- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Velkommen til nytt barnehageår!. Program for kvelden Velkommen! Presentasjon av ansatte Overordnede føringer for hele barnehagen IST Hypernett Valg av.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Behov og utviklingsfaser
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Invitasjon til Helt sjef!
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Hundetrening skole Levert av:
Velkommen til foreldremøte!
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Livsstilsendring Uke 6.
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
24 november 2017 Elisabeth Wold
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
1 Egenomsorg og helse.
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Verdiøkning.
En tenåring i huset.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til Madlamark sfo
Forebyggende ungdomsarbeid
Invitasjon til Helt sjef!
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Livsstilsendring Uke 6.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Livsstilsendring Uke 6.
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Eine og Andri på viktig oppdrag
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Livsstilsendring Uke 6.
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - Er rehabiliteringsprosessen ferdig ved utskriving? - Hva med trygghet? Her? Heime? Hvordan blir overgangen? - Lengde på oppholdet?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Mestring av hverdagen etter utskriving: Hovedpunkter: egne reaksjoner på det å komme heim omgivelsenes måter å reagere på miljøets ressurser og begrensninger samliv A Egne reaksjoner på det å komme heim B Omgivelsenes måter å reagere på C Miljøets ressurser og begrensninger D Samliv

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Egne reaksjoner, følelser og tanker på det å komme heim: * Egne følelser / reaksjoner på ny situasjon: Gode: Glede, stolthet, kjærlighet. Andre: Sinne, frykt, skyld, skam, tristhet, misunnelse, sjalusi, isolasjon, stigmatisering, mistenkeliggjøring. Hvordan takle isolasjon? Hvordan takle stigmatisering? Hvordan takle mistenkeliggjøring?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Reaksjonene fra omgivelsene er ulike (oppmuntring, trøst, «bli syntes synd på» /, medfølelse) Hvordan takler vi dette? (sinne, tristhet, skam, misunnelse, lei, glad, motivert, lettet, «bli sett» Hvordan takle omgivelsenes reaksjoner ?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Familie/venner:. Funksjonsendringer kan medføre endret atferd. Hva da? Krav/forventninger til meg selv, til omgivelsene? Må jeg finne nye måter å tilpasse samlivet /samværet på? Bortforklaringer for å dekke over funksjonsforandringer / skjule problem etter sykdom/skade. Hvordan forholde seg til usynlige begrensninger / endringer?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Hva er «hjem»? Boligen (enebolig, leilighet, institusjon, omsorgsbolig, ny bosituasjon) Familie/venner (ektefelle /samboer, foreldre, barn, søsken, naboer) Arbeid/aktivitet (jobb, dagtilbud, organisasjonarbeid) Fritid (hobby, interesser, medlemskap i lag og foreninger) Nettverket (dette er svært ulikt). Hvem er «nærpersoner»? (se sirkel)

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n venner jeg

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Hva skjer i heimen: Nødvendige forandringer / tilrettelegginger? Nye / andre oppgaver? Er det greit å tilpasse seg evt. nye rutiner? Gamle oppgaver som kan videreføres? Hvordan takler jeg og min familie å få ”fremmede” hjelpere inn i vårt hjem? Samlivet kan også påvirkes. (trygghet, endra funksjon, utmattelse m.m. Viktig tema som vi kan snakke mer om hvis behov, enten med teammedlemmer eller andre ressurspersoner på avdelingen.)

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Fritid og aktivitet: Hvor viktig er det for meg å være aktiv? Passer det meg å få slippe? Kan jeg fortsette som før? Utføre deler av aktiviteten? Er det andre aktiviteter jeg kan utføre? Må noe tilrettelegges? Endre sted for aktiviteten? Hva kan jeg gjøre for å komme i gang igjen eller starte på nye? Evnt gruppetilbud i din kommune. Frisklivssentral?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Arbeid: Hvor viktig er arbeidet /aktiviteten for meg? Hva skal til for at jeg skal fortsette i jobben? Kan min arbeidsplass tilpasse seg mine behov? Hvordan stiller jeg meg til forandringene? Hvor mye krefter er jeg villig til å bruke på arbeid/aktivitet? Energiøkonomisering? Vil det få økonomiske konsekvenser?