Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober 2015. - Roar Edland-Hansen, NDLA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Advertisements

Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Cafe med elevene.
Konkurranse grupper Januar 2017
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Matematikk 101 og 102.
Bruk av video i undervisning
Informasjon om eksamen
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Å arbeide i studiegruppe:
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Velkommen til PowerPoint
«Bare bok gjør ingen klok»
Video i undervisningen
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Hvordan lese klassetimeplanen?
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Systematisk arbeid med motivasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Brukstips! Det blå tekstfeltet i denne filen er en tekstboks. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte det rundt og kopiere hvis du vil. Du kan endre.
Utskrift av presentasjonen:

Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA

Hvem er jeg?  Utvandret sørlending, som nå lever det gode liv i Sokndal.  Jobber på Dalane Videregående Skole i Egersund.  Avdelingsleder og matematikklærer.  Har tidligere hatt en stilling som fagansvarlig i matematikk i NDLA.

Plan for parallellsesjonen  Hva er omvendt undervisning?  Hvordan har jeg praktisert omvendt undervisning?  Hvorfor drive med omvendt undervisning?

Hva er omvendt undervisning? Fordeler:  Kan få gjennomgangen i sitt eget tempo.  Kan få gjennomgangen på ny så ofte en vil.  Får frigjort tid i timene til oppgaveregning og andre aktiviteter.  Går ikke glipp av gjennomgåelse av fagstoff hvis en er syk.  Kan være lettere for foreldre å følge opp. Ulemper:  Ikke mulig å stille læreren spørsmål underveis. I korte trekk:  Undervisningsvideoer som lekse  Ingen eller lite felles tavlegjennomgang i timene

Omvendt undervisning – fase 1  Skoleåret 2012/2013  Tre matematikkgrupper: 1P (studiespesialisering) og 1P-Y (elektro og tip)  Innspilling av skjermbilde og lyd med verktøyene screenr.com og screencastomatic.comscreenr.com screencastomatic.com  Gikk gjennom en PowerPoint  YouTube som publiseringskanal  It´s learning-tester med video + kontrollspørsmål som lekse til hver time

Omvendt undervisning – fase 1

 Våren 2013 fikk jeg en lisens til programmet Camtasia  Det gav meg muligheten til å redigere og lagre filmene

Omvendt undervisning – fase 2  Skoleåret 2014/2015  Matematikk 1T  Khan Academy-inspirerte videoer  Brukte programvaren Paint (!) og Camtasia

Omvendt undervisning – fase 2

Tilbakemeldinger fra elevene  Greit. "Lettere" lekse å gjennomføre.  Fantastisk! Dette er rett og slett genialt, og langt mer effektivt. En film klarer man å se på egenhånd, så kan man deretter løse oppgaver i fellesskap og drøfte problemstillinger når vi er på skolen sammen med medelevene. Tiden blir brukt til noe nyttig i timen nå.  Jeg synes det er positivt fordi jeg føler meg forberedt på mattetimen, og det gir motivasjon til å jobbe godt med oppgavene.  Negativt fordi jeg jobber ikke med matte på fritid.

Tilbakemeldinger fra elevene  Det er positivt med undervisningsfilmer før mattetimen slik at vi har fått en slags introduksjon til temaet vi skal holde på med. Det at vi ser undervisningsvideoer hjemme gir oss også mer tid på skolen til å arbeide med oppgaver som selvfølgelig er positivt når en har et mattefag en må arbeide masse med.  Det gjør at vi er klar til timen og gjør oss mer forberedt.  Liker bedre tavleundervisning.

Omvendt undervisning – fase 3  I løpet av skoleåret 2014/2015 begynte jeg å lage en ny type undervisningsfilmer, med økt fokus på å aktivisere eleven i læringsprosessen.  Verktøy: Microsoft Office Mix.Microsoft Office Mix  Dette er en gratis add-in for Microsoft Powerpoint (i Office 365), som gjør det mulig å:  Tegne på lysbildene  Legge inn lenker og interaktiviteter  Spille inn lyd og bilde, og publisere på Internett  Eksempler på Mix:  Tangens Tangens  Lineære funksjoner Lineære funksjoner

Tilbakemeldinger fra elevene  Filmene er veldig praktiske. Pausing gjør det enklere for dem som må ha ting i et saktere tempo. Personlig liker jeg løsningen med Microsoft Office Mix best. Her kan man også sette opp tempoet om man synes det går for sent. Synes youtube filmene ble en smule langsomme og jeg ble trøtt og slapp av å se på den mørke bakgrunnen i ti minutter. Ulempen er at det ikke er mulig å spørre læreren om noe mens filmen er i gang, men alt blir heldigvis grundig forklart i videoen, og man kan spørre gjennom "undersøkelsen" på itslearning.  De nye filmene gjør at jeg blir nødt til å jobbe med oppgaver under veis, noe som gjør at jeg husker bedre til neste time. Veldig greit at du kan hoppe mellom sekvenser. Mangler full skjerm på de nye.

Tilbakemeldinger fra elevene  Jeg synes de nye undervisnings filmene er gode men noen av de varer veldig lenge. det er bar at det er oppgaver underveis så jeg får øve meg litt.  De er bedre og det går fint med oppgaver innimellom, jeg følger mer med i filmene da og når det er et bilde av deg mens du snakker er det lettere å følge med for det er mer som om du snakker til meg og underviser meg enn de gamle hvor vi bare ble gitt fakta. Jeg lærer personlig mye bedre når jeg føler noen fortelle meg noe på samme måte som de nye filmene enn når det er som om det bare er en stemme til stedet.

Tilbakemeldinger fra elevene  De nye undervisnings filmer er bedre enn gamle, fordi det er laget i Microsoft Office Mix, mens de gamle ble laget på youtube. Det som gjør de forskjellige, er hvis de er laget på youtube, se det ikke seriøs ut. fordi mange bruker youtube til andre ting.  Jeg synest at det er bra at vi får oppgaver underveis. Det hjelper oss å holde konsentrasjonen.  Jeg liker ikke så godt filmene for føler ikke jeg lærer så mye av dem. Liker bedre tavleundervisning.

Spørsmål? Lenker: -ScreenrScreenr -Screencast-o-maticScreencast-o-matic -Microsoft Office MixMicrosoft Office Mix - -