Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Åsmund Sollien Schau og
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
KLASSELEDELSE.
En lærers betraktninger
Overgangsprosjektet.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Tiller videregående skole
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
«Alle med… Går ikke på bare 123»
REalfagskommune!.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Kulturendring og motivasjon i klasserommet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
«Den gode timen på Saltvern»
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel

Den store utfordringen ”Det høye frafallet på videregående skole er et rop etter muligheten til å få en mer relevant og praktisk opplæring, også i ungdomsskolen.” (Skoleforsker Christian W. Beck, Dagsavisen 15.mars) ”Det ensidige fokuset på testing, resultater, språk og matematikk, vil ikke føre til at flere lykkes, men til mer avmakt. Det er påvist at elevers skolering i estetiske fag medfører økt læreevne i andre fag. Uansett hva politikerne måtte tro, nytter det ikke å språkteste seg fram til blomstrende integrering og topp skolemotivasjon.” (Journalist Trude Ringheim, Dagbladet 9. april 2011)

Premissene for Prosjektet ”Klasse 10B” Klasse 10B eksisterte i virkeligheten Klassens tidligere lærere valgte selv å være med på prosjektet Elever og foresatte ønsket å være med på prosjektet De nye lærerne ble forespurt om å delta Bortsett fra én, var alle i full jobb ved siden av Klasse 10B Ingen ekstra ressurser eller hjelpemidler var tildelt Vi fulgte opp alle vanlige arbeidsoppgaver, som fellesmøter, inspeksjoner og elevsamtaler Målet, som ene og alene var produksjonsselskapet Strix sitt påfunn, var å bli en av landets tre beste avgangsklasser

Hva møtte oss i ”Klasse 10B”? Bråk og støy, tull og tøys, likegyldighet og frykt Rutiner og strukturer fungerte ikke lenger Et sovende og voksende regelverk Klassen bestod av ulike klikker med en tydelig hierarkisk rangordning Fellesskapsfølelsen manglet Korrigerte lærer enkeltelever, hadde de en merkelig form for klasselojalitet: ”Det er, uansett hva som skjer, lurt å forsvare andre, fordi det som skjer med andre kan også skje med meg” Mange elever opplevde hverken faglig eller sosial mestring Uengasjerte elever uten faglige mål Klassen gjorde det svært dårlig på nasjonale prøver Dårlige karakterer var et adelsmerke Elever uten tillit til lærere og skolesystem

Trist, men sant….. ”Hvorfor skal jeg komme på skolen? Her er det jo ingen som savner meg om jeg ikke dukker opp. Det er ingen lærere eller klassekamerater som bryr seg om meg.” (Elev fra ”Klasse 10B”)

Hvilke strukturelle tiltak satte vi i gang? Ikke noe hokus pokus, men velkjente og velprøvde selvfølgeligheter : Vi etablerte et tett og forpliktende lærersamarbeid Lojalitet mellom lærerne Vi innførte forutsigbare regler, rutiner og strukturer Vi ryddet plass til diskusjoner og samtaler. ”Tidstyvene” ble invitert til samtale i friminuttene eller etter skoletid Vi viste elevene at vi hadde tro på dem ved å gi dem ansvar og ved å stille krav til dem Vi fulgte opp det vi sa og gjorde med tidlige tiltak og reaksjoner Vi involverte de foresatte gjennom innsyn i klasserommet Vi lå i forkant av begivenhetene, planla og skaffet oss dokumentasjon Resultatet av disse tiltakene var at elevene oppfattet oss som tydelige ledere

Hva kjennetegner ”Ny Giv”-elevene? Elevene er de svakest presterende elevene på 10. trinn/ Vg1/ Vg2 Felles for elevene er at de mangler motivasjon Mange har ikke innarbeidet grunnleggende læringsstrategier Mange elever vet rett og slett ikke hvordan de skal løse de ulike arbeidsoppgavene de møter De har ofte mangelfull basiskunnskap og grunnleggende ferdigheter Sliter med grunnleggende begreper Gir lett opp, mangler ”motor” og ”kondisjon” og uttrykker at de kjeder seg Er vant med tilbakemeldinger av typen: ”Skjerp deg litt!” eller ”ta deg sammen! ” Mange har lav selvtillit og dårlig selvbilde Mange kompenserer med innesluttethet eller med utagerende oppførsel

Pedagogiske grep i ”Klasse 10B” Grundig kartlegging av elevene Elevene måtte ”lære seg å lære”: Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan skal vi komme dit? Elevene fikk grundig opplæring i studieteknikk og ulike læringsstrategier Praksisnære oppgaver med fokus på mottakerbevissthet og formål Variasjon i undervisningen, pedagogisk lek og spill Praktisk tilnærming for teoritrøtte elever Vi fikk elevene til å sette seg storslagne mål Utviklet elevenes utholdenhet, ”motor ”og konsentrasjon Bevisst bruk av uformelle elevsamtaler for å skape relasjoner, motivere, strukturere og forplikte den enkelte elev Fellesskapsfølelsen ble styrket gjennom samarbeidsøvelser: ”Hva kan jeg bidra med for å gjøre andre gode?”

Hvilke resultater oppnådde vi i ”Klasse 10B”? For noen var tiden på ungdomsskolen dessverre ødelagt, selv om prosjektet ga dem et faglig løft Økt trivsel, klassen lo med hverandre, ikke av hverandre Nye vennskapsbånd ble skapt Elevene fikk fornyet respekt for hverandre Elevene oppdaget at resultater skapes gjennom hardt arbeid over lengre tid Tilliten til lærere og skolesystem ble gjenopprettet Elevene fikk tilbake læringslysten og nysgjerrigheten Det ble kultur for å gjøre det bra på skolen Kort sagt: Flere elever opplevde mestring og fikk økt selvrespekt Klassen fikk ikke landets beste eksamensresultater, (heldigvis, vil nok mange si) men alle fra klasse 10B går i dag fortsatt på skole

Skoleledere og rådgivere i NyGiv NyGiv må prioriteres i virksomhetsplan og budsjett Gi prosjektet status og unngå stigmatisering Suksessfaktor: Rammebetingelser som fast rom og nødvendig utstyr skaper trygghet og tilhørighet Utvikle fagplaner som skaper reell tilpasset undervisning Finne de engasjerte og dedikerte lærerne Jevnlig dialog mellom skoleledere og NyGiv-lærere Skoleledere og rådgivere må opptre som et reelt støtteapparat Utvikle metoder for å fange opp potensielle skoledropouts så tidlig som mulig

Hva fikk vi bekreftet? Klasseledelse er helt avgjørende for suksess Tar vi oss tid til hver elev og behandler den enkelte med respekt og verdighet, er det nesten ingen grenser for hva vi kan oppnå.

”De frafalne”(Morgenbladet 8. juli) Elev 6 ble kastet ut av skolen, det var ikke grunnlag for karakterer: - Jeg skal begynne i dyrebutikk - Ser du frem til det? - Ja! - Hvorfor? - Fordi dyr interesserer meg. - Hvorfor interesserer det deg? - Fordi jeg KAN DET!

Til slutt..... ”Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)