21.09.2016 s. 1 Rådgivernettverk NFK Diverse aktuelt fylkesnivå/nasjonalt 5-6 april 2011, Inger Lise Pettersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Presentasjon av Karrieresenteret Vesterålen John-Elvin Paulsen leder/karriereveileder Rådgiversamling, Titlemaster – Denne benyttes på titler.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Velkommen til rådgiverkonferanse. Partnerskap for karriereveiledning To karrieresentre åpnet i 2008 Koordinatorer i alle regioner Modeller for partnerskap.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Samarbeid OT/NAV/skole
En smakebit fra Telemark
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Fagsamling 2013 Karriererådgivning i prosjekt til fordypning Merete Leming/Merethe Schjem ”Karriereveilening”; mye motstand i starten da mange.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Rådgivernettverket Karrieresenterets rolle i arbeidet mot skolene Samarbeidsavtalen.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Varige samarbeidsarenaer skole-bedrift Roar Jensen 27.Januar 2016 Foto: Dagfinn Kolberg.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
Karriereverkstedet Mosjøen. Modellen til utprøving Rektor Avdelingsleder for Studieverksted og Karrieresenteret Egne ansatte 3 studierektorer Ordinær.
s. 1 Rådgivernettverkssamling i Bodø Hvordan ivareta krav til kvalitet i rådgivningstjenesten ?
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Betraktninger om gjennomføring
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
Oppstart og oppfølging av øvrige regioner i Sammenslåing karrieresenter studieverksted -OPUS Skulpturlandskap.
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Oppfølgingsprosjektet

Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

s. 1 Rådgivernettverk NFK Diverse aktuelt fylkesnivå/nasjonalt 5-6 april 2011, Inger Lise Pettersen

s. 2 Aktuelt nasjonalt Sintef-rapport om rådgivertjenesten – februar 2011 Rådgivningen utvikler seg i rett retning - men lokale variasjoner Positive til endringer i opplæringsloven Bedre tilbud om etter og videreutdanning Manglende ressurser Rådgivning må være hele skolens arbeid Gode nettverk og partnerskap er nyttige Elevene velger kjønnstradisjonelle fag Oppfølgingstjenesten preget av mangfold

Aktuelt nasjonalt – forts.. Min utviklingsplan Fortsatt prøveprosjekt i 2011, 3 fylker. Avklaringer budsjett 12 Nasjonal enhet for karriereveiledning, Vox Styrke kvalitet og profesjonalitet Øke kunnskapsgrunnlaget, utvikling av likeverdige tilbud, fremme tilgang til karriereveiledning for unge og voksne Bistå regionale partnerskapene med et nasjonalt og et internasjonalt perspektiv. Bidra til styrket samarbeid og samordning om karriereveiledning mellom de ulike partene s. 3

Aktuelt nasjonalt – forts.. Ny GIV – Partnerskap for økt gjennomføring i vgo Rådgivningstjenesten sentral for å nå målene! Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for rådgivningstjenesten prioritert s. 4

Aktuelt fylkesnivå Rapport fylkesrevisjonen – rådgivingstjenesten januar 2010: Rådgivningstjenesten ikke ivaretatt i NFK’s system for kvalitetsvurdering Bør være formell beslutning om kompetansekrav til rådgivere Skolene kan bli bedre på informasjon og tilgjengelighet mht rådgivertjenesten Mange skoler har ikke nedfelt arbeidet skriftlig NFK har fulgt opp statens rundskriv og fylkestingets vedtak om å styrke karriereveiledningen på u-trinnet Bør være bedre kontroll og rapportering på bruk av midlene

Kompetansekrav rådgivere – sak AMA nov 10 Rådgivere i vgs min. formell kompetanse tilsvarende anbefalt kompetanse fra Udir (60 stp veiledning – derav 30 stp rådgivning). Skoleeier/vgs må tilrettelegge for at rådgivere snarest mulig kan tilegne seg nødvendig formell kompetanse. Overgangsfase fram til Dispensasjon fra kompetansekravet for mindre rådgiverstillinger/funksjoner og eldre rådgivere med lang realkompetanse innen rådgiving s. 6

Rutiner - ivareta kvalitet i rådgivertjenesten Jf krav i opplæringslovens forskrifter - øvrige føringer Arbeidsgruppe: rutinebeskrivelser – kvalitetsindikatorer Kontrollrutinene: grunnlag for virksomhetsbasert vurdering og rapportering både på skoleeiernivå og på skolenivå. Forutsettes at skoleeier har en plan for rådgivertjenesten. Politisk sak senere – jf bla erfaringene i Ny GIV s. 7

Tilsetting av rådgivere – sak AMA nov 2010 Ved ledighet: lokal vurdering hvordan behovet dekkes - hvilken kompetanse som er ønskelig utover minimumskrav. 1.Tilsetting som 8530: Rådgiver i hel- eller delstilling. Mulig å kombinere delstilling rådgiver med andre relevante oppgaver. Kompetansekravet til alle oppgavene må tilfredstilles. 2.Funksjon som rådgiver i delstilling kombinert med lærerstilling. Kompetansekravene til både rådgivingstjenesten og lærerdelen av stillingen må tilfredstilles. Lokalt vurderes/ begrunnes om rådgivingstjenesten skal deles mellom sosialped. rådgiving og utdannings- og yrkesrådgiving - eller dekkes av samme person. Ved flere sosialped. rådgivere, begge kjønn bør være representert s. 8

Lofoten Bodø Vesterålen Etablering karrieresenter 2010: Karrieresenter Lofoten (2 – 2,5) Karrieresenter Bodø (3) 2011: Karrieresenter Vesterålen (2 – 2,5) 1. juni: John Elvin Paulsen Egne ressurs Meløy (Indre Salten) Arbeid med etablering på Sør Helgeland

Bruk av Profråd Verktøy for arbeid med personlighetsutvikling – med vekt på beslutningskompetanse og yrkesmodenhet. Yrkespersonlighet kobles til konkrete yrkesvalg Primær målgruppe: Voksne og elever studiespesialisering Sertifisering (7,5 stp): karrieresentrene + rådgivere studiespes. NFK inngått rammeavtale med Management Synergy AS Pris 2009: ca kr 330 pr test. Nå: Fri bruk av tester.. Skolene og karrieresentrene betaler et mindre årlig beløp s. 10

Tilbudsstruktur – rådgivning - likestilling Ft-vedtak:159/09: ”Fylkestinget ber om i løpet av 2010 å få seg forelagt en utredning om hvordan tilbudsstruktur og rådgivning i videregående opplæring fungerer i et likestillingsperspektiv” Arbeidsgruppe (Else Lindvig, Hege Torvik, Inger Bærung, Line Hansen) Innhente kunnskap - i hvilken grad likestillingsperspektivet er ivaretatt innen rådgivingstjenesten i skolen - hva som finnes av forskning på området. Vurdere statistisk tallmateriale for søkning/inntatte elever fordelt på kjønn i videregående opplæring i Nordland, og data fra SSB/ andre kilder s. 11

Prosjekt 300 Samarbeid mellom NAV og NFK Mål: Kvalifisering arbeidsledig ungdom år for fullføring av vgo 1.DEL 1 - karriereveiledning og vurdering av realkompetanse, motivasjon mv.Skal føre mot en realistisk karriereplan for den enkelte. Grunnlag for : 2.DEL 2 - tilpasset opplæring. Målet fullføre videregående opplæring. De konkrete opplæringstiltakene ulike.

Målsetting og målgruppe Arbeidsledige 19 og 30 år uten avsluttet vgo. Fylkeskommunen tiltaksarrangør: Gjennomføres i samarbeid mellom regionale karrieresentre, NAV kontor, videregående skoler og næringsliv i fylket. 1.Del 1: Regionale karrieresentre. (10 deltakere – 6 uker) 2.Del 2: Videregående skoler/lokale studieverksted (AMO- kurs )

Innhold karrierekurs (6 uker) Individuelle samtaler – felles samlinger Tett oppfølging av den enkelte – motivasjon! Dokumentasjon og vurdering av realkompetanse Oppbygging og utforming av CV. Attester Utdanningsløp – ulike veier til målet - skolesystemet Yrker - arbeidslivets spilleregler – bedriftsbesøk Jobbsøking – jobbintervju Dataopplæring – studieteknikk Bevisstgjøring av egne ressurser. Diverse oppgaver og øvelser. Oppgaver mellom fagsamlinger/individuelle samtalene s. 14

Status karrierekurs - pr Ved årsskiftet: 212 deltakere (20 kurs) Gjennomført i 10 regioner i fylket Tett samarbeid mellom NAV lokal og lokale tiltaksarrangører. Nav rekrutterer deltakere. Også OT Evaluering del 1 – bruk av QuestBack

:30 1Mann 2Kvinne N Denne undersøkelsen120 Evaluering del 1 – 2010 Kjønn

Hvor motivert var du for å fullføre vgs før du startet på kurset? På en skala fra 1-6, der 1 er lite motivert og 6 er svært motivert: Lite motivert Svært motivert

Hvor motivert er du i dag forå fullføre videregående skole? På en skala fra 1-6, der 1 er lite motivert og 6 er svært motivert:

Oppsummert evaluering karrierekurs s % var lite motivert til å fullføre vgo før selve kurset Ca 90 % er i etterkant meget motiverte til å gjennomføre en utdanning 96 % meget godt fornøyd med den individuelle veiledning Suksessfaktorer: tett oppfølging – god veiledning