HiOs satsing på å være en flerkulturell institusjon Fakta Profesjonsutdanningene HiOs strategi Virkemidler Trine B. Haugen 11.3.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Advertisements

Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Denne informasjonen gjelder for
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Studieveien.
Kvalifikasjonsrammeverket
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Statssekretær Jens Revold
Velkommen til August 2017.
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Forskning og innovasjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Balansert omstilling for utvikling
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
ALLE SKAL UT.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Innspill til programrådsmøte
Internasjonalisering
Internasjonaliseringsåret 2012
Om førstelektorprogrammet
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Nå er vi spente!.
Digitale læringsressurser
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

HiOs satsing på å være en flerkulturell institusjon Fakta Profesjonsutdanningene HiOs strategi Virkemidler Trine B. Haugen

Fordelingen av minoritetsstudenter etter botid Født i Norge: 25 % Bosatt før ungdomsskolen: 27 % Bosatt før videregående: 9 % Bosatt som voksen: 39 % Sum 100 %

Bachelorstudier - fordeling av minoritetsstudenter (2006/2007)

Lærer ved bioingeniørutdanningen Disse studentene er som de "norsk-norske", dvs hele skalaen fra kjempeflinke til mindre flinke De uttrykker seg dårlig skriftlig og tenker ikke "norsk" i logisk oppbygging og sammenheng De kommer fra en skolekultur med mye utenatlæring og ikke så mye ansvar for egen læring, gruppe-arbeid og labarbeid som hos oss Denne gruppen en stor og naturlig del av studentmassen, så intergrering blir et litt rart begrep. Hvem skal integreres?

Hva med master? Master i biomedisin: Én fra Iran og ti norske Hva blir jeg?

Ingeniørutdanningen Inkludering av studenter med minoritetsbakgrunn ved Høgskolen i Oslo Forslag til pedagogiske tiltak

Profesjonsutdanninger Forberede for arbeid i et flerkulturelt samfunn Kunnskap om profesjonenes kulturelle forankring, historikk Egne ubevisste holdninger Etikk, normer, skjønn, kommunikasjon, relasjoner Å forstå og anerkjenne mangfold Hvor mye variasjon tåles?

Studienes innhold Hvilke fag tilbys? Hva vektlegges av innhold? Finnes flerkulturelle perspektiver i fag- og studieplaner? Er innholdet relevant for det flerkulturelle samfunnet? Gjenspeiles samfunnets etniske, kulturelle og religiøse mangfold?

Arbeidsformer, vurderingsformer Finnes det mer enn ett kunnskapssyn? Autoritet Selvstendighet, drøftinger Samarbeid Hva måles ved eksamen, mappevurderinger? Språkkompetanse

Kommunikasjon Kulturbevissthet Lærer-student Student-student Fagspråk, profesjonsspråk

Studentperspektivet Hvordan skape et godt miljø for alle studentene? Hvordan skape et miljø som rekrutterer studenter med minoritetsbakgrunn, og som gjør at de lykkes med studiene? Hvordan skape et miljø som rekrutterer internasjonale studenter, og som gjør at de lykkes med studiene? Hvordan skape et miljø som forbereder alle på et yrkesliv i et flerkulturelt og globalisert samfunn?

Hva med de tilsatte? Gjennom en tiårsperiode er det ikke blitt rapportert om diskriminering av tilsatte på etnisk grunnlag i arbeidsmiljøundersøkelser til tross for anonymitet og direkte spørsmål om dette. Derfor har vårt fokus på dette vært av forebyggende karakter internasjonal og flerkulturell kompetanse ett satsingsområde registrering pålagt fra KD anonym spørreundersøkelse definisjonsproblemer hvordan blir dette mottatt?

Rekruttering Skriftlig redegjørelse fra innstillingsmyndigheten hvis tilsynelatende kvalifiserte søkere med flerkulturell bakgrunn ikke er innkalt. Utvalg om krav og tiltak knyttet til norsk, engelsk andre fremmedspråk innen undervisning, forskning, formidling og administrasjon

Strategiplan for Høgskolen i Oslo Verdigrunnlag HiOs lærings- og arbeidsmiljø skal kjennetegnes av mangfold, likeverd og toleranse og skal oppmuntre til aktiv deltakelse fra studenter og tilsatte. Nytenkning, mot, respekt, lojalitet og raushet skal være sentrale verdier for samhandling og ledelse. Kunnskapsutviklingen og læringsprosessene skal baseres på kritisk tenkning og etisk refleksjon. Overordnet mål HiO skal utvikles mot å bli et universitet med høy kvalitet innen yrkesrelevante studier og profesjonsrettet forskning. HiO skal bidra til innovasjon og verdiskaping i et flerkulturelt og internasjonalt arbeids- og samfunnsliv. HiO skal drive aktiv formidling av kunnskap på sine fagområder og være samarbeidspart for aktører i regionen. Satsingsområder 1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø 2. Forskning og utviklingsarbeid (FoU)

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn studier som er tilrettelagt for å møte og ivareta større mangfold i studentgruppen

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn studier som er tilrettelagt for å møte og ivareta større mangfold i studentgruppen et studiemiljø som spesielt vektlegger integrering av studenter med minoritetsbakgrunn og utvekslingsstudenter

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn studier som er tilrettelagt for å møte og ivareta større mangfold i studentgruppen et studiemiljø som spesielt vektlegger integrering av studenter med minoritetsbakgrunn og utvekslingsstudenter styrket flerkulturell og internasjonal kompetanse og kompetanse i norsk og fremmedspråk blant tilsatte og studenter

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn studier som er tilrettelagt for å møte og ivareta større mangfold i studentgruppen et studiemiljø som spesielt vektlegger integrering av studenter med minoritetsbakgrunn og utvekslingsstudenter styrket flerkulturell og internasjonal kompetanse og kompetanse i norsk og fremmedspråk blant tilsatte og studenter flere kurs og studieprogram på engelsk både på bachelor- og masternivå

1. Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø HiO skal ha studier som kvalifiserer til yrkesliv i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn høg kvalitet på studiene, bedre gjennomføring og økt læringsutbytte systematisk og målrettet arbeid for å øke antall studenter og tilsatte med minoritetsbakgrunn studier som er tilrettelagt for å møte og ivareta større mangfold i studentgruppen et studiemiljø som spesielt vektlegger integrering av studenter med minoritetsbakgrunn og utvekslingsstudenter styrket flerkulturell og internasjonal kompetanse og kompetanse i norsk og fremmedspråk blant tilsatte og studenter flere kurs og studieprogram på engelsk både på bachelor- og masternivå styrket samarbeid med studiesteder i andre land og økt utveksling av studenter og tilsatte

Interkult ­ flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø 2007/2008 planleggingsgruppe, rektor leder 2008 styringsgruppe og prosjektgruppe leder forankret ved Pedagogisk utviklingssenter handlingsplan styrebehandles høst 2008

PROSJEKTLEDER (midlertidig tilsetting) Prosjektet ”Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø” Ved Høgskolen i Oslo er det ledig prosjektlederstilling for tilsetting fram til 31. juli HiO ønsker blant annet å styrke utviklingen av: Studier som kvalifiserer til yrkesutøvelse i et flerkulturelt og internasjonalt samfunn Større mangfold blant studenter og tilsatte Studier og læringsmiljø tilrettelagt for å ivareta likeverd og mangfold Arbeidet skal organiseres som et prosjekt med en prosjekt- og en styringsgruppe, og med underprosjekter forankret i avdelinger og enheter ved høgskolen. Prosjektet forutsetter arbeid i forhold til både faglige og administrative problemstillinger, i samarbeid med ledere, tilsatte og studenter. Prosjektlederen skal, med utgangspunkt i mandatet for prosjektet, ha ansvar for framdriften av denne delen av HiOs strategi for perioden Sammen med en prosjektgruppe skal den som tilsettes utarbeide en samlet handlingsplan for prosjektet. Den som tilsettes skal samarbeide tett med de ansvarlige for HiOs andre hovedsatsingsområde i denne perioden, som gjelder styrking av forskning og utviklingsarbeid (FoU).

Strategimidler ­ 5 mill Frikjøp fra undervisning eller andre oppgaver Reisemidler til studieturer eller studieopphold som har direkte relevans for gjennomføring av prosjekter Utvikling av fag-/studieplaner i samarbeid med fagmiljøer ved andre institusjoner, nasjonalt og internasjonalt Faglige seminarer Midler til å gjennomføre kartlegginger/honorar til ekstern bistand (eks. statistikk, analyse, datainnhenting) Studentrettede tiltak Kompetanseutvikling Driftsmidler osv.

FoU­prosjekter Utdanning og kunnskapsutvikling i den flerkulturelle storbyen Bibioteket som sosial møteplass og arena for inkludering i den flerkulturelle storbyen Bruk av skjønnlitteratur i undervisningen, forskningsbasert skoleutviklingsprosjekt i en flerkulturell, urban kontekst

Internasjonalisering Det flerkulturelle studiemiljøet profitterer på en sterk grad av internasjonalisering Student- og lærerutveksling gir erfaringer som er nyttige for arbeid i det flerkulturelle Norge

Internasjonalisering Handlingsplanen for :  Internasjonal dimensjon i fag- og studieplaner og FoU  Økt mobilitet for studenter og tilsatte, mål studenter: 15 % av inntakskullet  Økt samarbeid med studiesteder i utlandet om kurs og studieprogram, mål: 2-3 joint master  Flere engelskspråklige program, mål: alle program skal ha et semester på engelsk  Integrering av utvekslingsstudenter i studiemiljøet i HiO

Felles studieprogram  “Child Welfare and Creative Methods in Social Work”, 30 studiepoeng.  “International Master in Digital Library Learning”, Masterprogram. Erasmus Mundus-program koordinert av HiO, 120 studiepoeng.  “European Master in Early Childhood Education and Care”, finansiert gjennom Erasmus-programmet, 120 studiepoeng.  “Master Programme in International Education and Development”, finansiert gjennom NOMA-programmet og koordinert av HiO, 120 studiepoeng.  I tillegg har en ny søknad om et masterprogram blitt innvilget gjennom NOMA-programmet: ”Joint Regional Master Programme in Journalism, Media and Communication”. Masterprogrammet skal iverksettes i 2008.

2011?