/Ja men: Tydelig skille mellom idefaser og evalueringsfaser Alt skrives ned (Gule lapper, flipark), og/eller tegnes Gjerne andre omgivelser enn de vante Gjerne (kortere) involvering av utenforstående Assosiasjonsinnspill: bilder, ord, roller, lyd, ut på tur Jevnlige pauser Rom for individuell refleksjon (særlig i starten) Stå i stedet for å sitte rundt et bord Tidsbegrensning av fasene

It is ugly, but it gets you there.

En idé er skrøpelig. Den kan drepes av en hånlatter eller et gjesp. Den kan hugges til døde av en spydighet og skremmes i hjel av et bistert oppsyn. (Charles Bowe, reklamebyråsjef)

Litteraturtips: Geir Kaufmann: Hva er kreativitet Fredrik Härén: Idébok Stig Hjerkinn Haug:Kreativ ABC

Kreativitet – risiko eller ressurs?