Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læreplanseminar KompetanseKriterierVurdering. Keiserens nye klær…. •1. Kompetansebasert reform – kompetansebasert vurdering •2. Det finnes noen store.
Melding til Stortinget…
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Differensiering fordi…
AKS Foreldreinformasjon
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PORTEFOLIO Ekrom skole.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Framtida nå – les og forstå!
PBL - PROSJEKT.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kampen skole Vår visjon:
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Praksiseksempel fra Lørenskog
Slåtthaug ungdomsskole
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Velkommen til foreldremøte!
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse

Fagerlund skole 2013/14 ny skole i januar 2006 største barneskole i Hedmark fylke 545 elever fra 1. til 7. trinn ca. 100 ansatte ca. 80 elever med en eller begge foreldre fra et annet land enn Norge- 37 ulike nasjonaliteter 24 ulike språk flerkulturell koordinator 7 GNO/ styrklærere NAFO- skole (Nasjonalt Senter for Flerkulturell Opplæring) «Regnbuen» – en forsterket avdeling Partnerskole for Høgskolen i Hedmark Alternative læringsarenaer: - dramatimer - lekegrupper - aktivitetsgruppe etter skoletid - kjøkkengruppe - kunstgruppe - Fagerlundsnekker’ n - svømmegruppe - Art- sinnemestringsgruppe

Tilpasset opplæring og differensiering. Erling Lars Dahle TILPASSET OPPLÆRING Knyttet til elevnivå Kjerne: krav og forventninger til den enkelte elev Fokus: elevens læring (ikke lærerens undervisning) DIFFERENSIERING En definisjon: Å skille ut og skjelne mellom Knyttet til systemnivå Mål for differensieringen: Å lage forskjellige tilbud - som er en forutsetning for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs evner og forutsetninger Konsekvens: fokus på organisatoriske valg

«Potetlærer» Faglig oppdatering Foreldre- samarbeid Ta i mot nye elever Inkludering Faglig tilrettelegging Trekant- samarbeid GNOStyrk

Likheter og forskjeller Bokstavinnlæring i 1.trinn ORDBOKA Metodisk tilnærming til den første lese- og skriveopplæringen gjennom aktiv foreldremedvirkning

DeltakereHva skjerEksempel Lærer -elevOppmerksomhet mot førstespråk og forskjeller mellom språk -Har du hørt ordet ”taraboka” før? -Skal vi se hva troll heter på somalisk? Elev - foresatteUtforsker ordene og begrepsinnholdet på hjemmespråket og på norsk ”Den står til oss der, på siden, spiller der. Det er tarabuka” Elev - elevAnerkjenner elevens språkkompetanse på et annet språk enn norsk ”Det er somalisk. Da skal Rahaf lese!” Foresatte - lærerBekreftelse, verdsetting, involvering Leser inn eventyr på hjemmespråket til bruk i elevgruppa Samhandlingsdimensjoner etter Anne Marit Vesteraas Danbolt/Bente Hugo – I klasserommet, Abstrakt forlag 2012