 Utfordringer skoleåret 2014/2015 - Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Teknologi i klasserommet
-ikke bare for zippylæreren…
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Vurdering for læring.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Øyer ungdomsskole.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Konsultasjonsteam for skolevegring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Tiller videregående skole
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Livsmot og mestring i folkehøgskolen Hvordan kan folkehøgskolen i bidra til livsmot og mestring for alle elevene?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
FORELDREMØTE NYTT 8.TRINN
Helsesøster Revheim skole
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Hva: Leik og fysisk aktivitet ved Dette kan alle være med på,
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading – intrapsykiske funksjoner - Flere som sliter med selvbildet, økende press - Sosiale medier (nettvett/nettpress/mobbing)  Tendensene bekreftes gjennom : - Ungdata (2014) - Skolevegring (pga. sosial angst, selvbildet ) - Helsesøsters samtaler - Kontaktlærernes erfaringer den siste tiden

Har vi tydelige prosedyrer på oppfølgning ? Opplever vi at det er tilstrekkelig ? Hva må til for å kunne møte disse utfordringene med Psykisk helse ? Har vi god nok kompetanse i skolen til å mestre dette ? Har vi ressursene ? Hvilke samarbeidspartnere kan vi bruke ? Hvordan ser vi for oss at de ulike instansene kan hjelpe oss ? Hva gjør vi med disse utfordringene ? (Spørsmål vi stilte oss selv)

1. Generell behov for økt kompetanse og forebygging i forhold til Psykisk Helse. (alle elever) 2. Elever som sliter med dårlig selvbilde, selvhevdelse og problemer med å takle presset de føler. 3. Elever som driver med selvskading, skolevegring, sosial angst, utilstrekkelig oppfølgning fra hjemmet. 4. Bruk av sosiale medier (nettvett, nettmobbing,nettpress)

 Barneskolen – Zippys venner  Ungdomsskolen – ALLE HAR EN PSYKISK HELSE (

 Forebyggende arbeid Psykisk Helse : Ressursteamet/grunnskoleteamet: - Et komprimert og en revidert utgave av Psykisk Helse i skolen programmet for 8.trinn. (2015/2016) også for 9.trinn timer i hver klasse – fordelt over 3 dager.  Mestringsgruppe : - Ungdomsveilederne starter med en gruppe i uke 11. ( 9 uker framover – 2 timer pr. uke )  Sosiale medier (forebyggende arbeid): - Politiet har hatt temakveld med foresatte og opplæringskurs med alle trinn.

Hva trenger vi i skolene for å møte utfordringene med Psykisk Helse ?  Et godt forebyggende arbeid med Psykisk Helse som kan : - Ufarliggjøre,gi økt kunnskap til elevene (og lærere), skape forståelse, hindre ”smitteeffekt” gjennom økt forståelse og empati.  En enda tydeligere ”prosedyre” på hvordan vi kan hjelpe elevene som har utfordringer med Psykisk Helse ?  Tettere og kanskje enda tydeligere retningslinjer for samarbeid med instanser vi arbeider med ?  God og tydelig opplæring i forhold til bruk av sosiale medier ( Mobiltelefon, PC osv..)

 Antall timer virket veldig passende i forhold til det «pensumet» en hadde lagt opp til.  3* 2 timer i hver klasse (6timer)  God blanding av undervisning (tavle, film osv.) og oppgaver / aktiviteter.  Forståelsen i elevgruppene (empati) og støtten sosialt utgjorde en enorm forskjell.  Normaliseringseffekten opplevdes som veldig god.  Kan diskuteres om foresatte skal innblandes i større grad for å oppnå større effekt ? (vi delte kun ut et info skriv i forkant)  I 2015/2016 hadde grunnskoleteamet et informasjons/opplæringsmøte for foresatte, 8. og 9.trinn. Ca.50 deltakere.

 Veldig godt og viktig å få muligheten til å observere fra siden, ser «nye sider» ved elevene og lærer mye  Følte det som en lettelse i forhold til kompetansen at det kom inn fagfolk utenfra.  Elevene var nysgjerrige og så fram til timene.(«Psykisk helse» stod det på timeplanen)  «Endelig noen som kunne jobbe med permen, har hatt dårlig samvittighet i årevis ! »

 I skoleåret 2015/2016 har grunnskoleteamet gjennomført på 8. og 9.trinn forebyggende arbeid med Psykisk Helse.  Grunnskoleteamet har utviklet enda mer kompetanse og erfaring (flere skoler).  Det jobbes med en plan om å legge til rette for et slikt arbeid på 8.trinnet for alle ungdomsskolene i Ålesund.  Vi må selv lage til et nyansert og tilpasset opplegg for 10.trinnet. (9.trinnet ?)  Psykiskhelseiskolen.no – revideres ?  Ludvigsen utvalget : 5. Styrket opplæring i psykisk helse (PPT sin rolle ? )  Mobilstyrt skole – ikke mobilfri ! (fra høsten av 2016 ?)

arena-for-forebygging-av-psykiske-vansker/id761082/

Noen vil ha oss så friske at vi blir syke av det ……… Nils- Fredrik Nielsen