Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigve Klausen Endret for 7 år siden
1
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse
2
Omvendt undervisning — Flipped Classroom/inverted classroom - Omvendt undervisning* — Learn before lesson. Elevene forbereder seg til timene hjemme gjennom instruksjoner og korte forelesninger digitalt, samt at de gjør noen enkle innlæringsoppgaver — Skoletiden brukes til å jobbe med mer kompliserte oppgaver. — I klasserommet driver ikke læreren tradisjonelle tavle undervisning lenger, men jobber med praktisk arbeid hvor de hjelper og veileder studentene. — «undervisning hjemme - lekse på skolen». — Eksempel på programvaren — Screencast-o-matic Screencast-o-matic — Movie Maker *Gyldendal norsk forlag
3
Tradisjonell tavleundervisning vs. omvendt undervisning
4
Fordeler — Differensiering — Fleksibelt; elevene kan høre undervisningen hvor som helst og når som helst — Elevene kan stoppe og «spole tilbake» og høre på forklaringen/undervisning flere ganger — Gir læreren mer tid til veiledet praksis i klasserommet — Skole-hjem samarbeid
5
Utfordringer — Undervisningen må planlegges — Undervisningsmål må være klare — Læreren må snakke tydelig — Elevene må ha tilgang til Internett — Andre ting? — Lagre filmen i forskjellige formater som elevene kan laste ned på sine mobiler eller lagre på en dvd
6
Prosessen — Planlegg undervisningsøkten — Hva er undervisningsmålet — Ta opp filmen — Fordel å skrive manus – i det minste stikkord — Ikke for lang — Evt. redigere video — Fjerne feil som forstyrrer osv — Legg ut filmen — Filmen kan legges ut på Fronter eller på YouTube (du må huske å sjekke om du har brukt bilder/musikk som du ikke kan legge ut videre på nett)
7
Hvordan lage gode videoer Bergmann og Sams har i sin bok 9 punker for hvordan lage videoer studentene vil elske. Her er min oversatte kortversjon av den listen : — Lag korte videoer Det er viktig å ikke lagge for lange videoer, men heller lage flere korte. På den måten er det lettere å holde på oppmerksomheten til elevene og det er lettere for elevene å finne tilbake til bestemte deler av videoen. — Varier stemmen Unngå å bli for monoton i stemmen. I forelesningsvideoer er ofte stemmen det eneste du har for å engasjere elevene — Lag videoene sammen med en annen lærer — Bruk humor — Ikke sløs med elevenes tid, Hold deg til tema
8
Hvordan lage gode videoer fortsetter. — Bruk penn — Legg til «callouts» «Callouts» er en fin måte å fremheve en del av det som vises på skjermen — Zoom inn og ut Zoom egner seg godt til å fokusere på en utvalgt bit av bilde — Følg åndsverksloven Kilde: Min oversettelse og forenkling. (Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom : reach every student in every classroom every day)
9
— https://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg https://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg — http://hakonsw.edu.glogster.com/test-glog http://hakonsw.edu.glogster.com/test-glog — https://www.youtube.com/watch?v=FeSnle20t- c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 https://www.youtube.com/watch?v=FeSnle20t- c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 — http://www.lui.hio.no/IT/videreutdanning/1213/lesing2/MovieMake r2012.html http://www.lui.hio.no/IT/videreutdanning/1213/lesing2/MovieMake r2012.html
11
Et eksempel fra fjorårets studenter
12
Ideer — Grammatikk — Tekstanalyse — Begrepsforklaringer — Diskusjon av nyheter — …
13
Screencast
14
Lagre filen som *.avi
15
123 ta opp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.