Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Advertisements

LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Dine penger= din fremtid
10Velstand og velferd.
Teknologi og forskningslære
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Skolekonferansen Aker Brygge 21
Læreplanen i eldre historie
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Ulike familietyper og samlivsbrudd (Larsen+Slåtten, 2002)
Oversiktsforelesning-2003
3 Jeg og mitt.
Læreplanen Historie Vg2.
MATEMATIKK 1T Lærebok ● Oppgavesamling ● Elevnettsted ● Lærernettsted
13 En verden uten grenser.
1 Jeg og samfunnet.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Familie og hverdagsliv
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kapittel 11 Snart voksen – personlig økonomi og forbrukeretikk
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
2 Eg og mine.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
norskMorsmål/ forklaring på norsk Setning med ordet En kjernefamilie En aleneforsørger Delt omsorg Homofil/lesbisk Et ekteskap En skilsmisse en samboer.
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
6 gode grunner til at kristen samlivsteologi ikke kan være kjønnsnøytral Misjonshuset, Kristiansand 21. mai 2016 Øivind Benestad Stiftelsen MorFarBarn.
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena FORBRUK OG PERSONLIG ØKONOMI Foto: Ingar Storfjell/Aftenposten/Scanpix.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
KRLE Familiefakta.
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kultur, kjønnsroller og samliv
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Samfunnsfag s
Bærekraft og global bevissthet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Religion og Identitet Lisa Stornes
Fra valg til læring.
Hvem kan inngå ekteskap?
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge 2e definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kultur, kjønnsroller og familie – og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid 2b gjøre rede for rettighetene en har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske ansvar 2c regne ut inntekter, sette opp budsjett for en husholdning og vurdere hvordan livssituasjon, sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi 2d analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep, drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges og hvordan rettsstaten fungerer

Kapittel 2. Familie og forbruk Hva er en familie? (31) Kjernefamilie (31) «Familie av mor, far og ett eller flere barn.» Storfamilie (31) «Tre (eller flere) generasjoner som bor sammen.»

Kapittel 2. Familie og forbruk Hvorfor velger mange å leve i samboerskap? (34) Ekteskap (34) «Samliv mellom mann og kvinne i lovmessige former.» Samboerskap (34) «Et par som lever og bor sammen uten å være gift»

Kapittel 2. Familie og forbruk Monogami (35) «Å være gift med en person.» Bigami (35) «Å leve i ekteskap med to personer samtidig.» Polygami (35) «Å være gift med flere personer samtidig. Brukes ofte om flerkoneri.» Seriemonogami (35) «Man er gift med flere, men bare en av gangen.» Seperasjon (35) «Offisiell opphevelse av samlivet mellom ektefeller før den endelige skilsmissen.»

Kapittel 2. Familie og forbruk Noen mulige årsaker til samlivsbrudd (39-40) For store forventninger Endrede normer Økonomisk uavhengighet Egoisme Utroskap

Kapittel 2. Familie og forbruk Lar du deg lett påvirke av reklame? (43) Etikk (43) «Morallære, normer for riktig og god livsførsel.» Barnearbeid (43) «Omfatter arbeid som utføres av barn og ungdom. Med barn menes i følge den norske arbeidsmiljøloven personer under 13 år og mellom 13 og 15 år. Med ungdom menes personer mellom 15 og 18 år.» Bærekraftig utvikling (45) «Økonomisk utvikling og vekst innenfor grensene av det de naturlige ressursene kan bære uten å ødelegge ressursene for framtidige generasjoner.»

Kapittel 2. Familie og forbruk Hvilke følger kan det ha å ta opp lån når du er ung? (47) Inkasso (47) «Innkassere eller inndrive penger som en annen skylder.» Budsjett (48) «Overslag over inntekter og utgifter i en kommende periode, for eksempel et år.» Reklamere (51) «Kreve tilbake, gjøre innsigelser, klage.»

Kapittel 2. Familie og forbruk vis.html?tid=999884&strukt_tid= &strukt_tid=74333

Kapittel 2. Familie og forbruk Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Den nye ekteskapsloven (Læreplanmål 2e + 2g + 2h) Den nye ekteskapsloven (Læreplanmål 2e + 2g + 2h) Sett opp et budsjett ved hjelp av SIFOs forbrukerkalkulator (Læreplanmål 2c) Sett opp et budsjett ved hjelp av SIFOs forbrukerkalkulator (Læreplanmål 2c) Hva vet du om forbruk, rettigheter og reklame? (Læreplanmål 2a + 2b) Hva vet du om forbruk, rettigheter og reklame? (Læreplanmål 2a + 2b)

Kapittel 2. Familie og forbruk Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep Hva er etisk riktig handel? Her må du se på både miljøhensyn, energiforbruk, arbeidsforhold og hvor varen er produsert. Er det lett å handle etisk der du bor? Gjør en undersøkelse i noen butikker for å finne ut hvilke merkeordninger som kan hjelpe deg med å handle etisk. Forslag til kilde: youthXchange nettsted på engelsk