Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til klasse- foreldrene
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Lyshovden Oppveksttun!
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 20 og mai 2015
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Lesing og lesestrategier
Hva er viktig for elevers læring?
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke nov.- 27.nov. Uke nov.- 27.nov. Ord å forklare: Tro Ord å forklare: Tro NOVEMBERPROSJEKTE T Fylket vårt, Rogaland.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 10.TRINN!. AGENDA:  Videregående skole (Se skolens hjemmeside, egen artikkel under 10.trinn)  Det viktige sisteåret.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Uke 1 4.jan.- 8.jan.. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Norsk/ matte Uteskole Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte Norsk/Gy m Lunsj.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
UKEPLAN FOR 4. KLASSE UKE aug.-11.sept
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
UKEPLAN FOR 5. KLASSE UKE 36 og – 16. september 2016.
UKE 4 PLAN FOR 1.KLASSE januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Plan-Norsk Felles- samling 100- dagersfest ! 2 leggings - Norsk Gym 3 dag!Matte.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Framtid - Samspill - Skaperglede
Velkommen til foreldremøte i 2d

Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte rød.
Foreldremøte for 1. trinn
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Emilios jobb som assistent
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
  Foreldremøte 1D 05.September 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler

 Noen foresatte kan føle at de ikke strekker til faglig og kvier seg dermed for å hjelpe barna med skolearbeidet. Forskning viser derimot at interessen og engasjementet som er viktigst for barnas utvikling i skolearbeidet.  Viser man som foreldre interesse for barnas skole, vil det ha positiv innvirkning både på den sosiale og den faglige utviklingen. Tips:  Spør ungdommen om skolehverdagen!  Sett deg inn i arbeidsplaner og timeplaner  Bli kjent med klassekameratene  Still på foreldremøte  Skap gode rutiner for lekser og lesing hjemme  Snakk positivt om skolen

 Grensesnitt mellom skole og hjem  Vindu inn i skolens indre liv  Foreldre får følge med i skolens opplæring og i ungdommens læring  Gjennom å støtte og hjelpe egne barn med skolearbeidet, kan foreldre direkte påvirke de læringsresultater de oppnår

 lekser har stor betydning i forhold til læringsresultat  systematisk tilbakemelding på lekser fra skolens side er et viktig virkemiddel.  En leksefri skole vil ikke ha positiv virkning

FILM Konkrete råd og tips om hvordan man som foreldre kan bidra mest mulig til sine egne barns skolehverdag i hjemmet. Fagpersoner utdyper temaet med funn fra forskning om foreldrestøtte.

 Denne finnes på ITSL og skolens hjemmeside:  en/avdelinger/skoler/slatthaug-skole en/avdelinger/skoler/slatthaug-skole

LæringsmålLærestoff og arbeidsmåterVurdering MATEMATIKK Du skal kunne: Sette opp et budsjett og føre et regnskap både for hånd og digitalt. Gjøre om mellom måleenheter for masse og volum. Regne fra utenlandske til norske penger. Regne med lønn og skatt. Kapittel 5: «Økonomi s Uke 4 Lekse til torsdag: Skriv regel for omgjøring av masseenhetene og volumenhetene i regelbok. +Alle gjør oppgave 5.64 og I tillegg skal du velge mellom oppgave 5.66 eller 5.67.s 158 og 159 Lekse til fredag: Skriv i regelbok: formel for å regne med utenlandske penger s 154 +oppgave 5.69, 5.70 og 5.71 s 160 Uke 5: Lekse til torsdag: Alle gjør oppgave 5.72, 5.73 s160 og oppgave 5.50 s 156 (på Excel) I tillegg skal du velge mellom oppgave 5.75 eller oppgave 5.74 s 161 Lekse til fredag: Øv til Exceltest. Repeter oppgave 5.7, 5.14 og 5.17 Test i Excel i uke 5, vurderes uten karakter

 Læringsmål  Strukturer arbeidet for uken  Når er det prøver og innleveringer?  Vurdering: Hva får vi ut av tilbakemeldingene?

   (repetisjonsoppgaver, blå oppgaver)

 Tirsdag kl  Torsdag kl  Assistent til stede  Alle hjelpemidler med pc og oppslagsbøker.  Mulighet for samarbeid med andre elever.

 Begreper  Hoderegning  Tall og tallforståelse  Brøk  Prosent og promille  Økonomi  Geometri  Tegning og konstruksjon  Problemløsning  Statistikk  Sannsynlighet og kombinatorikk  Algebra  Likninger og ulikheter  Funksjoner  Lengde, areal og volum  Målestokk og mønster

Gjennomgang på skolen (ulike metoder) Lese og forstå eksempel i læreboken Oppgaveløsning Kontroll mot Fasiten og gjennomgangen på skolen Mengde og fordypelse Kort egenvurdering Et eksempel på hvordan man kan arbeide med matematikk

Egenvurdering

 Les tabeller, oppskrifter og bruksanvisninger

Små repetisjonsøkter hjemme Se gjennom eksempler Regelbok Se gjennom tidligere prøver m/tilbakemelding Noe må bare pugges / automatiseres God og ryddig føring

???

Case 7 ”Nå skal jeg lære deg hvordan man dividerer uten å bruke kalkulator. Du gjør bare sånn som dette” Far skrev og forklarte, men det kom raskt fra Tora: ”Det er ikke slik vi har lært det. Vi får ikke lov å gjøre det på gammeldags måte ! ”

 Siri kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun slenger raskt fra seg sekken i gangen og er på vei ut av huset da en av hennes foresatte får ropt etter henne:  ”Du går ingen steder før du kan vise meg at du har gjort leksene! ”  ” Slutt å tull! Jeg kommer hjem klokken ti og gjør dem da ”  Hun holder avtalen og får gjort matteleksen før klokken er halv elleve.  ” Fint at du holdt avtalen, men har du arbeidet godt nok med denne leksen? ”  ” Kan jeg hjelpe for at jeg ikke forstår mer enn halvparten av det vi nå holder på med? ”  ” Tja,

 Rolf kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Han er helt knust.  ” Hva er det som har hendt? ” spør en av hans foresatte.  ” Vi fikk tilbake matematikkprøven i dag. Jeg HATER alt som har med matte å gjøre! ”  ” Nå må du gi deg – da jeg gikk på skolen... 

 Sofie kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun går rett inn på rommet sitt etter hun har sagt hei til en av sine foresatte.  Etter 15 minutter kommer hun ut med tårer i øynene.  ”Hva er det Sofie? ”  ” Vi skal ha matematikk-tentamen i overmorgen, og jeg kan ingen ting. Jeg er helt elendig i matte!!! ”  ”Ikke fortvil. Skal vi se på det sammen? Jeg tror jeg kan hjelpe deg med å strukturere regler og fremgangsmåter ” 

 Sally kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun prøver å gå rett inn på rommet sitt uten at noen av hennes foresatte ser henne. Under middagen noe senere virker hun unnvikende og ønsker for all del ikke at samtalen skal handle om skolen og lekser.  Sally har alltid vært god i matematikk. Men nå er de foresatte blitt bekymret for at hun ikke henger med. De har mistet oversikten over matematikkleksene og har kun fått vite at en eller to prøver gikk litt dårlig.  Da middagen er ferdig og Sally har gått på trening tar de foresatte opp problematikken med en nabo som også har en datter i 9. klasse. De diskuterer hvordan de kan og bør hjelpe / kontrollere.  Skal de presse henne til å redusere antall dager med trening, eller...

Sigurd kommer hjem fra skolen og var tydelig forbannet. Under middagen kom det frem at han syntes at læreren var en STOR dust. ”Han klarer ikke å lære meg noe som helst.” ”Vet du hva han sa da...