LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
for norsklærere på ungdomstrinnet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Alt henger sammen her også, gitt!
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
skriftlig eksamen i norsk
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Gro Dahle: «Blå amason»
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Nå er de revidert!.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Læreplan i samisk som førstespråk
Gjeldende regelverk om vurdering
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet

Hva kan jeg bidra med? Teksttyper og sjangere Hva går endringene i læreplanen ut på? Hvorfor ble læreplanen endret? Hvilke konsekvenser har endringene? Hvilke utfordringer ser vi og hvordan møter vi dem?

Er sjangrene virkelig ute av læreplanen? Sjanger brukes om lesing lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger (10.trinn) bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide tekster (Vg3) Sjanger brukes om lesing lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger (10.trinn) bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide tekster (Vg3) Sjanger brukes om skriving Skriving innebærer å uttrykke, bearbeide og kommunisere tanker og meninger i ulike typer tekster og sjangere (Skriftlig kommunikasjon) Å skrive i norsk er å uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte. Det vil si å kunne skrive teksttyper som er relevante for faget. (Skriving som GRF) Sjanger brukes om skriving Skriving innebærer å uttrykke, bearbeide og kommunisere tanker og meninger i ulike typer tekster og sjangere (Skriftlig kommunikasjon) Å skrive i norsk er å uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte. Det vil si å kunne skrive teksttyper som er relevante for faget. (Skriving som GRF) Programmet for LNU-seminaret: « Teksttyper avløste de tidligere sjangerbegrepene i den reviderte læreplanen i 2013»

Hvilke endringer ser vi i kompetansemålene? lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakpregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri (10.trinn) Utgått plan: Spesifiserte sjangere skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium (10.trinn) Gjeldende plan: Formål og skrivesituasjon skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (Vg3) Vg3: Norskfaglige sjangere

Hvorfor ble læreplanen endret? Revisjon av de gjennomgående fagene Styrke grunnleggende ferdigheter Tydeligere progresjon – særlig i skriving Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Revisjon av norskfaget Mandat: Helhetlig gjennomgang av faget  Inndeling i hovedområder  Omfang og ambisjonsnivå  Modeller for vurdering Skriving i norskfaget Omfattende prosess – Forum for norskfaget, læreplangruppe, responsgruppe, omfattende høring

Hvilket kunnskapsgrunnlag lå til grunn for endringene? Tilbakemeldinger fra sektor: Behov for en mer virkelighetsnær skriveopplæring Forskning – KAL, SKRIV og NORM Behov for en mer funksjonell skriveopplæring Læreplaner i andre land Felles forståelse av skriving

Hva betyr endringene for skriveopplæringen? God skrivekompetanse: elevene har bevissthet om formål og skrivesituasjon sammenhengen mellom formål, innhold og form God skriveopplæring: elevene får kunnskap om sjangere og hvilke sjangere som kan brukes til ulike formål rammer for tekstene de skal skrive – modell/eksempeltekster Kompetansemål Vg1 skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram etter mønster fra ulike eksempeltekster (Vg1) Både teksttyper og sjangere hører med i opplæringen

Hva betyr dette for eksamen? Oppgaveformuleringene konkretiserer hva som kreves i oppgavesvaret. Det kan dreie seg om et bestemt formål eller en skrivehandling mottaker, medium eller skrivesituasjon krav til innhold, oppbygging eller språk Vg3: en bestemt norskfaglig sjanger Merk: Oppgavekommentarene informerer om hva som forventes av svaret Oppgavene bruker begrep fra læreplanen og ber ikke om andre typer tekster enn de som er nevnt i planen.

Eksempler fra eksamen Trinn Du er ofte innom et nettsted der det er mange oppslag om kjendiser og suksess. Du skal skrive et innlegg der formålet er å få de som leser eller besøker siden til å reflektere over hva det vil si å lykkes i livet. Lag en overskrift som passer til innholdet i teksten din. Vg3 Ta utgangspunkt i dei to tekstvedlegga, og skriv ein kreativ tekst der du reflekterer over tematikken i tekstane. Lag overskrift sjølv. T.Vesaas: «Kvart menneske er ei øy» J.Donne: «Intet menneske er en øy»

Hvilke tilbakemeldinger har vi fått på vårens eksamen? 10.trinn: Synes oppgavesettet har gode bestillinger til eleven. Positivt med meir vekt på mottakarmedvit og at sjangergrensene ikkje lenger er så skarpe. For åpen oppgavebestilling, mange elever ikke får vist optimalt hva de kan. Vg3 I år var oppgavene bedre enn på lenge. De gikk på elevenes tekstkompetanse, og ikke så mye på samfunnsengasjement. Det blir vanskelig å vite hva man skal vektlegge i det enorme fagstoffet som læreplanen legger opp til. Den kreative oppgaven kan være svært problematisk å sensurere. 10.trinn: Synes oppgavesettet har gode bestillinger til eleven. Positivt med meir vekt på mottakarmedvit og at sjangergrensene ikkje lenger er så skarpe. For åpen oppgavebestilling, mange elever ikke får vist optimalt hva de kan. Vg3 I år var oppgavene bedre enn på lenge. De gikk på elevenes tekstkompetanse, og ikke så mye på samfunnsengasjement. Det blir vanskelig å vite hva man skal vektlegge i det enorme fagstoffet som læreplanen legger opp til. Den kreative oppgaven kan være svært problematisk å sensurere.

Utfordringer for oss – og for dere: Omfattende førstespråksplan – krever relativt åpne oppgaver Krevende sensur – jf kreative oppgaver Nye begrep – felles forståelse? Følelse av uforutsigbarhet?

Hvordan bygger vi felles forståelse? 8-10.trinn Å skrive reflekterende tekster Forklarer hvordan begrepet kan forstås og hvordan en metodisk kan jobbe med denne teksttypen på ungdomstrinnet 8-10.trinn Å skrive reflekterende tekster Forklarer hvordan begrepet kan forstås og hvordan en metodisk kan jobbe med denne teksttypen på ungdomstrinnet Vg3 Å skrive kreative tekster på bakgrunn av modelltekster Viser hvordan en kan bruke modelltekster for å forberede elevene til å skrive kreative tekster til eksamen Vg3 Å skrive kreative tekster på bakgrunn av modelltekster Viser hvordan en kan bruke modelltekster for å forberede elevene til å skrive kreative tekster til eksamen Eksamens-veiledning og sensorveiledning Kjennetegn på måloppnåelse Veiledning til læreplanen i norsk Skrivesenterets ressurser